Testen

Resurrección

Er rust een moeilijke taak op de schouders van de nieuwe Leon: men verwacht van hem dat hij een merk in moeilijkheden opnieuw lanceert. Hij heeft dezelfde genen als de Audi A3 en de VW Golf en positioneert zich als de meest levendige van de drie, iets helemaal anders dan de saaie en klassieke ontwerpen van zijn Duitse neven. Blijft die geest ook op de weg bewaard?

  • Piette François
  • 23 november 2012
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Co2-uitstoot
  • Comfort behouden
  • Dynamisch doeltreffend
  • Ruimte binnenin
  • Uitstekende 1.4 tsi-motoren
  • Verbeterde afwerking
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Hoge kofferdrempel
  • Slechts vijf versnellingen met 1.6 tdi (zwakke hernemingen)
  • Te kunstmatig temperament?
  • Zichtbaarheid achteraan

MQB

Met het MQB-platform pokert Volkswagen: deze basis zal identiek zijn in bijna veertig modellen die tot 2018 op de markt komen. De Audi A3 geniet er als eerste van, snel gevolgd door de Golf en deze Leon. Nog beter nieuws is dat Seat een volledig gamma voorziet, er zitten een break (ST) en een driedeurscoupé (SC) in de pijplijn.

In de praktijk onderscheidt deze Leon zich door zijn wielen op de vier hoeken, ten gunste van de ruimte en de stabiliteit op de weg. De nieuwe Leon is met een lengte van 4,26 meter vijf centimeter korter dan het vorige model, maar biedt toch meer ruimte en een grotere koffer. Hij onderging tegelijk een strak regime en verloor ongeveer 90 kg.

Leuk Spaans ontwerp

Qua design heeft de nieuwe Leon nog altijd dat sportief cachet en de spieren van een atleet, waardoor hij er als een dynamische machine uitziet. Hij heeft een typischer design dan de Audi A3 en de VW Golf, maar de nette en strakke lijnen en de afwezigheid van franjes wijzen toch op een ‘verduitsing’.
De blik van de Leon ziet er agressief uit als de koplampen alleen led-technologie gebruiken. Een kleine revolutie in het segment, maar alleen beschikbaar als optie op de topmodellen en voor een prijs rond 1.000 euro. Nog een verandering is het logo, dat subtiel evolueerde. 

Duits kantje

Het interieur is netjes en verzorgd. De instrumenten zijn goed leesbaar, het infotainmentsysteem is duidelijk en het geheel is perfect ergonomisch. Kortom, een aangename omgeving. Ook hier zien we nochtans een ‘verduitsing’ die het geheel rationeel maar niet passioneel maakt.   
Geen franjes, geen centrale toerenteller meer en weinig fantasie: overtuigen was belangrijker dan charmeren. De afwerking gaat sterk vooruit, maar loopt nog wat achter op de Golf. De ruimte is dan weer uitstekend, zowel voorin als achterin. 

Functionaliteit?

De beperkingen door de stijl maken van de Leon niet de meest praktische of functionele auto van zijn categorie. Wat de moduleerbaarheid betreft, klappen alleen de rugleuningen van de achterbank neer (1/3-2/3) en vormen ze geen vlakke vloer. De koffer heeft een correct volume (380 liter), maar lijdt onder de te hoge laaddrempel. Tot slot is het zich naar voren uitstekend, maar naar achteren problematisch, de schuld van de dikke C-stijlen.

Motoren

Onder de motorkap leveren de TSI-benzines 86 tot 180 pk. We verwachten uiteraard nog gespierdere versies om de toekomstige Cupra het nodige vuur te bezorgen. Het dieselgamma begint met de 1.6 TDI met 90 of 105 pk en eindigt met de 2.0 TDI met 150 en 184 pk. Alle motoren komen uit de schijnbaar onuitputtelijke schappen van Volkswagen en stoten weinig CO2 uit: 99 g/km (TDI 105) tot 139 g/km (TSI 180). De automatische DSG-versnellingsbak is beschikbaar met de TSI 105 en de TDI 105 en 150.

Indrukken

De vorige Leon werd gekenmerkt door een sportief afgesteld chassis: heel hard, maar met een ongelooflijk snedige voortrein die zich enthousiast in de bochten wierp. In de nieuwkomer werd dat temperament verzacht. 

De sportiviteit is niet meer zo radicaal, zonder dat de doeltreffendheid er onder te lijden heeft. Integendeel, en dat is nieuw, de ophanging is heel tolerant. Bochten blijven een plezier, al hadden we een meer natuurlijke stuurbekrachtiging gewenst. Maar dat geldt voor veel huidige auto’s en is te wijten aan de elektrische bekrachtiging.

Waar is de zesde?

Bij de motoren krijgen de pittige 1.4 TSI met 122 en 140 pk een eervolle vermelding. Het zijn twee zuinige en stille motoren met genoeg vermogen in reserve bij alle toerentallen. Bij ons zal echter de 1.6 TDI met 105 pk het gros van de verkoop uitmaken. Die heeft nochtans een gebrek aan temperament. Zijn laag verbruik en stille werking zijn uitstekende troeven, maar hij wordt slecht bediend door een manuele bak met slechts vijf versnellingen, even lang gespreid als een avond zonder Sangria.

Prijzen

Seat levert vier afwerkingsniveaus, waaronder het basismodel Entry dat alleen aangeboden wordt met de 1.2 TSI 86 en de 1.6 TDI 90. Dan volgen de Reference, de Style en de sportieve FR (voor motoren met meer dan 120 pk). De prijzen starten bij 15.990 euro voor de 1.2 Entry en lopen op tot 26.970 euro voor de TDI 150 FR met DSG-versnellingsbak. Terwijl de Entry vrij kaal is, zijn de hogere niveaus correct uitgerust, zeker de Style en de FR. De opties hebben een redelijke prijs.

Eerste besluit?

Deze eerste test geeft nieuwe hoop. Seat is duidelijk op de goede weg en deze Leon is een uitstekend en sensueler alternatief dan de gewone Golf. Minder charismatisch dan het vorige model, maar meer geschikt voor het grote publiek. Hij zal zijn publiek zeker vinden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km