Testen

Rijtest: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 240 DSG, de Tiguan XXL

Met meer dan 21 centimeter extra lengte vergeleken met de gewone Tiguan is de Allspace niet alleen praktischer en meer moduleerbaar. Hij zoekt het ook duidelijk hogerop. Een betaalbaar alternatief voor de Touareg of een duurdere Skoda Kodiaq?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 maart 2018
  • Volkswagen
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking / silhouet
  • Comfort (demping)
  • Doeltreffende motoren
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Volume van de koffer
  • Grotere afmetingen
  • Ruimte op de derde zitrij
  • Uiteindelijke prijs
  • Uiteindelijke prijs, inclusief opties
  • inclusief opties

De Tiguan Allspace houdt het midden tussen een gewone Tiguan en een Touareg. Hij is iets meer dan 20 centimeter langer: 21,5 centimeter om precies te zijn. Dat heeft hij te danken aan de flexibiliteit van het MQB-platform. De Allspace heeft een 11 centimeter langere wielbasis en een 10 centimeter langere achteroverhang.

Specifieke stijl

Om de nieuwe afmetingen de Tiguan niet veel zwaarder te doen ogen, hebben de designers deze Allspace specifieke details meegegeven. Zo werden de achterdeuren langer gemaakt om de verlengde achterkant visueel kleiner te doen ogen, de C-stijl van de Allspace is niet dikker dan die van de gewone Tiguan, en het achterste zijvenster krijgt een specifieke lijn om de dynamiek van het geheel te beklemtonen.

Ook de voorkant kreeg een specifieke behandeling. Zo wint de voorzijde een chroomstrook onderaan de motorkap voor meer uitstraling. Je krijgt dus de indruk in een hoger segment beland te zijn dan met “gewoon” een verlengde versie van de bekende Tiguan rond te rijden.

Koffer: genoeg

Het eerste voordeel van de langere versie is een ruimere koffer. De 10 centimeter langere achteroverhang zorgt voor 145 liter extra kofferruimte tegenover de gewone Tiguan. Tenminste: wanneer je de Allspace als vijfzitter bestelt en je de rugleuning van de achterbank rechtzet. Dan is de beschikbare ruimte gigantisch: 780 liter (700 liter voor de zevenzitter). Klap de achterbank van de vijfzitsversie neer, en je haalt 1.970 liter. Met de achterbanken van de zevenzitter neer is dat 1.775 liter. Jammer dat de rugleuningen neergeklapt geen vlakke laadvloer opleveren.

Noodzitjes

Het grote onderscheid met de gewone Tiguan zijn de extra zitjes in de koffer, een optie van € 650. Wie niet dagelijks met een monovolume wil rondrijden maar af en toe toch extra volk meepakt, weet dus welke optie aan te duiden. De extra zitjes zijn wel bedoeld voor kinderen of korte verplaatsingen. Je zit namelijk met de knieën opgetrokken: geen natuurlijke of comfortabele positie. Zijn de zitjes in gebruik, dan krimpt het koffervolume: er blijft dan nog 230 liter over. Desondanks niet slecht voor een auto van die afmetingen met zoveel zitplaatsen.

XXL-interieur

Op de tweede rij zit je dan weer prima. Tenzij je in het midden zit, dan is het wat krap. Door de langere wielbasis beschik je over 54 millimeter meer knieruimte dan de klassieke Tiguan. En dat is niet alles: de grote deuren achteraan maken de instap makkelijker. De zetels op de tweede rij zijn over een lengte van 18 centimeter verschuifbaar en de rugleuning is verstelbaar.

Rijden maar

Het XXL-panoramadak (dat ook open kan) doet het interieur baden in het licht. Onderweg valt ook de geluiddemping op, nog een kenmerk dat toont dat deze SUV het een segment hoger zoekt. Dynamisch rijdt de Allspace minder levendig dan de gewone Tiguan: dat merk je bij het aansnijden van de bocht. Maar de langere wielbasis zorgt dan weer voor meer stabiliteit in lange bochten. Het extra gewicht (+/- 125 kilogram afhankelijk van de versie) voel je dan weer wat bij het remmen.

150 tot 240 pk

Volkswagen hevelt de basismotoren van de Tiguan niet over naar de Allspace. Beginnen doe je met 150 pk-versies: een 1.4 TSI en 2.0 TDI. Dan zijn er nog een 2.0 TSI van 180 en 220 pk, en een 2.0 TDI van 190 en 240 pk. Bij de versies van meer dan 150 pk is de Tiguan Allspace standaard uitgerust met 4Motion-vierwielaandrijving.

€ 60.000

Ons testexemplaar was voorzien van de pittige 2.0 TDI van 240 pk, met 4Motion-vierwielaandrijving en DSG-automaat met zeven versnellingen. Die motor is alleen beschikbaar in de hoogste uitrustingsversie Highline. Dit is ook de Tiguan Allspace met de hoogste basisprijs: reken op minstens € 49.470, tegenover zo’n € 32.000 voor de versies van 150 pk (€ 32.050 voor de TSI en € 32.250 voor de TDI) in de basisuitvoering Trendline. Met heel wat opties kwam ons testexemplaar uit op € 60.060. Ook de prijs zoekt het dus een segment hogerop…

Verdict

De Allspace maakt de Tiguan een stuk veelzijdiger. De instap is praktischer, de koffer groter en hij biedt eventueel plaats aan zeven passagiers in een aantrekkelijkere verpakking dan een monovolume. Rest alleen de prijs: die steeg al bij de nieuwe generatie van de gewone Tiguan, en zoekt het met de Allspace nog hogerop. Daardoor komt hij dus niet teveel in het vaarwater van de Skoda Kodiaq. Even praktisch, maar met een minder populair logo.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km