Testen

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Er is geen keuze: om hun CO2-uitstoot te drukken moeten ‘mastodonten’ zich zoveel mogelijk bekeren tot plug-in hybride techniek. Maar hoe trekt deze ‘stekkerversie’ van de Range Rover Sport, de P400e, zich echt uit de slag?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2019
  • Land Rover
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Reëel verbruik bij regelmatig herladen
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Rijpositie
  • Terreincapaciteiten gevrijwaard
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Banale motorsound
  • Fiscaal niet de voordeligste
  • Hoog totaalgewicht

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Na een periode van dieselhybrides is stamhoofd Range Rover vorig jaar overgestapt op plug-in hybride benzinetechniek. Deze motorversie met de naam P400e ontdekten we vorig jaar al onder de motorkap van de grote baas Range Rover, maar ze is ook verkrijgbaar in de meer sportieve variant van de edele Britse terreinwagen Range Rover Sport. Dat helpt meteen om de basisprijs van deze plug-in hybride te drukken van 122.000 naar 89.500 euro. Mooi meegenomen.

Viercilinder

Voor die prijs moet je wel genoegen nemen met een verbrandingsmotor met ‘slechts’ vier cilinders. Dat is in de basis een minder nobele architectuur dan de V6 van de Porsche Cayenne of de zes-in-lijn van de nieuwe BMW X5 in hun respectieve plug-in hybride versies. Dat merk je ook tijdens het gebruik door een klank die wat raffinement mist bij fors optrekken. Anderzijds slaagt dit kleine 2.0 Ingenium-turboblok met 300 pk er al in om de Range Rover Sport met verve aan te drijven. Temeer omdat hij hier uiteraard mooi wordt ondersteund door een elektromotor die indien nodig tot 116 pk ontwikkelt. In totaal beschik je zo over ‘voldoende’ vermogen, met 404 pk en een koppel van 640 Nm. Daarmee sprint je van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en haal je een topsnelheid van 220 km/u.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Batterij neemt (een beetje) plaats in

Om zijn elektromotor met verse stroom te voeden moet de Range Rover Sport uiteraard een batterij meenemen. Die is van het lithium-iontype en kan 13,1 kWh opslaan. Ze zit onder de vloer van de koffer en pikt daar 77 liter ruimte in, zodat je niet langer de optionele twee extra noodzitjes kan bestellen waarmee een andere Range Rover Sport indien nodig tot 7 passagiers kan vervoeren. In de praktijk stoorden we ons vooral aan de nog iets hogere tildrempel als gevolg van de licht verhoogde koffervloer (al biedt de luchtvering wel soelaas als je de tijd neemt om op de juiste knop te drukken). Maar het vermindert ook de beschikbare hoogte onder de hoedenplank, wat de mogelijkheid tot het vervoeren van grote kisten of dozen wat beperkt. Toch blijft het totale laadvermogen voldoende voor dagelijks gebruik, met iets meer dan 700 liter. De beschikbare ruimte aan boord blijft uiteraard ook bijzonder genereus voor alle passagiers.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Ongeveer 35 kilometer

De elektromotor zit in de achttrapsautomaat geïntegreerd zodat de vierwielaandrijving van de andere Range Rovers Sport kon worden behouden (en dus ook alle zeer nuttige offroadfuncties), zelfs wanneer je zonder hulp van de verbrandingsmotor rijdt. Dat laatste kan zolang je omzichtig met het gaspedaal omspringt, en dat zelfs op de snelweg. Je moet echter wel rekenen op een reëel rijbereik van 35 tot 40 kilometer in de zuiver elektrische modus. Daarna moet de auto zo’n 8 uur aan een huisstekker worden gehangen om de batterij volledig op te kunnen laden. Het kan ook in iets minder dan 3 uur aan een laadpaal dankzij een interne lader van 7 kW.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Wat verbruikt hij?

Zoals bij elke plug-in hybride hangt het reële eindverbruik van deze Range Rover Sport P400e zeer sterk af van de gebruiksomstandigheden. Als je vooral korte trajecten rijdt en vaak de batterij oplaadt, dan zie je zeer lage verbruikswaarden opduiken die rond het officiële normverbruik van 3 l/100 km hangen. Omgekeerd kan een sportieve rijstijl de balans tot boven de 15 l/100 km brengen. Voor een volledig plaatje: wij sloten onze testweek af met een gemiddelde dat net boven de 9 l/100 km lag.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Meer dan 50 g CO2/km

Merk op dat de Range Rover Sport P400e een gehomologeerde CO2-uitstoot noteert van 71 g/km. Dat is hoger dan de beruchte grens van 50 g/km die onze regering vanaf volgend jaar hanteert om af te rekenen met zogenaamde “hephybrides”. Heel concreet betekent dit dat de Range Rover Sport P400e vandaag weliswaar een aftrekbaarheid van 90 procent geniet voor zelfstandigen of bedrijven, maar vanaf 2020 is dat nog maar… 40 procent. En dat verandert alles…

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Besluit

Met uitzondering van een iets hogere koffervloer, het wegvallen van de optionele (maar toch nauwelijks bruikbare) noodzitjes van de versies met verbrandingsmotor en het iets lagere sleepvermogen van 2,5 ton brengt de plug-in hybride versie van de Range Rover Sport geen enkele beperking met zich mee voor dagelijks gebruik. De batterij laat je een dikke dertig kilometer lang puur elektrisch rijden en transformeert de Range Rover Sport op langere trajecten in een gewone hybride (met heel af en toe toch een licht schokje in de aandrijflijn). Maar de meerprijs van deze stekkerhybride motorisering blijft hoog (de ‘gewone’ 2.0-turbobenzine is bijna 22.000 euro goedkoper) en zijn fiscaal voordeel staat op het punt te smelten als sneeuw voor de zon.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km