Testen

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Qua statement kon het tellen twee jaar geleden, toen Volvo aankondigde niet meer te willen investeren in dieselmotoren. Het eerste dieselloze product staat vandaag in de showroom: de Volvo S60.

  • Bervoets Wim
  • 11 juli 2019
  • Volvo
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag (R-Design)
  • Aantrekkelijk design
  • Verbeterde rijhulp
  • Motor mist karakter
  • Wat stug rijcomfort (R-Design)
  • Wat trage automaat

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Het veroorzaakte veel ophef in 2017, toen Volvo aankondigde dat de huidige generatie dieselmotoren de laatste is. De Zweden investeren liever in benzine, elektrisch en (milde) hybride, maar de huidige dieselmotoren zullen nog wel enkele jaren meegaan. Tot 2023, zo wordt geschat. Toch staat het eerste dieselloze model vandaag al in de showroom. Bij wijze van voorzichtig experiment, zo blijkt: de keuze van Volvo viel immers op de S60, de sedan die in de schaduw staat van de veel populairdere break, de V60.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan
Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De tekentafel

Deze S60 en de V60 hebben natuurlijk heel wat met elkaar gemeen: ze zijn allebei 4,76 meter lang en staan op hetzelfde platform. Dat is het SPA-platform, dat ook de grotere V90 en S90 gebruiken. Het hoeft wellicht niet te verwonderen dat deze S60 visueel heel wat meekrijgt van de grotere S90. De S60 is wel beter geproportioneerd: gebalder en gespierder, maar tegelijk met dezelfde C-vormige achterlichten en “hamer van Thor”-koplampen vooraan om de familiebanden te benadrukken.

Binnenin is de verwantschap met de grotere Volvo’s al even duidelijk: het dashboard is clean en overzichtelijk ingedeeld, met het tabletvormige infotainmentscherm centraal opgesteld. Navigeren in het scherm vergt wat gewenning, en het touchscreen bevat ook de bediening van de klimaatregeling, die we nog steeds liever met blindelings te vinden knoppen zien. De zetels zitten voortreffelijk, zeker de potige exemplaren in de sportievere R-Design-uitvoering van ons testmodel.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan
Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Achteraan is het plaatsaanbod geschikt voor twee volwassen passagiers, met plaats voor een derde passagier voor korte afstanden. De been- en hoofdruimte kan mee met die van de concurrentie. De kofferruimte daarentegen niet: ondanks de royalere lengte doet de Volvo S60 het met 442 liter aan kofferruimte, tegenover 480 liter in de nieuwe BMW 3-Reeks en in de Mercedes C-Klasse.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De testbank

Het motoraanbod in de Volvo S60 bestaat uit 2.0 viercilinders op benzine, aangevuld met een plug-inhybride. De T4 is voorwielaangedreven en 190 pk sterk, de T5 is voor- of vierwielaangedreven en heeft 250 pk, en de T6 heeft 310 pk in combinatie met vierwielaandrijving. De plug-inhybride T8 Twin Engine is 390 pk sterk, of 405 pk in zijn Polestar Engineered-versie.

Wij reden onze testrit met de voorwielaangedreven T5, die in combinatie met zijn achttrapsautomaat (er is geen manuele versnellingsbak op de S60) naar 100 km/u sprint in 6,5 seconden en doorgaat tot 240 km/u. Ondanks de sportievere inborst en sportieve looks van het R-Design-pakket voelt deze T5 niet zo sportief aan: de viercilinder heeft een vlak en lineair karakter met een rauwe klank hoger in de toeren– een opmerking die we wel vaker hebben bij de moderne Volvo’s – en de achttrapsautomaat vraagt wat bedenktijd wanneer je het gaspedaal induwt.

Het R-Design-pakket monteert een stuggere en sportievere ophanging, en dat doet hem merkelijk dynamischer reageren dan we gewoon zijn van de Zweden. De Volvo S60 komt zeker nog niet in de buurt van referenties als de BMW 3-Reeks, Jaguar XE of Alfa Romeo Giulia, maar is wel de Zweed met het meeste rijplezier. Keerzijde van het R-Design-pakket is dat het rijcomfort steviger is. Verkies je vooral comfort, ga dan zeker niet voor te grote velgmaten en overweeg het R-Design-pakket links te laten liggen om optimaal van de ontspannen Volvo-sfeer te profiteren.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De rijpolitie

Volvo’s stokpaardje blijft veiligheid, en de veiligheidsuitrusting is standaard uitgebreid voor dit segment. Zo is er een uitgebreide rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Optioneel is er uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en het Pilot Assist-systeem, de semi-autonome rijhulp voor op de snelweg die verder gefinetuned werd.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De gadgets

Omdat de basisversie van de S60 een niveau hoger begint dan de V60, is navigatie standaard op de sedan, net als Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel is er een uitgebreide Harman Kardon-audio-installatie of een nog uitgebreidere Bowers & Wilkins, digitale radio, zetelverwarming vooraan en achteraan en stuurverwarming, airco met vier zones, een massagefunctie voor de voorzetels, enzovoort. Alles heeft natuurlijk een prijskaartje.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De rekening

Dat brengt ons naadloos bij de eindfactuur: Volvo vraagt minstens € 38.600 voor zijn S60. De T5 die wij reden heeft een prijskaartje van € 41.600. Daarmee komt Volvo in de buurt van de prijzen van zijn Duitse concurrenten, maar de Zweden blijven er meestal net iets onder. Voor de S60 T5 met zijn R-Design-pakket geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 152 g/km. Wij deden er bijna twee liter bij en noteerden 8,3 l/100 km.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Het verdict

De Volvo S60 is een sedan die in ons land in de schaduw van zijn praktischere broer zal blijven, de V60. Die is praktischer, heeft een ruimere koffer en dieselmotoren, nog steeds de aangewezen keuze voor veel kopers-veelrijders. Toch is de S60 een aantrekkelijke sedan die het liefst ontspannen wordt gereden. De R-Design-versie compromitteert het rijcomfort enigszins, maar maakt dat goed door zijn dynamischere weggedrag.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km