Testen

Rijtest: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 240 DSG, de Tiguan XXL

Met meer dan 21 centimeter extra lengte vergeleken met de gewone Tiguan is de Allspace niet alleen praktischer en meer moduleerbaar. Hij zoekt het ook duidelijk hogerop. Een betaalbaar alternatief voor de Touareg of een duurdere Skoda Kodiaq?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 maart 2018
  • Volkswagen
  • 2.504 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking / silhouet
  • Comfort (demping)
  • Doeltreffende motoren
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Volume van de koffer
  • Grotere afmetingen
  • Ruimte op de derde zitrij
  • Uiteindelijke prijs
  • Uiteindelijke prijs, inclusief opties
  • inclusief opties

De Tiguan Allspace houdt het midden tussen een gewone Tiguan en een Touareg. Hij is iets meer dan 20 centimeter langer: 21,5 centimeter om precies te zijn. Dat heeft hij te danken aan de flexibiliteit van het MQB-platform. De Allspace heeft een 11 centimeter langere wielbasis en een 10 centimeter langere achteroverhang.

Specifieke stijl

Om de nieuwe afmetingen de Tiguan niet veel zwaarder te doen ogen, hebben de designers deze Allspace specifieke details meegegeven. Zo werden de achterdeuren langer gemaakt om de verlengde achterkant visueel kleiner te doen ogen, de C-stijl van de Allspace is niet dikker dan die van de gewone Tiguan, en het achterste zijvenster krijgt een specifieke lijn om de dynamiek van het geheel te beklemtonen.

Ook de voorkant kreeg een specifieke behandeling. Zo wint de voorzijde een chroomstrook onderaan de motorkap voor meer uitstraling. Je krijgt dus de indruk in een hoger segment beland te zijn dan met “gewoon” een verlengde versie van de bekende Tiguan rond te rijden.

Koffer: genoeg

Het eerste voordeel van de langere versie is een ruimere koffer. De 10 centimeter langere achteroverhang zorgt voor 145 liter extra kofferruimte tegenover de gewone Tiguan. Tenminste: wanneer je de Allspace als vijfzitter bestelt en je de rugleuning van de achterbank rechtzet. Dan is de beschikbare ruimte gigantisch: 780 liter (700 liter voor de zevenzitter). Klap de achterbank van de vijfzitsversie neer, en je haalt 1.970 liter. Met de achterbanken van de zevenzitter neer is dat 1.775 liter. Jammer dat de rugleuningen neergeklapt geen vlakke laadvloer opleveren.

Noodzitjes

Het grote onderscheid met de gewone Tiguan zijn de extra zitjes in de koffer, een optie van € 650. Wie niet dagelijks met een monovolume wil rondrijden maar af en toe toch extra volk meepakt, weet dus welke optie aan te duiden. De extra zitjes zijn wel bedoeld voor kinderen of korte verplaatsingen. Je zit namelijk met de knieën opgetrokken: geen natuurlijke of comfortabele positie. Zijn de zitjes in gebruik, dan krimpt het koffervolume: er blijft dan nog 230 liter over. Desondanks niet slecht voor een auto van die afmetingen met zoveel zitplaatsen.

XXL-interieur

Op de tweede rij zit je dan weer prima. Tenzij je in het midden zit, dan is het wat krap. Door de langere wielbasis beschik je over 54 millimeter meer knieruimte dan de klassieke Tiguan. En dat is niet alles: de grote deuren achteraan maken de instap makkelijker. De zetels op de tweede rij zijn over een lengte van 18 centimeter verschuifbaar en de rugleuning is verstelbaar.

Rijden maar

Het XXL-panoramadak (dat ook open kan) doet het interieur baden in het licht. Onderweg valt ook de geluiddemping op, nog een kenmerk dat toont dat deze SUV het een segment hoger zoekt. Dynamisch rijdt de Allspace minder levendig dan de gewone Tiguan: dat merk je bij het aansnijden van de bocht. Maar de langere wielbasis zorgt dan weer voor meer stabiliteit in lange bochten. Het extra gewicht (+/- 125 kilogram afhankelijk van de versie) voel je dan weer wat bij het remmen.

150 tot 240 pk

Volkswagen hevelt de basismotoren van de Tiguan niet over naar de Allspace. Beginnen doe je met 150 pk-versies: een 1.4 TSI en 2.0 TDI. Dan zijn er nog een 2.0 TSI van 180 en 220 pk, en een 2.0 TDI van 190 en 240 pk. Bij de versies van meer dan 150 pk is de Tiguan Allspace standaard uitgerust met 4Motion-vierwielaandrijving.

€ 60.000

Ons testexemplaar was voorzien van de pittige 2.0 TDI van 240 pk, met 4Motion-vierwielaandrijving en DSG-automaat met zeven versnellingen. Die motor is alleen beschikbaar in de hoogste uitrustingsversie Highline. Dit is ook de Tiguan Allspace met de hoogste basisprijs: reken op minstens € 49.470, tegenover zo’n € 32.000 voor de versies van 150 pk (€ 32.050 voor de TSI en € 32.250 voor de TDI) in de basisuitvoering Trendline. Met heel wat opties kwam ons testexemplaar uit op € 60.060. Ook de prijs zoekt het dus een segment hogerop…

Verdict

De Allspace maakt de Tiguan een stuk veelzijdiger. De instap is praktischer, de koffer groter en hij biedt eventueel plaats aan zeven passagiers in een aantrekkelijkere verpakking dan een monovolume. Rest alleen de prijs: die steeg al bij de nieuwe generatie van de gewone Tiguan, en zoekt het met de Allspace nog hogerop. Daardoor komt hij dus niet teveel in het vaarwater van de Skoda Kodiaq. Even praktisch, maar met een minder populair logo.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km