Testen

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

De Skoda Fabia, de Tsjechische B-segmenter, kreeg afgelopen jaar een facelift. Die friste niet alleen het design voor nog enkele jaren op, maar zwaaide ook de dieselmotoren uit. Wij gingen op verkenning met de populairste motor: de 1.0 TSI.

  • Bervoets Wim
  • 19 maart 2019
  • Skoda
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Enthousiaste motor
  • Praktische koffer
  • Redelijk verbruik
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Wat braaf weggedrag
  • Wordt een dagje ouder

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

Zo snel kan het gaan in autoland. De ene dag is het 2014 en wordt de nieuwe Skoda Fabia boven de doopvont gehouden, het Tsjechische zustermodel van de Volkswagen Polo, Audi A1 en Seat Ibiza. Voor je het weet is het 2019, en werden de VW, Audi en Seat al volledig in het nieuw gestopt. De Skoda moet zich nog even tevreden stellen met een facelift.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt
Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

De tekentafel

Die facelift passen de Tsjechen zowel op de vijfdeurs toe als op de break. Visueel gaat het uiteraard om een schoonheidskuur volgens het boekje: het radiatorrooster en de bumpers krijgen een gewijzigd design, de lichtblokken werden vernieuwd en krijgen led-technologie, en er zijn nieuwe velgdesigns. Skoda maakte van de gelegenheid ook gebruik om zijn Fabia Combi een avontuurlijker jasje aan te meten in de uitvoering Scoutline.

Binnenin namen de designers vooral de materialen en kleuren onder handen. Het instrumentenpaneel kreeg een lichte update: de tellers zijn nu iets makkelijker af te lezen. Verder blijft alles bij het vertrouwde: een dashboard dat logisch is ingedeeld maar dat af en toe de hardere plastics niet schuwt, en een infotainmentsysteem dat het generatieverschil met de Polo, A1 en Ibiza op het nieuwe platform niet langer kan verbergen.

Gelukkig is de Fabia nog steeds een praktische auto, zeker als Combi. Een kofferruimte van 530 liter, uitbreidbaar tot 1.395 liter, is bijzonder ruim, zeker als je weet dat de break maar 4,26 meter lang is. De 4 meter lange vijfdeurs doet het trouwens ook niet slecht: hij biedt 330 liter met de achterbank rechtop, en 1.150 liter met de achterbank neer. Skoda’s “Simply Clever”-gadgets zorgen ervoor dat de koffer praktisch is ingedeeld.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt
Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

De testbank

De Fabia zwaait bij zijn facelift de dieselmotoren uit. Het motoraanbod bestaat dus alleen nog maar uit benzineblokken: vier driecilinders, die elk 1 liter groot zijn. De atmosferische 1.0 MPI van 60 pk is de instapversie en wordt aangevuld door een versie met 75 pk. De 1.0 TSI turbobenzines van 95 en 110 pk zijn de interessantste motoren en degene die we aan de tand voelden. De 95 pk-versie komt met een manuele vijfbak, de 110 pk-versie heeft zes verzetten en optioneel de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Beide motoren zijn op papier geen snelheidswonders (0-100 km/u duurt 10,8 seconden voor de 95 pk-versie en 10,1 seconden voor de 110 pk-versie met DSG), maar reageren in de praktijk wel eerlijk en enthousiast. Hun driecilinderronk is aanwezig, maar gaat nooit echt storen. De 110 pk-versie geniet onze voorkeur: hij beschikt over meer koppel (200 Nm tegenover 160 Nm) en maakt daar met zijn DSG-versnellingsbak optimaal gebruik van. Zeker comfortabeler wanneer je met enkele passagiers onderweg bent.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

Het weggedrag van de Fabia blijft zoals voordien braaf en eerlijk, en vooral geënt op comfort. Voor dynamisch rijplezier ontbreekt het hem wat aan vermogen en stuurgevoel, al neemt dat niet weg dat hij in de meeste situaties probleemloos zijn mannetje staat. Voor het verbruik geeft Skoda voor beide motoren een gemiddelde op van 4,6 l/100 km (volgens de herrekende NEDC-cijfers), maar in de praktijk hou je beter rekening met zo’n 6 l/100 km.

De rijpolitie

Bij zijn debuut in 2014 was de veiligheidsuitrusting van de Fabia mee met zijn tijd, met onder meer een adaptieve cruise control, aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, vermoeidheidsherkenning, enzovoort. De facelift introduceert optioneel led-koplampen op de kleine Skoda, net als een dodehoekwaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en automatische grootlichten.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

De gadgets

Het infotainmentsysteem is 6,5 duim groot, en in zijn topversies compatibel met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. De topversie integreert zelfs een wifi-hotspot en stembediening. Digitale radio en de nodige usb-poorten zijn optioneel.

De rekening

Skoda vraagt minstens € 13.935 voor zijn vernieuwde Fabia. Daarmee rij je de showroom wel buiten in de basisuitvoering Active en met de atmosferische 1.0 MPI. Kies je voor de beter uitgeruste Ambition in combinatie met de 1.0 TSI van 95 pk, dan betaal je € 17.645. De Fabia Combi vraagt minstens € 15.390 in zijn uitvoering Active. Hier betaal je voor de Ambition met 1.0 TSI van 95 pk € 18.275. De topversie van de Fabia Combi, de 1.0 TSI van 110 pk met DSG-automaat in de uitvoering Style, zet € 21.170 onder de streep.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

Het verdict

De Skoda Fabia is een van die auto’s waar je eigenlijk niks slechts over kunt zeggen. Hij doet probleemloos alles wat je hem vraagt, en ontpopt zich daardoor tot een trouwe en betrouwbare metgezel. Maar spannend wordt het nooit echt. De facelift geeft hem nog enkele jaren respijt voor hij van een welverdiend pensioen mag gaan profiteren.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI, aangescherpt

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km