Testen

Eenvoudig maar efficiënt

Cross-overs zijn in en Saab speelt met de 9-3X op deze trend in. Enkele kunststofdelen volstaan om een model dat wat in de schaduw staat in een mum van tijd op de voorgrond te toveren. De transformatie kost weinig geld, maar het resultaat mag gezien worden.
  • Piette François
  • 04 november 2009
  • Saab
  • 183 weergaven
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Comfort
  • Complete uitrusting
  • Soepele en stille motor
  • Biopower niet interessant voor belgië (geen tankstations) diesel alleen met voorwielaandrijving
  • Hoge taksen

Plastiek
Een auto die zich avontuurlijk wil opstellen, krijgt steevast een kunststofbescherming. Voorbeelden zijn de Audi Allroad en de Dacia Sandero Stepway. De 9-3X ziet er erg leuk uit met zijn 17-duimsvelgen, kunststofverbredingen, twee dikke uitlaten, grote vrije hoogte en witte verlichting. Hij blijft discreet, maar straalt klasse uit. In een wit kleedje oogt hij bovendien erg trendy.
Vierwielaandrijving, behalve voor de diesel
Uiteraard mocht de techniek niet achterblijven op de esthetiek. De XWD-vierwielaandrijving zagen we eerder op de Turbo X-versie. Het systeem verdeelt het vermogen permanent tussen voor- en achteras. In optie kan de achteras voorzien worden van een sperdifferentieel, het sLSD (electronic Limited SlipDifferential, elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel). De dieselversie is (momenteel) niet beschikbaar met vierwielaandrijving en houdt het bij voorwielaandrijving.
Drie motoren
Saab voorziet slechts drie motoren voor de 9-3X. Die leveren goede prestaties en dat is uiteraard goed voor het imago. Maar of de verkoopscijfers daar beter van worden, is nog maar de vraag. Bij de vierwielaandrijving kan je kiezen tussen twee motoren. De eerste werkt op bio-ethanol. De 2-liter viercilinder turbomotor levert 210 pk en 300 Nm koppel. Hij is aan een manuele zesbak gekoppeld. De motor bestaat ook in een benzineversie met dezelfde eigenschappen. Bij de versnellingsbak heb je de keuze tussen een manuele of automatische bak met zes verhoudingen. De 1,9-liter TTiD dieselmotor van 180 pk en 400 Nm wordt aan een manuele of automatische zesbak gekoppeld. De diesel stoot 145 g CO2/km uit.
Aan boord
Binnenin verandert er weinig. De bedieningen staan nog steeds even juist geplaatst: logisch en ergonomisch. Traditioneel Zweeds. Bovendien zijn de materialen van uitstekende kwaliteit. De bekerhouder mag dan maar een bekerhouder zijn, de manier waarop hij tevoorschijn komt is een spektakel op zich. De rijpositie is uitstekend en je hebt ruimte zat in de 9-3X. In het interieur is er geen gebrek aan bergvakken. Het volume van de koffer kan van 477 tot 1.331 liter groeien. Hij is voorzien van een compartimenteringsysteem dat verhindert dat voorwerpen in de bagageruimte gaan rondtollen.
Brandstof
Onze testauto werkte op bio-ethanol. Bio-ethanol werd bij zijn lancering als een uitstekende oplossing voor het brandstofprobleem geprofileerd. Maar de meeste constructeurs lijken een andere weg in te slaan. In België kan je in slechts één pompstation bio-ethanol tanken, en dan nog enkel op aanvraag. Gelukkig werkt de motor ook op benzine.
Zacht en sprankelend
Zoals de traditie het wil, stop je de sleutel achter de versnellingspook in het contactslot. Tijdens het rijden, hoor je de motor haast niet. Zelfs bij belasting blijft hij erg stil. De motor werkt soepel en zacht, maar hij kan ook krachtig uit de hoek komen. De motorsound is erg aangenaam en zeker bij lage en middelhoge toerentallen klinkt de motor diep en vol. Schakelen is een plezier en de versnellingen laten zich precies en makkelijk inleggen.
Weggedrag
De gesofisticeerde vierwielaandrijving bezorgt de 9-3X een zeker en efficiënt weggedrag. Met de perfect gekalibreerde stuurinrichting plaats je de auto moeiteloos in de bocht. Ondanks de verhoogde ophanging zijn het rijcomfort en het weggedrag van topniveau.
Zacht prijsje
Voor 35.500 euro is de 9-3X diesel van jou. Die heeft dan alleen tweewielaandrijving, maar de uitrusting is erg compleet: verwarmde stoelen, een multifunctioneel stuur, athermische ruiten, 17-duimsvelgen, mistlichten, airco met twee zones, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, cruise control, en nog meer van dat leuks. Voor de benzineversie tel je 39.820 euro neer. De BioPower-versie kost 500 euro meer . Het verbruik van de BioPower schommelt rond 11 l/100 km met een CO2-uitstoot van 194 g/km.
Besluit
Met enkele kleine veranderingen creëer je nog geen nieuw model. Maar we moeten nog maar eens toegeven dat de Saab 9-3 een uitstekende en goed ontworpen auto is. Hij rijdt comfortabel en heeft een gezond en veilig rijgedrag. Waarschijnlijk zal de avontuurlijke look van de 9-3X de verkoop in België niet kunnen aanzwengelen. Daarvoor zijn de motoren te krachtig en fiscaal niet interessant. Dat is jammer, want de auto heeft heel wat kwaliteiten en verdient zeker meer aandacht.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km