Testen

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Qua statement kon het tellen twee jaar geleden, toen Volvo aankondigde niet meer te willen investeren in dieselmotoren. Het eerste dieselloze product staat vandaag in de showroom: de Volvo S60.

  • Bervoets Wim
  • 11 juli 2019
  • Volvo
  • 1.721 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag (R-Design)
  • Aantrekkelijk design
  • Verbeterde rijhulp
  • Motor mist karakter
  • Wat stug rijcomfort (R-Design)
  • Wat trage automaat

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Het veroorzaakte veel ophef in 2017, toen Volvo aankondigde dat de huidige generatie dieselmotoren de laatste is. De Zweden investeren liever in benzine, elektrisch en (milde) hybride, maar de huidige dieselmotoren zullen nog wel enkele jaren meegaan. Tot 2023, zo wordt geschat. Toch staat het eerste dieselloze model vandaag al in de showroom. Bij wijze van voorzichtig experiment, zo blijkt: de keuze van Volvo viel immers op de S60, de sedan die in de schaduw staat van de veel populairdere break, de V60.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan
Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De tekentafel

Deze S60 en de V60 hebben natuurlijk heel wat met elkaar gemeen: ze zijn allebei 4,76 meter lang en staan op hetzelfde platform. Dat is het SPA-platform, dat ook de grotere V90 en S90 gebruiken. Het hoeft wellicht niet te verwonderen dat deze S60 visueel heel wat meekrijgt van de grotere S90. De S60 is wel beter geproportioneerd: gebalder en gespierder, maar tegelijk met dezelfde C-vormige achterlichten en “hamer van Thor”-koplampen vooraan om de familiebanden te benadrukken.

Binnenin is de verwantschap met de grotere Volvo’s al even duidelijk: het dashboard is clean en overzichtelijk ingedeeld, met het tabletvormige infotainmentscherm centraal opgesteld. Navigeren in het scherm vergt wat gewenning, en het touchscreen bevat ook de bediening van de klimaatregeling, die we nog steeds liever met blindelings te vinden knoppen zien. De zetels zitten voortreffelijk, zeker de potige exemplaren in de sportievere R-Design-uitvoering van ons testmodel.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan
Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Achteraan is het plaatsaanbod geschikt voor twee volwassen passagiers, met plaats voor een derde passagier voor korte afstanden. De been- en hoofdruimte kan mee met die van de concurrentie. De kofferruimte daarentegen niet: ondanks de royalere lengte doet de Volvo S60 het met 442 liter aan kofferruimte, tegenover 480 liter in de nieuwe BMW 3-Reeks en in de Mercedes C-Klasse.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De testbank

Het motoraanbod in de Volvo S60 bestaat uit 2.0 viercilinders op benzine, aangevuld met een plug-inhybride. De T4 is voorwielaangedreven en 190 pk sterk, de T5 is voor- of vierwielaangedreven en heeft 250 pk, en de T6 heeft 310 pk in combinatie met vierwielaandrijving. De plug-inhybride T8 Twin Engine is 390 pk sterk, of 405 pk in zijn Polestar Engineered-versie.

Wij reden onze testrit met de voorwielaangedreven T5, die in combinatie met zijn achttrapsautomaat (er is geen manuele versnellingsbak op de S60) naar 100 km/u sprint in 6,5 seconden en doorgaat tot 240 km/u. Ondanks de sportievere inborst en sportieve looks van het R-Design-pakket voelt deze T5 niet zo sportief aan: de viercilinder heeft een vlak en lineair karakter met een rauwe klank hoger in de toeren– een opmerking die we wel vaker hebben bij de moderne Volvo’s – en de achttrapsautomaat vraagt wat bedenktijd wanneer je het gaspedaal induwt.

Het R-Design-pakket monteert een stuggere en sportievere ophanging, en dat doet hem merkelijk dynamischer reageren dan we gewoon zijn van de Zweden. De Volvo S60 komt zeker nog niet in de buurt van referenties als de BMW 3-Reeks, Jaguar XE of Alfa Romeo Giulia, maar is wel de Zweed met het meeste rijplezier. Keerzijde van het R-Design-pakket is dat het rijcomfort steviger is. Verkies je vooral comfort, ga dan zeker niet voor te grote velgmaten en overweeg het R-Design-pakket links te laten liggen om optimaal van de ontspannen Volvo-sfeer te profiteren.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De rijpolitie

Volvo’s stokpaardje blijft veiligheid, en de veiligheidsuitrusting is standaard uitgebreid voor dit segment. Zo is er een uitgebreide rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Optioneel is er uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en het Pilot Assist-systeem, de semi-autonome rijhulp voor op de snelweg die verder gefinetuned werd.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De gadgets

Omdat de basisversie van de S60 een niveau hoger begint dan de V60, is navigatie standaard op de sedan, net als Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel is er een uitgebreide Harman Kardon-audio-installatie of een nog uitgebreidere Bowers & Wilkins, digitale radio, zetelverwarming vooraan en achteraan en stuurverwarming, airco met vier zones, een massagefunctie voor de voorzetels, enzovoort. Alles heeft natuurlijk een prijskaartje.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

De rekening

Dat brengt ons naadloos bij de eindfactuur: Volvo vraagt minstens € 38.600 voor zijn S60. De T5 die wij reden heeft een prijskaartje van € 41.600. Daarmee komt Volvo in de buurt van de prijzen van zijn Duitse concurrenten, maar de Zweden blijven er meestal net iets onder. Voor de S60 T5 met zijn R-Design-pakket geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 152 g/km. Wij deden er bijna twee liter bij en noteerden 8,3 l/100 km.

Rijtest: Volvo S60 T5, de dieselloze sedan

Het verdict

De Volvo S60 is een sedan die in ons land in de schaduw van zijn praktischere broer zal blijven, de V60. Die is praktischer, heeft een ruimere koffer en dieselmotoren, nog steeds de aangewezen keuze voor veel kopers-veelrijders. Toch is de S60 een aantrekkelijke sedan die het liefst ontspannen wordt gereden. De R-Design-versie compromitteert het rijcomfort enigszins, maar maakt dat goed door zijn dynamischere weggedrag.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

De Ferrari 365 P Berlinetta Speciale is zonder twijfel één van de meest sensationele auto’s van de jaren ‘60. En toch zijn er weinigen, met uitzondering van een handvol échte kenners, die van het bestaan van dit model afweten...

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km