Testen

Rijtest: Volkswagen Polo GTI, sportieve allemansvriend

De nieuwe Volkswagen Polo is in alle opzichten volwassener en groter geworden dan zijn voorganger. De nieuwe Polo GTI is dan weer krachtiger, en krijgt een grotere motor. Benieuwd wat dat geeft…

  • Bervoets Wim
  • 19 oktober 2018
  • Volkswagen
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Veelzijdig karakter
  • Mist wat speelsheid
  • Nog geen manuele bak
  • Wat tractieproblemen bij sportieve rijstijl

Bij Volkswagen ging het net als heel wat families: de Polo GTI heeft altijd wat in de schaduw gestaan van zijn grote broer. Terwijl de Golf GTI met alle lof werd overladen om zijn sportieve karakter en dagelijkse bruikbaarheid, kreeg de bravere Polo GTI veel minder aandacht van het grote publiek. Maar nu is dat anders: de Polo is vandaag eigenlijk niets meer of minder dan een kleine Golf, en de Polo GTI krijgt de 2.0 van de Golf GTI onder de kap. Die overschrijdt voor het eerst in een Polo de kaap van de 200 pk. Of liever: haalt de kaap van de 200 pk.

De tekentafel

Dat volwassen karakter van de Polo zie je ook terug in de aankleding van deze GTI: geen exuberant spoilergeweld, maar enkele discrete kenmerken die een kenner voldoende vertelt: een rode horizontale streep door het radiatorrooster met honingraatpatroon, een GTI-logo en een wat sportiever getekende bumper vooraan, zwarte accenten en een dubbele uitlaat in de achterbumper, en specifieke 17-duimsvelgen met rode remklauwen. 18-duimsvelgen zijn optioneel. Combineer dat met een klassieke, bescheiden koetswerkkleur, en deze Polo GTI oogt net als de grotere Golf GTI bescheiden.

Het Polo-interieur krijgt meer kleur in de GTI. Optioneel kun je het dashboard een rode contrastkleur geven, rode stiksels op het afgeplatte stuur en de versnellingspook en het klassieke GTI-ruitjesmotief voor de zetels fleuren de boel verder op. Net als in de gewone Polo kan je het instrumentenpaneel vervangen door een digitaal Active Info Display.

Voor de ophanging geeft Volkswagen je de keuze tussen de standaard sportophanging met passieve dempers, waarbij de Polo 15 millimeter dichter tegen de grond ligt, en een Sport Select-ophanging, dat actieve dempers bevat met twee standen: Normal en Sport. Die zijn gekoppeld aan de rijmodi en leggen ook hier de Polo 15 millimeter lager.

De testbank

Maar terug naar die motor. Dat is dus de 2.0 viercilinder turbobenzine die de Golf GTI en Golf R ook gebruiken. De Polo krijgt meer longinhoud dan vroeger, en dat levert hem een vermogen van 200 pk en 320 Nm koppel op. Het vermogen gaat via een DSG-zesbak met dubbele koppeling naar de voorwielen (een manuele zesbak volgt in 2019), waardoor hij naar 100 km/u sprint in 6,7 seconden en doorgaat tot 237 km/u.

Wie een razende en muzikale motor verwacht die door zijn uitlaat knettert, is eraan voor de moeite: de Polo GTI houdt het beschaafd, met een soundtrack die iets steviger klinkt dan in de gewone Polo en die af en toe een licht plofje veroorzaakt. De 2.0 pikt vlot aan onderin de toeren en duwt stevig door in het middengebied, maar mist de punch om door te gaan tot de begrenzer. De DSG schakelt vlot en af en toe overijverig, maar zonder veel drama. Zelf schakelen kan uiteraard met peddels aan het stuur.

Spring je wat enthousiast om met het gaspedaal, dan zoeken de voorwielen wel eens naar grip, ook op droog wegdek. Maar verder is de Polo GTI een efficiënte machine, die niet snel van de wijs te brengen is, en stabiel en zonder veel koetswerkrol instuurt. Tegelijk is de Volkswagen geen GTI met een speels kantje, zoals de Peugeot 308 GTI en Ford Fiesta ST dat wel zijn. Het rijcomfort is vrij van kritiek: de ophanging reageert gedecideerd zonder echt stug over te komen.

De rijpolitie

Een mechanisch differentieel vind je niet terug tussen de voorwielen: de Volkswagen Polo GTI gebruikt elektronische remhulp om de voorwielen in het gareel te houden. Verder beschikt de GTI over alle rijhulp die de Polo ook krijgt: een dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, vermoeidheidsherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, noodremhulp en parkeerhulp.

De gadgets

Het digitale instrumentenpaneel is optioneel. Standaard krijgt de Polo GTI een infotainmentscherm van 6,5 duim, dat optioneel uitbreidbaar is naar een touchscreen van 8 duim, en aangevuld kan worden met navigatie. In zijn meest uitgebreide vorm is er natuurlijk de onmisbare smartphone-integratie, met Apple CarPlay en Android Auto. Inductieladen staat eveneens op de optielijst.

De rekening

De Volkswagen Polo GTI staat in de catalogus vanaf € 27.670. Vink je nog de nodige opties aan, dan kom je net boven € 31.000 uit. Een voldoende groot prijsverschil met de vanafprijs van de Golf GTI gelukkig, maar wel enkele duizenden euro’s duurder dan de hot hatch die wellicht zijn grootste concurrent wordt: de Ford Fiesta ST. Die heeft wel niet hetzelfde omvangrijke uitrustingsaanbod als de Polo GTI.

Volkswagen geeft een gemiddeld verbruik op van 5,9 l/100 km volgens de oude NEDC-cyclus voor deze Polo GTI. Wij klokten net geen liter hoger af, op 6,8 l/100 km.

Het verdict

De nieuwe Volkswagen Polo GTI volgt mooi in de voetsporen van de grotere Golf: hij combineert een sportiever karakter met dagelijkse bruikbaarheid en een hyperefficiënt rijgedrag, zonder een extraverte persoonlijkheid te zijn. Noem het een rationeel, beredeneerd of misschien zelfs Duits kantje, maar het toont wel dat de Polo nu echt volwassen in. Speelvogels vinden er misschien niet helemaal hun gading in, maar voor de meeste chauffeurs en merkfans is dit een sportieve allemansvriend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km