Testen

Ecologisch correct

Eindelijk, de lente is gearriveerd en het mooie weer zou (?) er moeten aankomen. Met het zonnetje in het achterhoofd lijkt dit ons het ideale moment om eens langs wat cabrio’s te wandelen. Dat er daarbij zelfs eentje uit het koude Noorden komt kan verrassend lijken, maar dat die in tegenstelling van de verontreinigende mazoutverbranders, onze dierbare landlucht maar erg weinig polueert maakt hem helemaal interessant. Om maar te zeggen dat Saab zijn 9-3 cabrio van een geraffineerde turbo-motor op bioethanol heeft voorzien.
  • Piette François
  • 21 maart 2008
  • Saab
  • 183 weergaven
Voor- en nadelen
  • Aangename en geraffineerde motor
  • Comfort
  • Ecologisch karakter
  • Prima afwerking
  • Uitstekende zetels
  • Wegligging
  • Weinig wervelingen met open kap
  • Aerodynamisch gefluit
  • Autonomie
  • E85 onbeschikbaar in belgië
  • Instap achterin
  • Verbruik

 

 Presentatie

 

Het hele 9-3 gamma, inclusief de cabrio, kreeg onlangs een opfrisbeurt. Het voorfront werd fijngeslepen en oogt nu heelwat dynamischer. En het is niet alleen maar schijn want Saab werkt echt aan de dynamische capaciteiten van zijn modellen.


Motorisatie

Geblazen motoren horen al sinds jaar en dag tot het patrimonium van Saab. Traditiegetrouw gaat het ook hier om een viercilinder met lage-drukturbo. Om bioethanol te kunnen verbranden werd de gekende twee-liter enigszins onderhanden genomen. Zo uitgerust produceert hij bij 5.500 toeren 200pk en een mooi koppel van 300 Nm. Saab ziet zijn 9-3 cabrio in 8,2 seconden van 0 tot 100 sprinten en een top van 225 halen. In de automatische versie zakken de prestaties een beetje. De acceleratietest rondt hij dan af in 9,3 sec en bij 220 houdt hij het voor bekeken.

De motor past uitstekend bij de cabriofilosofie. Hij voelt soepeler aan als dat hij nerveus is en zijn rauwe stem wordt goed gedempt. De beschikbaarheid is groot en vanaf 2000 toeren klimt hij krachtig in de toeren. Dat de Zweden de turbo-know-how goed doorgrond hebben, is al langer geweten. De motor kan aan een zesbak of aan een automatische 5-bak gekoppeld worden. Wij waren in elk geval erg te spreken over de manuele zesbak die werkelijk geen enkel puntje van kritiek verdient.

Bioethanol, echte vooruitgang ?

Natuurlijk zullen er altijd voor- en tegenstanders van nieuwe techniek zijn. Eerst en vooral is er de totale CO2 productuitstoot, van oogst tot verbranding in de motor, die veel lager is als die van benzine. Bovendien maakt het hoge octaangetal bioethanol uiterst geschikt om in motoren met hoge compressie gebruikt te worden, terwijl de goede verbranding koppel en vermogen gunstig beïnvloedt. Toch is er één groot nadeel, de energetische waarde van bioethanol is gevoelig lager dan die van benzine. En verbruikt een motor die op E85 rijdt meer. Wat door ons testexemplaar met gemiddeld 12 liter bevestigd wordt. Gecombineerd met een reservoir van slechts 58 liter hebben we toch enkele twijfels over de autonomie. En dan hebben we het nog niet over de beschikbaarheid van biobrandstof. Zolang de productiecapaciteit onvoldoende blijkt, blijft de markt van bioethanol-wagens klein.  


Weggedrag

Wie al jaren met een Zweedse cabrio onderweg was zal even schrikken. De stijfheid van de koets nam namelijk spectaculair toe. De wegligging wordt plotseling van deze tijd en de auto stuurt strak en zeker. Wat in een veilige en gezonde wegligging resulteert, die op bochtige trajecten zelfs voor rijplezier zorgt. Goede remmen en het correct ontdubbelde stuur kunnen dit rijplezier alleen maat vergroten. De ophanging doet erg goed zijn werk en de “sport”-optie lijkt eerder overbodig.



Comfort

Een cabrio met vier plaatsen lijkt ons eerder bestemd te zijn voor rustigere ritjes over kalme wegen. Ook deze Saab gaat mee in deze zienswijze en biedt zijn passagiers een meer dan behoorlijk comfort. Zelfs met het dak naar beneden blijven wervelingen werkelijk tot een minimum beperkt. De demping is erg verzorgd en samen met de uitstekende stoelen hebben zelfs ruglijders in de Saab geen reden tot klagen. De binnenruimte is correct, met toch een klein minpuntje voor de achterzetels. Je hebt er niet zoveel ruimte, maar vergeleken bij sommige rivalen uit het segment valt het nog best mee. Ook de goed gedempte motor zorgt er met zijn aangename stem voor dat een ontspannen rit zo weinig mogelijk verstoord wordt. Toch word je bij hoge snelheden door enkele fluittonen eraan herinnerd dat je niet over een hard dak beschikt. De kofferruimte is met 352 liter behoorlijk, terwijl met het dak open toch nog 235 dm³ overblijven.

Prijzen en uitrusting

Wanneer de 9-3 van deze motorversie voorzien is, kan je hem enkel in de Vectoruitrusting bestellen en dat kost je toch 41.500 €. De utrusting is compleet en omvat oa automatische dualzone-airco, lederen stuur, glazen achterruit met ontdooiing, snelheidsregelaar, mistlichten, een boordcomputer en zowat alle rijhulpen die je je maar kan inbeelden (ESP, CBC, EBA, ABS, EBD, …). En dan hebben we het nog niet over het arsenaal airbags gehad. Die pakken de inzittenden in geval van een ongeval helemaal in, terwijl een opklappende rolbeugel voor extra bescherming zorgt bij een koprol.

In de optielijsten vinden we voor 1.500 € de automatische versnellingsbak terug. Een programmeerbare standverwarming kost je 625 euro’s terwijl de Bleutooth telefoon met stemherkenning je 650 € kost. Bi-xenonlichten verhogen de eindafrekening met 600 €, een regendetector kost je 150 €, de wegens de slechte zichtbaarheid rondom erg aanbevolen parkeersensoren kosten 360 € terwijl je voor een GPS met aangepaste en geëvolueerde sono tussen de 2500 en de 2900 euro’s moet ophoesten.



Conclusie


Eén ding staat vast. (Nog) Niet iedereen is overtuigd van de voordelen van Bioethanol en in ons vaderlandje is E85 zelfs nog niet verkrijgbaar. Toch zijn er heel duidelijke voordelen wat betreft CO-2 uitstoot. Dat je die voordelen dan nog in een erg aangename rijdende wagen als deze Sab 9-3 Cabrio vindt, is mooi meegenomen. Deze leuke en comfortabele wagen is dan ook een prima keuze als je een échte vier-zitscabrio zoekt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km