Testen

Seat Ibiza Cupra: Crème catalane

Hij kwam steeds meer onder druk van de concurrenten te staan, maar de Ibiza Cupra dient hen nu van repliek! Met een straffere motor en enkele nieuwe aanpassingen bijt hij weer van zich af. Zijn de 192 pk’s voldoende om de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI en consorten een pak voor de broek te geven?

  • Piette François
  • 18 november 2015
  • Seat
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename manuele versnellingsbak
  • Aantrekkelijke prijs
  • Comfort behouden
  • Niveau van afwerking
  • Soepele en gewillige motor
  • Gebrek aan karakter?
  • Sfeer interieur
  • Uithoudingsvermogen remmen
  • Voortrein nog niet perfect
  • Zwaar evenwicht

Exit voor de kleine 1.4 TSI met 170 pk! Ondanks zijn grote nervositeit kan hij niet op tegen de 200 pk van de grote 1.6 turbo van de concurrenten. Seat kiest voor de oplossing van de Volkswagen Polo GTI, zijnde een 1.8 benzinemotor met turbo. Met deze motor gewapend staat het duo Polo GTI/Ibiza Cupra meteen aan kop van hun segment.

Hun motor mag dan wel de grootste zijn, hij levert niet het meeste vermogen. Zelfs na de technologische aanpassingen die het blok nog sportiever hebben gemaakt, levert deze kleine motor ‘maar’ 192 pk. Dat maximaal vermogen levert hij af aan 4.300 tr/min, terwijl hij kan doorgaan tot 6.200 tr/min. Hij moet dus minder hoog in toeren klimmen om zijn maximaal vermogen te kunnen vrijgeven. Het maximum koppel steeg met 70 eenheden en komt uit op 320 Nm. Dat bereikt hij al aan 1.450 tr/min. Een echte diesel!

Terugkeer naar de manuele bak
Voorheen was de 1.4 TSI enkel verkrijgbaar met de DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen, maar voor 2015 gooit Seat het roer helemaal om. Deze sportieve Spanjaard is alleen verkrijgbaar met een manueel bediende zesversnellingsbak. Een ietwat opvallende keuze anno 2015 als je het ons vraagt, want het soepele karakter van de motor leent zich uitstekend om gelinkt te worden aan een automatische versnellingsbak.

Verleidelijke technische fiche
Voordat we achter het stuur kruipen, gooien we nog een keer een blik op de technische fiche en die ziet er veelbelovend uit: een krachtigere motor met meer koppel, de terugkeer naar de manuele versnellingsbak, een vering die je in twee modi kunt instellen (sport en comfort) en - bovenal - een laag gewicht. Met dergelijke specificaties kan deze Ibiza alle adelbrieven voorleggen om toe te kunnen treden tot de Cupra-club…

Volledig ander rijgedrag
Vanaf de eerste meters voel je meteen dat je met een andere wagen rijdt dan zijn voorganger. De vorige Ibiza Cupra schotelde je met zijn 1.4 TSI een nerveus rijgedrag voor zodat je er snel een dynamisch tempo op na hield. Een molen die op volle toeren kon draaien en hoog in toeren moest klimmen om het beste van zichzelf te kunnen geven. De nieuwe Ibiza Cupra tapt uit een ander vaatje: bij de nieuweling voel je vanaf het stationair toerental zijn beschikbare kracht. Zelfs zonder zijn automatische versnellingsbak is deze Cupra soepeler en eenvoudiger om te besturen.

Altijd paraat
De grote hoeveelheid kracht van de 1.8 TSI laat toe om helemaal anders met de Seat te rijden. Je rijdt soepel en gaat snel door de bochten door gebruik te maken van de genereuze hoeveelheid koppel. Bij de vorige versie zat je tegen de rode zone aan als je er even vlot mee door de bochten wilde gaan. Het rijgedrag is minder viriel, maar dat pleit voor de kwaliteit van het chassis. Ook de passagiers zullen aangenaam verrast zijn. Het geluid dat hij produceert, is een zware en lage brom.

XDS
Terwijl we op zoek gaan naar de limieten van het beest, merken we snel dat de voortrein niet berekend is om al die power te verwerken. De wagen is niet uitgerust met een echt speldifferentieel, maar Seat probeert dit te compenseren met een elektronisch systeem dat het wiel dat in de bocht doorspint, zal afremmen. Het systeem, XDS gedoopt, weet ons echter niet te overtuigen.

Wanneer we in krappe bochten de cavalerie loslaten op de voortrein, dan reageert de wagen op zo’n manier dat hij zijn traject weer opzoekt. Dat is een goede manier, maar hierdoor wordt hij ook geremd in zijn enthousiasme. En dat is minder fijn om te ervaren. Ander probleem is dat het uithoudingsvermogen van de remmen beter had gekund. De oplossing? Een versnelling hoger rijden.

Gezond en voorspelbaar
Maar laten we het kind niet met het badwater weggooien, want het chassis bulkt van de kwaliteiten. Zorg er voor dat je voor de sport-setting kiest en op een uitdagend traject zul je merken dat het onderstel de bewegingen van het koetswerk efficiënt opvangt. Dat gaat zelfs zo ver dat ook de achterkant mee wil komen spelen… De natuurlijke balans in de wagen neigt naar wat onderstuur.

Waar vroeger de Ibiza Cupra een eigenzinnige en moeilijk te besturen wagen was, is dit ondertussen een volledig andere wagen geworden. Bij een ontspannen rit is ook de comfort-modus een snelle modus. Deze Cupra laat zich besturen met een simpele dot gas… Het is soms moeilijk om te bevatten, maar hij gaat sneller dan je vermoedt. Als je in zesde versnelling rijdt, zul je zelden de nood hebben om terug te schakelen.

Prijs
Met zijn 21.705 euro positioneert de Cupra zich perfect in dit verzameling sportieve jongens. Hij zit hiermee aan de basis van het segment terwijl hij voorzien is van een mooi afwerkingsniveau. Zijn ambities liggen dan weer niet alleen op het sportieve vlak. Qua uitrusting is hij ook volledig mee, met onder meer het “Full Link” systeem dat een volledige integratie met je smartphone toelaat.

Conclusie
Het Cupra-label doet liefhebbers al snel terug denken aan zeer sportieve ritten, maar de nieuwe Ibiza Cupra positioneert zich veeleer als een GT. Een Gran Turismo die veel comfortabeler is dan zijn messcherpe en afgetrainde collega’s. De Cupra 2015 is de krachtigste die er is gemaakt, maar hij vraagt vandaag een soepelere en meer ontspannen rijstijl dan ooit. En dat past perfect bij de capaciteiten van het chassis. Het nerveuze Spaanse bommetje is anno 2015 opgegroeid en volwassen geworden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km