Testen

Rijtest: Skoda Karoq 1.0 TSI & 1.6 TDI, familiebanden en hoe ze te doorbreken

Zowat alle merken hebben de memo intussen gekregen: bij de SUV valt de winst te rapen. Bij de Volkswagen-groep zijn Seat, Skoda en VW aan een blitzoffensief bezig. Waarin onderscheidt de Skoda Karoq zich van zijn stalgenoten? We zochten het uit aan de hand van zijn populairste motoren.

  • Bervoets Wim
  • 26 maart 2018
  • Skoda
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerkingskwaliteit
  • Moduleerbaar
  • Praktische eigenschappen
  • 1.6 TDI luidruchtig onder vollast
  • Mist wat persoonlijkheid
  • Somber interieur
  • Weinig dynamisch rijgedrag

Even oplijsten: de grootste SUV’s in de Volkswagen-groep zijn de VW Tiguan Allspace, en de Skoda Kodiaq (allebei 4,70 meter). Dan krijg je het trio Tiguan-Karoq-Ateca (respectievelijk 4,49 meter, 4,38 meter en 4,36 meter), om te eindigen bij de VW T-Roc (4,23 meter) en Seat Arona (4,14 meter). En dan komt er binnenkort nog een VW-SUV aan op basis van de Polo, die het Duitse equivalent wordt van de Spaanse Arona…

De tekentafel

Hoe het komt dat de Duitse groep zoveel modellen kan ontwikkelen op zulke korte tijd? Het antwoord heet MQB. Dat Volkswagen-platform kan je nog het best bekijken als een legobouwdoos. Door bestaande onderdelen van allerlei afmetingen met elkaar te combineren, kan de VW-groep sneller verschillende modellen ontwikkelen en de kosten die daarbij horen zoveel mogelijk drukken.

Zo komt het dat deze Skoda Karoq de Yeti en Roomster vervangt, en dat hij meteen heel vertrouwd oogt. Het typische Tsjechische radiatorrooster vertelt je dat je met een Skoda rijdt, maar daarnaast springen de familiebanden met de rest van de groep meteen in het oog. In profiel en achteraan zijn de gelijkenissen met de – weliswaar scherper getekende – Ateca frappant. Met wat slechte wil zie je er ook een kortere Kodiaq in, maar wij missen vooral het frivole van de Yeti en de Roomster.

Binnenin krijg je dan weer een vertrouwd ogend modern Skoda-interieur: een groot infotainmentsysteem op de middenconsole, een traditioneel en wat streng ogend dashboard, en een materiaalmix die een trapje onder die van Volkswagen blijft, maar die wel een degelijke assemblagekwaliteit verraadt. Nog een voordeel van de MQB-onderdelenbak: als optie kan je kiezen voor een digitaal instrumentenpaneel.

De Karoq is meer dan 30 centimeter kleiner dan de Kodiaq, en dat merk je in het interieur. Achteraan is de beenruimte wat beperkter, maar twee passagiers zitten toch voldoende comfortabel. Zolang je niet voor een panoramadak kiest, zit het ook wel snor met de hoofdruimte. Maar hét argument van de Karoq is zijn koffer. Standaard is die 521 liter groot (tegenover 510 liter voor de Ateca), en is ze uitbreidbaar tot 1.630 liter met de achterbank in 60/40-verhouding neergeklapt.

Kies je voor het Varioflex-systeem, dan krijg je drie afzonderlijke zetels die je kunt verschuiven, neerklappen en zelfs verwijderen. De kofferruimte bedraagt daardoor 588 liter, waarbij ze al dichter aanleunt bij de 615 liter die de verschuifbare achterbank van de 13 centimeter langere Tiguan biedt. Haal je alle achterzetels uit de Karoq, dan kom je uit op 1.810 liter aan laadruimte…

De testbank

Wij kozen voor onze testritten voor de twee instapversies: de 1.0 TSI driecilinder van 115 pk aan benzinekant, de 1.6 TDI viercilinder van eveneens 115 pk aan dieselkant. Beide motoren kregen een manuele zesversnellingsbak (er is ook een DSG7-automaat met dubbele koppeling) en dreven de voorwielen aan.

