Testen

Rijtest: Toyota Prius Plug-in, aan de stekker

In zijn vierde generatie geeft de Prius toe aan de lokroep van de stekker. Maar heeft de oer-hybride genoeg aan een stekker, of zijn er ook andere wijzigingen nodig?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 maart 2018
  • TOYOTA
3,7
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 5,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 50 km elektrische autonomie
  • Echt opmerkelijk verbruik
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Afwerking
  • Beperkt volume koffer
  • Hoog totaalgewicht
  • Stevige meerprijs

De Japanners van Toyota sprongen als een van de eersten op de kar van de hybridetechnologie. Toch leken ze wat afkerig tegenover plug-inhybrides. Bij Lexus kan je geen enkel model in het stopcontact steken, en bij Toyota is de keuze op dat vlak niet veel ruimer. Alleen de Prius leent zich al twee generaties tot deze oefening. En dat is alles. Voorlopig toch…

Tegenzin

In tegenstelling tot de vorige generatie Prius, die met tegenzin een plug-inversie leek aan te bieden, laat generatie vier meer wijzigingen toe. Zijn voorganger kostte € 7.000 meer dan de gewone Prius, maar had een elektrisch rijbereik van amper 20 kilometer en een elektrische topsnelheid van 85 km/u. Nu is het al meteen duidelijk: de nieuwe generatie doet het volledig anders.

Zonnedak

Deze keer zie je meteen dat de Prius een plug-in is. De wijzigingen blijven niet beperkt tot een extra klepje voor de stekker: de Prius krijgt een eigen persoonlijkheid. Je houdt ervan of niet, maar de kleine led-koplampen vooraan en de achterruit uit twee delen geven hem charisma. Je kunt zelfs kiezen voor een dak met fotovoltaïsche cellen, die hem bij mooi weer tussen 3 en 5 kilometer extra rijbereik opleveren.

63 kilometer

Officieel bedraagt het elektrische rijbereik van de Prius Plug-in 63 kilometer. Dat heeft hij te danken aan een batterij die voortaan 8,8 kWh opslaat. Daardoor stijgt zijn rijbereik maar liefst met… 100% tegenover de vorige Prius Plug-in. De afmetingen van de batterijen namen met 66% toe, het gewicht met 50%. In de praktijk beschik je over een elektrisch rijbereik van een vijftigtal kilometer.

Dankzij de geïntegreerde warmtepomp rij je zelfs in de winter elektrisch zonder dat de verbrandingsmotor moet worden ingeschakeld om het interieur te verwarmen. Dat is vaak wel het geval bij plug-inhybrides van de concurrentie.

Ingenieursingreep

Nog meer goed nieuws: je hoeft je niet langer in te houden bij de hernemingen of onder de 85 km/u te blijven als je elektrisch rijdt. Niet alleen werd het rijbereik uitgebreid, maar de tweede generatie Prius Plug-in kreeg ook meer vermogen in zijn elektrische modus. Hoe? Dankzij een ingenieursingreep.

Concreet kan de oplaadbare Prius een beroep doen op de elektromotor van de klassieke Prius en op de generator die voor de “zero emission”-modus dient. Daardoor krijg je 68 kW (92 pk) onder de rechtervoet in elektrische modus, tegenover 53 kW (72 pk) in de klassieke Prius.

1 l/100 km

De topsnelheid in elektrische modus bedraagt daardoor 135 km/u, en je kunt in het verkeer steviger accelereren zonder de benzinemotor wakker te maken. Dat is nog steeds de 1.8 uit de klassieke Prius, die 92 pk sterk is. Het gecombineerde vermogen bedraagt ook hier 122 pk. De prestaties zijn iets minder dan die van de 180 kilogram lichtere, klassieke Prius, maar blijven eerbaar voor een auto die officieel amper 1 l/100 km verbruikt: 0-100 km/u duurt 11,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 162 km/u.

Toegevingen

Dat sterkere elektrische gedeelte heeft natuurlijk gevolgen. Ondanks een stevigere achteroverhang (+10,5 centimeter) ziet de Prius Plug-in zijn koffervolume afnemen. Onder het (wat goedkope) afdekzeil is er nog maar plaats voor 360 liter bagage. Andere toegeving: de Prius is als plug-inhybride een strikte vierzitter. De centrale plaats op de achterbank is om homologatieredenen verdwenen ten voordele van een weinig ergonomische (want laag opgestelde) armsteun. Het totaalgewicht van de Prius passeert in deze herlaadbare versie nu 1.500 kilogram. Het merendeel van dat extra gewicht bevindt zich op de achteras, waardoor het weggedrag van de Prius IV (nochtans een verbetering tegenover de vorige generaties) minder dynamisch is in deze plug-inhybride, die bovendien op 15-duimsvelgen met grote flanken staat.

Gunstig verbruik

Die kleine details vergeet je echter makkelijk aan de pomp. Plug-inhybrides tekenen meestal een interessant minimumverbruik op, maar dat wordt nog interessanter als je kijkt naar een plug-inhybride die al van in het begin werd ontworpen voor een laag verbruik. Een reëel verbruik van minder dan… 3 l/100 km is dus niet onrealistisch. Tenminste: als je oplaadt. Twee uur aan een laadpunt of iets meer dan drie uur aan een gewoon stopcontact.

Meer dan € 40.000

Al die technologie zorgt er helaas niet voor dat de Prius Plug-in de meest betaalbare plug-inhybride op de markt is. Toyota biedt hem aan vanaf € 41.980 in de versie Solar, en vanaf € 42.970 in de versie Business. In beide gevallen is de standaarduitrusting wel bijzonder uitgebreid. Ter vergelijking: technisch gelijkaardige concurrenten als de Golf GTE en de Kia Niro PHEV kosten respectievelijk € 40.060 en € 37.190 (de Niro PHEV kost € 40.390 in de Sense-uitvoering). Een CO2-uitstoot van amper 22 g/km blijft natuurlijk fiscaal interessant.

Besluit

In zijn plug-inhybrideversie verliest de Prius wat van de aangename rijdynamiek waar het nieuwe platform voor zorgde. Tegelijk doe je enkele praktische toegevingen: een kleinere koffer en een zitplaats minder op de achterbank. Hij is wel zuiniger en comfortabeler in de stad: je rijdt meer dan ooit in stilte en uitstootvrij. Blijft alleen nog de vraag of je te vinden bent voor zijn looks en zijn interieur. Maar dat bepaal je natuurlijk zelf.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 24.500
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 109.900
52 km

Elektrisch, Automaat

€ 32.900
2020
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 108.900
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 33.000
2018
40.522 km

Diesel, Automaat

€ 35.799
2020
14.000 km

Benzine, Automaat

€ 38.999
2019
22.000 km

Diesel, Manueel

€ 7.999
2012
66.000 km