Testen

Rijtest: Renault Mégane R.S., rationaliseren?

Na twee radicale generaties krijgt de Mégane van de specialisten van Renault Sport meer elektronische gadgets. Dat maakt hem efficiënter, maar verliest hij zijn radicale karakter daardoor niet?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 augustus 2018
  • Renault
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Erg levendig
  • Soepele en krachtige motor
  • Uitstekend compromis comfort/dynamiek
  • Veelzijdig
  • EDC-bak verbeterbaar in Sport-modus
  • Karakter motor
  • Remmen missen bijt
  • Tractie kan beter

Feit: als Renault Sport zich over een auto buigt die al een degelijk chassis heeft, krijg je meestal een hyperefficiënt resultaat. Maar een model voor de puristen is niet langer genoeg. De marketingjongens krijgen tegenwoordig ook hun zegje, en dan zijn er nog de steeds strengere homologatienormen. Kijk maar hoe de Clio 3 R.S. fundamenteel veranderde en zo de Clio 4 R.S. werd. Wat doet de overgang van Mégane 3 R.S. naar Mégane 4 R.S. dus?

Subtiel sportief

De Mégane R.S. is alleen nog verkrijgbaar als vijfdeurs. Dat maakt de gezinsuitstapjes alvast makkelijker. Esthetisch zijn er enkele wijzigingen tegenover de “brave” Méganes. Door het bredere spoor ziet de R.S. er gespierder uit, maar verder blijft alles relatief subtiel. Als je de gele of oranje koetswerkkleuren zoals op onze testwagen vermijdt tenminste. Gigantische vleugels of aerodynamische toevoegingen verstoren je dagelijkse ritten niet.

Onder toezicht

Ook aan boord blijven de wijzigingen discreet. Hier en daar zie je rode stiksels, enkele R.S.-logo’s en inzetstukken in (namaak-)koolstofvezel om de boel op te vrolijken. Uiteraard zijn er ook stevigere zetels die goed steunen maar de instap nog makkelijk houden. Je kunt ze net als op ons testmodel laten overtrekken in alcantara (€ 1.250) of ze omruilen voor Recaro-kuipzetels (€ 2.700). Op het verticale touchscreen zien we ook een R.S. Monitor (€ 250, € 450 voor de Expert-versie). Met het ultravolledige systeem kan je elke parameter checken, zoals de druk en temperatuur van de mechanische onderdelen.

Revolutie

Vergeleken met zijn voorganger zijn er twee grote fundamentele technische wijzigingen in de Mégane R.S.: hij ruilt zijn manuele versnellingsbak om voor een exemplaar met dubbele koppeling, en hij krijgt meesturende achterwielen. De Mégane R.S. weerstaat wel aan de verleiding om te kiezen voor een gestuurde ophanging. De ingenieurs van Renault Sport kozen liever voor hydraulische druklagers.

Minder cc, meer pk

Ook de motor wijzigt: hij verliest 200 cm³ vergeleken met zijn voorganger. Maar het nieuwe blok, dat ook dienst doet in de Espace en de nieuwe Alpine A110, krijgt de nodige aanpassingen om 280 pk en 390 Nm te produceren. Op papier haalt de Mégane R.S. daardoor 100 km/u in 5,8 seconden en heeft hij vanuit stilstand een kilometer afgelegd in 25 seconden.

Veelzijdiger

Laat je de auto in zijn “bravere” rijmodus staan, dan is hij dagelijks perfect bruikbaar. De demping is wat stug bij lage snelheden, maar het comfort blijft aanvaardbaar. Zeker met de EDC-versnellingsbak, die het zonder loodzware of delicate koppeling stelt in fileverkeer. Het rempedaal is progressiever geworden tegenover het radicalere exemplaar in de vorige Mégane R.S.

Een echte R.S.

Switch je naar Sport en vooral Race, dan verandert het gezicht van de Mégane R.S. Gelukkig maar, want we begonnen de charismatischere oudere modellen al te missen. De motorklank wijzigt, met plofjes in de uitlaat, en de EDC-bak rijgt de verzetten sneller en met meer karakter aan elkaar (al doe je het nog liever zelf met de – te kleine – schakelpeddels). Dat lijkt al meer op een Renault Sport-product. Laat je de teugels vieren, dan zet de motor imposante prestaties neer. Hij blijft wel lineair en is minder toerenhongerig dan de vorige 2.0 turbo. Een sperdifferentieel blijft optioneel en voorbehouden voor het Cup-pakket, dus de motor stelt de trekkracht stevig op de proef bij het uitrijden van een scherpe bocht.

Duivels efficiënt

Het effect van de meesturende achterwielen is onmiskenbaar: de Mégane R.S. vreet snelle bochten met ontstellend gemak, waardoor je niet snel aan de limieten zit. Maar op kleine bochtige wegen valt het nog meer op: daar rijgt de Mégane R.S. de bochten aan elkaar alsof de achterwielen steeds lichtjes uitbreken. In het begin is het dus wennen. Laatste detail voor de puristen: de achterkant kan je met een beetje moeite nog steeds laten uitbreken.

Prijs

Met manuele versnellingsbak is de Mégane R.S. er vanaf € 34.450. De prijs bedraagt € 37.200 met EDC-versnellingsbak. Die maakt de Mégane R.S. veelzijdiger voor wie zijn Renault dagelijks gebruikt. De puristen kiezen wellicht liever voor de versie met manuele versnellingsbak en Cup-pakket met stevigere dempers en mechanisch sperdifferentieel. Reken dan op € 1.700 extra.

Besluit

Met EDC-bak en “gewoon” sportchassis biedt de Mégane R.S. een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit voor klanten die een explosieve hot hatch zoeken die ze ook dagelijks kunnen gebruiken. Hij is een stuk veelzijdiger dan zijn voorgangers. Puristen kunnen gelukkig nog steeds kiezen voor de versie met manuele bak en Cup-chassis. En dan komen er nog radicalere versies aan, zoals de Trophy

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km