De benzinedriepitter combineert 175 Nm en een enthousiast karakter tot een aangenaam geheel. Geen snelheidswonder weliswaar: 0-100 km/u duurt 10,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 187 km/u. Maar de TSI reageert soepel, en gaat probleemloos mee met het verkeer. Hij pikt vlot aan onderin de toeren, en houdt zich ook het liefst op in de onderste regimes. Hoger in de toeren voelt hij zich minder in zijn sas.

De dieselmotor beschikt dan weer over 250 Nm aan koppel, maar zet gelijkaardige cijfers neer 0-100 km/u in 10,7 seconden en een topsnelheid van 188 km/u. De zelfontbrander geeft zijn vermogen wat piekeriger af: onderin reageert hij wat hol tot het maximumkoppel vrijkomt. Optimaal profiteren van zijn koppelcurve is dus de boodschap. Toeren maken gaat hem ook nog af, maar dan wordt hij wel luidruchtig.

Dynamisch rijden is iets waar de Karoq liever voor bedankt. Niet dat hij zich niet kan weren: het koetswerk blijft ook bij hogere bochtensnelheden gecontroleerd en de voorwielen hebben nooit problemen met het vermogen dat ze aan de grond moeten krijgen, maar je merkt dat alle instellingen meer op comfort zijn afgesteld dan bij de Ateca. Alles staat in functie van zijn rol als gezinsvriend.

De gadgets

Die rol speelt hij helemaal uit in het interieur: van een neerklapbare passagierszetel vooraan voor wanneer je grote voorwerpen vervoert, over klaptafeltjes op de rugleuning van de voorzetels en kleine vuilzakjes in de portiervakken, tot bagagenetten en bevestigingshaken in de koffer. Buig je je over de optielijst, kies dan voor die praktische toepassingen in plaats van luxe-items om met je Karoq echt het verschil te maken. Zeker als je kinderen hebt…

Maar aan luxe-items ook geen gebrek: infotainmentschermen tussen 6,5 en 9,2 duim, die kunnen worden voorzien van navigatie, apps en internetverbinding, en eventueel zelfs gebarenbediening. Je smartphone opladen kan optioneel via inductie, en ook Apple CarPlay en Android Auto behoren tot de mogelijkheden.

De rijpolitie

De veiligheidsvoorzieningen zijn uiteraard ook op het appel. De Karoq kan je uitrusten met een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing. Zowat alle moderne voorzieningen zijn dus beschikbaar.

De rekening

De Skoda Karoq begint vanaf € 25.850 voor de 1.0 TSI met manuele zesbak. Voor de 1.6 TDI met manuele zesbak betaal je € 28.990. Voor de DSG7-automaat met dubbele koppeling betaal je € 1.500 extra. Voor dat budget krijg je de uitrustingsversie Ambition, met onder meer een snelheidsregelaar, regen- en lichtsensor, automatische noodremhulp, automatische koplampen en parkeersensoren achteraan, automatische klimaatregeling en een digitale radio.

De uitrustingsversie Style kost € 2.600 extra en voegt er onder meer een iets luxueuzere aankleding en veiligheidsitems zoals een adaptieve snelheidsregelaar en achteruitrijcamera aan toe.

De Seat Ateca flirt met een lagere basisprijs (€ 20.990 voor de 1.0 TSI en € 23.960 voor de 1.6 TDI), maar diens instapversie is veel kariger uitgerust. Kies je voor een gelijkaardig uitrustingsniveau, dan zit je ongeveer € 1.000 onder de prijs van de Karoq. De VW Tiguan biedt de 1.0 TSI en 1.6 TDI niet aan.

Voor de 1.0 TSI geeft Skoda een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 117 g/km. Wij registreerden een hoger gemiddelde: 7,6 l/100 km. Een klassiek verschil tussen theorie en praktijk bij driecilinders. De 1.6 TDI verbruikt op papier 4,5 l/100 km en stoot 118 g/km aan CO2 uit; wij noteerden 5,9 l/100 km aan het einde van de rit.

Het verdict

Waarom kiezen voor de Skoda Karoq? Niet voor zijn design, want dat speelt op veilig. Kiezen voor de Karoq is kiezen voor de sterke Skoda-punten: een moduleerbaar interieur en allerlei praktische aspecten die het leven aan boord van alle passagiers een stuk gemakkelijker maken. De 1.0 TSI en 1.6 TDI hebben geen sportieve ambities, maar vervullen hun rol van instapmotoren met verve: soepel en vlot voor dagelijks verkeer.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km