Testen

Rijtest: Volvo V90 T4, de Zweedse outsider

Volvo zet de laatste tijd zijn groene ambities kracht bij. Door een elektrisch sportwagenmerk te beginnen, Polestar; door van elk nieuw model vanaf volgend jaar minstens een lichte hybride te maken, en door de aankomende S60 niet meer met dieselmotor aan te bieden. Wij gingen een trapje hoger kijken, bij de V90, om te zien wat de Zweden daar buiten de dieselversies te bieden hebben.

  • Bervoets Wim
  • 25 mei 2018
  • VOLVO
  • 843 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Elegante looks
  • Hoogstaand rijcomfort
  • Interieursfeer
  • Veiligheidsuitrusting
  • Relatief hoog verbruik
  • T4 mist wat karakter
  • Vorm en afmetingen koffer
  • Wat trage automaat

Toegegeven: eigenlijk had dit een test met de T8 moeten worden, de 407 pk sterke plug-inhybride, en een schoolvoorbeeld van hoe Volvo in eerste instantie die groene toekomst wil aanpakken. Helaas belde de Volvo-importeur een dag voor het begin van onze test dat de T8 tijdens de vorige uitleenbeurt beschadigd was geraakt. Dan maar uitwijken naar de T4, de 190 pk sterke viercilinder die in het V90-benzineaanbod de instapversie vormt.

De tekentafel

De T4 oogt intussen als een vertrouwde V90. Dat betekent dus een Volvo-break met zijn bekende plus- en minpunten: een 4,94 meter lange break op het SPA-platform, dat ook als basis gebruikt wordt voor de 90-reeks (XC90 en S90) en de 60-reeks (XC60, V60 en binnenkort ook S60). Het design van de Zweedse break oogt nog steeds smaakvol gestileerd, van het rechtopstaande radiatorrooster en de “hamer van Thor”-koplampen over de licht oplopende gordellijn tot de schuin aflopende kofferklep.

De keerzijde van dat design is de kofferruimte: die is niet meer zo royaal als weleer, toen je gemonteerde Ikea-kast nog moeiteloos in de koffer van je V70 paste. Nu vervoer je je Zweedse meubels best als pakketten: de koffer van de V90 slikt 560 liter aan laadruimte. Klap je de achterbank neer (volgens 60/40-verhouding), dan levert dat een vlakke laadvloer en 1.526 liter op. Daarmee moet de Volvo opeens achtervolgen: de Mercedes E-Klasse Break biedt 640 tot 1.820 liter aan laadruimte, de BMW 5-Reeks Touring 570 tot 1.700 liter, de nieuwe Audi A6 Avant 565 tot 1.680 liter.

Gelukkig maakt hij veel goed met zijn interieur: het geheel is strak en minimalistisch getekend, en ademt een ontspannen sfeer. Het rechtopstaande aanraakscherm domineert de middenconsole en werkt al snel intuïtief – al zien we de bediening van de klimaatregeling nog het liefst met knoppen. De assemblagekwaliteit is naar behoren, de zetels steunen uitstekend en het plaatsaanbod vooraan en achteraan is vrij van kritiek.

De testbank

Over naar de T4-motor dan. Het instapblok doet ondanks het gedeelde SPA-platform voorlopig alleen dienst in deze V90 en in de sedanversie, de S90. Geen T4 in de XC60 en XC90 dus, en voorlopig doet ook de kleinere V60 nog zonder. Het benzineblok maakt daar wel later zijn opwachting. In lichtjes gewijzigde vorm zien we deze T4 dan weer wel terug in de XC40.

De viercilinder turbobenzine is 190 pk en 300 Nm sterk, en doet 8,9 seconden over de sprint naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 210 km/u. Eerlijke prestaties, die prima passen bij het karakter van een instapmotor. De T4 moet het vooral hebben van zijn koppel onderin de toeren: hogerop voelt hij zich minder in zijn sas. Dat valt temeer op wanneer je sportiever herneemt, en de anders vloeiend schakelende achttrapsautomaat van de wijs brengt. De viercilinder is dan weer keurig gedempt.

Het veer- en dempingscomfort zijn dan weer de sterke kanten van deze Volvo: hij laat zich goedgemanierd en onbewogen mennen, met een soepele vering die het koetswerk een comfortabele rol geeft en dempers die oneffenheden geslaagd weten op te vangen. De optionele adaptieve dempers en luchtvering op de achteras weten dat effect nog te vergroten. Duw je wat door, dan merk je dat deze Zweed weinig dynamische ambities koestert: op dat vlak doen de Duitse drie beter. Wie sportiever wil, kan wel uitwijken naar de R Design-pakketten.

De gadgets

Het rechtopstaande infotainmentscherm is logisch ingedeeld en laat zich relatief gevoelsmatig bedienen. Optioneel kan het worden uitgebreid met navigatie, digitale radio, Apple CarPlay, Android Auto en een uitstekende geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins. Het instrumentenpaneel kan volledig digitaal worden uitgevoerd. De aanrijdingswaarschuwing grijpt dag en nacht in bij voetgangers, fietsers en grote dieren, en dan is er nog de Pilot Assist, waarmee je de V90 semi-autonoom over de snelweg gidst. Er is ook uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera en semi-autonome assistentie.

De rekening

Het prijskaartje van de Volvo V90 T4 begint bij € 47.150. Daarmee blijft de Zweed onder de prijs van zijn concurrenten: de BMW 520i Touring (184 pk) begint vanaf € 53.300, de Mercedes E 200 Break (ook 184 pk) vanaf € 51.909. De nieuwe Audi A6 Avant heeft nog geen prijskaartje. Met een elektronische klimaatregeling met twee zones, adaptieve snelheidsregelaar en Pilot Assist en led-koplampen is de V90 standaard degelijk uitgerust.

Volvo geeft voor deze T4 een gemiddeld verbruik op van 6,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 158 g/km volgens de oude NEDC-cyclus. In de nieuwe WLTP vertaalt zich dat naar 7,4 l/100 km en 169 g/km aan CO2. Wij noteerden aan het einde van de rit op onze boordcomputer een gemiddelde van 8,6 l/100 km.

Het verdict

De Volvo V90 blijft een aantrekkelijk gelijnde Zweed, die een gestileerd uiterlijk combineert met een minimalistisch en ruim interieur. Jammer dat de kofferruimte wat ten koste gaat van dat design. Met een competitief prijskaartje en een degelijke uitrusting vormt hij een echte outsider voor het Duitse drietal. De T4 is een typische instapmotor: hij zet correcte prestaties neer en verliest rijcomfort niet uit het oog. Hij mocht wel een litertje minder lusten…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

Aanbevolen tests voor jou

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 19.274
1 km

Benzine, Manueel

€ 19.642
2 km

Benzine, Manueel

€ 21.322
2 km

Benzine, Manueel

€ 31.861
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 16.900
2017
75.415 km

Benzine, Manueel

€ 17.999
2019
22.396 km

Benzine, Manueel

€ 22.900
2021
2.500 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2018
46.129 km