Testen

Rijtest: Seat Ibiza 1.0 TGI, gas geven

De vijfde generatie van de Seat Ibiza krijgt een versie op CNG. Wat doet aardgas met deze sympathieke kleine Spanjaard?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2018
  • Seat
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bescheiden meerprijs
  • Co2-niveau
  • Correcte prestaties
  • Gebruikskosten (aardgas)
  • Geruisloosheid
  • Autonomie op aardgas
  • Distributienetwerk (vooral in wallonië)
  • Iets lomper weggedrag
  • Kleine kofferruimte

Tijdens zijn 35-jarige carrière en verspreid over vier generaties wist de Seat Ibiza al bijna 5,5 miljoen klanten te verleiden. Om zijn B-segmenter alle kansen te geven, spaarde Seat kosten noch moeite: de laatste generatie mocht bijvoorbeeld als eerste het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep inwijden, nog voor de VW Polo en Audi A1. Dat is niet alles: na de kleine Mii en de grotere Leon, en in afwachting van de Arona, krijgt de Ibiza er ook een versie op CNG bij.

Van TSI naar TGI

De 1.0 TGI is technisch gebaseerd op de 95 pk sterke 1.0 TSI. Bij zijn transformatie verloor de turbobenzine een handvol pk’s. Voortaan heeft hij er nog maar 90. De wijzigingen zorgen er ook voor dat er wat koppel verloren gaat: van 175 naar 160 Nm.

262 liter

Het blijft natuurlijk niet alleen bij motorwijzigingen: er moet ook nog een aardgastank geïnstalleerd worden. Die kan 13 kilogram gecomprimeerd gas opslaan en past volledig onder de koffervloer. Je verliest er niet alleen het reservewiel door, maar ook enkele liters koffervolume. Maar met 262 liter is er nog voldoende voor dagelijks gebruik. Voor een weekend- of verhuistrip is het nipt, maar de rugleuning van de achterbank is nog steeds klassiek neerklapbaar.

Bi-fuel

De Seat Ibiza TGI rijdt niet uitsluitend op aardgas, maar is eerder een bi-fuelversie. Hij geeft steeds de voorkeur aan CNG, maar als zijn 13 kilo’s opgebruikt zijn, schakelt hij automatisch over op benzine. De klassieke brandstoftank zit onder de achterbank, en zorgt met 40 liter voor een comfortabel rijbereik. Volgens de officiële cijfers zorgen beide reservoirs voor een gecombineerd rijbereik van 1.194 kilometer.

230 kilometer rijbereik

Dat is de theorie. In de praktijk sta je ongeveer om de 230 kilometer bij een CNG-pomp. Die duiken nog niet overal op, vooral niet in Wallonië. Betaal je de meerprijs van zo’n € 1.400 voor een TGI-versie vergeleken met een klassieke TSI, dan moet je natuurlijk maximaal profiteren van de lage prijs aan de pomp van aardgas om de investering te laten renderen. Bij een normale rijstijl verbruik je zo’n 5,5 tot 6 kilogram per 100 kilometer. De 13 kilogram in de aardgastank zorgen dus voor een reëel rijbereik van zo’n 230 kilometer voor de motor terug op benzinemodus overschakelt.

Snel en betaalbaar

Heb je een CNG-station in je buurt, dan duurt tanken maar enkele minuten en betaal je bovendien niet veel. De gemiddelde prijs voor CNG bedraagt minder dan € 1/kg, waardoor je voltankt voor € 13 en weer vertrokken bent voor 230 kilometer. Je betaalt dus ongeveer € 5,5/100 km. Als je gemiddeld € 1,3/l aan super 95 betaalt, is het alsof je met een Ibiza TSI rijdt die in de praktijk 4,2 l/100 km verbruikt.

Licht gewijzigde balans

De prestaties van de Ibiza TGI zijn zeker toereikend, al hoef je niet te aarzelen om de toerenteller de hoogte in te jagen om stevig te hernemen. De motor is verder soepel en discreet. Hij is zelfs iets minder luidruchtig dan de equivalente TSI. De Ibiza TGI gedraagt zich ook op alle vlakken veilig en beheerst. Wel merk je de gewichtsverplaatsing: de zwaardere achterkant doet de voorkant af en toe lichter aanvoelen. Dat zorgt soms voor een zwevend effect in het stuur en maakt de Ibiza TGI gevoeliger voor zijwind op snelwegen.

CO2

De TGI is beschikbaar in dezelfde uitrustingsversies als de andere Ibizas. Het instapniveau Reference begint vanaf € 16.690. Bovenaan het gamma staat de Ibiza Xcellence, die € 20.560 kost. Tussenin staat de versie Style, die je € 18.500 betaalt. Fiscaal interessant: de TGI stoot amper 88 g/km aan CO2 uit.

Besluit

We hadden in de praktijk gehoopt dat de Seat Ibiza TGI royaler op aardgas kon rijden en indien nodig ook even op benzine. Een grotere aardgastank was dus welkom geweest om de bezoekjes aan de pomp wat meer te spreiden. Want wie een Ibiza TGI koopt, wil uiteraard zo weinig mogelijk de benzinetank aanspreken, om zo optimaal te profiteren van de lage prijs van aardgas aan de pomp.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km