Testen

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Er is geen keuze: om hun CO2-uitstoot te drukken moeten ‘mastodonten’ zich zoveel mogelijk bekeren tot plug-in hybride techniek. Maar hoe trekt deze ‘stekkerversie’ van de Range Rover Sport, de P400e, zich echt uit de slag?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2019
  • Land Rover
  • 2.115 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Reëel verbruik bij regelmatig herladen
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Rijpositie
  • Terreincapaciteiten gevrijwaard
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Banale motorsound
  • Fiscaal niet de voordeligste
  • Hoog totaalgewicht

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Na een periode van dieselhybrides is stamhoofd Range Rover vorig jaar overgestapt op plug-in hybride benzinetechniek. Deze motorversie met de naam P400e ontdekten we vorig jaar al onder de motorkap van de grote baas Range Rover, maar ze is ook verkrijgbaar in de meer sportieve variant van de edele Britse terreinwagen Range Rover Sport. Dat helpt meteen om de basisprijs van deze plug-in hybride te drukken van 122.000 naar 89.500 euro. Mooi meegenomen.

Viercilinder

Voor die prijs moet je wel genoegen nemen met een verbrandingsmotor met ‘slechts’ vier cilinders. Dat is in de basis een minder nobele architectuur dan de V6 van de Porsche Cayenne of de zes-in-lijn van de nieuwe BMW X5 in hun respectieve plug-in hybride versies. Dat merk je ook tijdens het gebruik door een klank die wat raffinement mist bij fors optrekken. Anderzijds slaagt dit kleine 2.0 Ingenium-turboblok met 300 pk er al in om de Range Rover Sport met verve aan te drijven. Temeer omdat hij hier uiteraard mooi wordt ondersteund door een elektromotor die indien nodig tot 116 pk ontwikkelt. In totaal beschik je zo over ‘voldoende’ vermogen, met 404 pk en een koppel van 640 Nm. Daarmee sprint je van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en haal je een topsnelheid van 220 km/u.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Batterij neemt (een beetje) plaats in

Om zijn elektromotor met verse stroom te voeden moet de Range Rover Sport uiteraard een batterij meenemen. Die is van het lithium-iontype en kan 13,1 kWh opslaan. Ze zit onder de vloer van de koffer en pikt daar 77 liter ruimte in, zodat je niet langer de optionele twee extra noodzitjes kan bestellen waarmee een andere Range Rover Sport indien nodig tot 7 passagiers kan vervoeren. In de praktijk stoorden we ons vooral aan de nog iets hogere tildrempel als gevolg van de licht verhoogde koffervloer (al biedt de luchtvering wel soelaas als je de tijd neemt om op de juiste knop te drukken). Maar het vermindert ook de beschikbare hoogte onder de hoedenplank, wat de mogelijkheid tot het vervoeren van grote kisten of dozen wat beperkt. Toch blijft het totale laadvermogen voldoende voor dagelijks gebruik, met iets meer dan 700 liter. De beschikbare ruimte aan boord blijft uiteraard ook bijzonder genereus voor alle passagiers.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Ongeveer 35 kilometer

De elektromotor zit in de achttrapsautomaat geïntegreerd zodat de vierwielaandrijving van de andere Range Rovers Sport kon worden behouden (en dus ook alle zeer nuttige offroadfuncties), zelfs wanneer je zonder hulp van de verbrandingsmotor rijdt. Dat laatste kan zolang je omzichtig met het gaspedaal omspringt, en dat zelfs op de snelweg. Je moet echter wel rekenen op een reëel rijbereik van 35 tot 40 kilometer in de zuiver elektrische modus. Daarna moet de auto zo’n 8 uur aan een huisstekker worden gehangen om de batterij volledig op te kunnen laden. Het kan ook in iets minder dan 3 uur aan een laadpaal dankzij een interne lader van 7 kW.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Wat verbruikt hij?

Zoals bij elke plug-in hybride hangt het reële eindverbruik van deze Range Rover Sport P400e zeer sterk af van de gebruiksomstandigheden. Als je vooral korte trajecten rijdt en vaak de batterij oplaadt, dan zie je zeer lage verbruikswaarden opduiken die rond het officiële normverbruik van 3 l/100 km hangen. Omgekeerd kan een sportieve rijstijl de balans tot boven de 15 l/100 km brengen. Voor een volledig plaatje: wij sloten onze testweek af met een gemiddelde dat net boven de 9 l/100 km lag.

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis
Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Meer dan 50 g CO2/km

Merk op dat de Range Rover Sport P400e een gehomologeerde CO2-uitstoot noteert van 71 g/km. Dat is hoger dan de beruchte grens van 50 g/km die onze regering vanaf volgend jaar hanteert om af te rekenen met zogenaamde “hephybrides”. Heel concreet betekent dit dat de Range Rover Sport P400e vandaag weliswaar een aftrekbaarheid van 90 procent geniet voor zelfstandigen of bedrijven, maar vanaf 2020 is dat nog maar… 40 procent. En dat verandert alles…

Rijtest: Range Rover Sport P400e, zonder compromis

Besluit

Met uitzondering van een iets hogere koffervloer, het wegvallen van de optionele (maar toch nauwelijks bruikbare) noodzitjes van de versies met verbrandingsmotor en het iets lagere sleepvermogen van 2,5 ton brengt de plug-in hybride versie van de Range Rover Sport geen enkele beperking met zich mee voor dagelijks gebruik. De batterij laat je een dikke dertig kilometer lang puur elektrisch rijden en transformeert de Range Rover Sport op langere trajecten in een gewone hybride (met heel af en toe toch een licht schokje in de aandrijflijn). Maar de meerprijs van deze stekkerhybride motorisering blijft hoog (de ‘gewone’ 2.0-turbobenzine is bijna 22.000 euro goedkoper) en zijn fiscaal voordeel staat op het punt te smelten als sneeuw voor de zon.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km