Testen

Schot in de roos

Een grote première voor de Leon: het nieuwe speerpunt van het merk wordt voor het eerst een volledig gamma. Na de vijfdeurs en voor de break verschijnt de meest emotionele Leon, de SC, een driedeursversie die een brug vormt naar de coupés.

  • Wouters Bruno
  • 23 april 2013
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Geslaagde lijn
  • Uitstekende prestaties geërfd van de golf 7
  • Motoren hetzelfde als in leon vijfdeurs
  • Triestig interieur

De Leon is het derde model van de Volkswagen-groep op basis van het modulaire MQB-platform, na de Audi A3 en de VW Golf. De Leon heeft een meer Latijnse stijl met warmere trekken dan zijn Duitse neefjes. De nieuwe Leon is moderner dan het model dat hij vervangt. Hij is korter en biedt dankzij de langere wielbasis toch meer ruimte aan de inzittenden. 

Seat wilde de lijn voor de SC nog verder verfijnen en twijfelde niet om de wielbasis 35 mm in te korten en de daklijn te verlagen met 13 mm op hoogste punt en 18,5 mm op het laagste punt. Tegelijk werd de achterruit 19° steiler, terwijl de achterste zijruiten in de flanken vloeiender uitgesneden werden dan bij de Leon vijfdeurs.   

Olé!

We zien typische strakke plooien in de voorvleugels, koplampen volledig met leds (in optie), strakke lichtblokken, verzorgde zijspiegels en fijne A-stijlen. In het interieur is de boordplank lichtjes naar de bestuurder gericht. Voor de rest gebruikt de SC uiteraard het nieuwe merklogo (kijk maar goed, het is niet hetzelfde) dat verscheen op de Leon vijfdeurs.

Zoals het hoort bij een coupé, werden de sportzetels vooraan hertekend en verlaagd. In functie van de gekozen versie en opties, worden ze bekleed met stof, leder of alcantara. De 35 mm kortere wielbasis wordt achterin niet te veel betaald, de passagiers hebben genoeg plaats voor hun benen, zolang voorin geen basketters zitten. De lagere daklijn, vooral achteraan, merk je evenmin. Des te beter voor de functionaliteit waar de constructeur zich sterk voor maakt. De kofferinhoud die identiek is aan de Leon vijfdeurs (380 liter) is nog een voorbeeld.

Holà!

We blijven nog even in het interieur om de vooruitgang qua afwerking op te meten. De Spaans-Duitse constructeur gebruikt kwaliteitsvolle materialen, die bovendien nauwkeurig geassembleerd zijn. We trappen wellicht een open deur in, maar het niveau van de Golf, die een voorsprong heeft op dat vlak, wordt nog niet gehaald en Audi is al enige tijd de referentie op dit domein. Maar de Leon zit er niet ver van.

De stijl van de boordplank en het stuurwiel is verouderd en zonder enige verbeelding, hoewel er niets ontbreekt, zelfs niet op functioneel vlak. Het is alleen nogal saai en past niet bij de geslaagde stijl van het koetswerk, dat iets uitstraalt zoals “kijk eens hoe men de A3 gedurfder had kunnen tekenen”.
Het koetswerk profiteert van alle knowhow van de groep en doet een beroep op staal met hoge of zeer hoge weerstand, hoofdzakelijk om kilo’s te winnen (van 1.168 tot 1.322 kg, gemiddeld twintig kilogram lichter dan de vijfdeurs). 

Op het menu

De motoren verrassen niet: ze worden ongewijzigd overgenomen uit de Leon vijfdeurs. Dat betekent dat er bij de benzines keuze is tussen de 1.2 TDI (86 of 105 pk), de 1.4 TSI (122 of 140 pk) en de 1.8 TFSI met 180 pk, die standaard gekoppeld wordt aan de DSG-zesversnellingsbak. De versies met 105 en 122 pk hebben de DSG als optie.

Als diesels zijn er de 1.6 TDI (90 en 105 pk) en de 2.0 TDI (150 of 184 pk). Alleen de versie met 105 en 150 pk kunnen uitgerust worden met de DSG. De liefhebbers van sterke sensaties moeten nog een beetje wachten … Goed nieuws is de lage CO2-uitstoot, binnen een vork van 99 tot 132 g/km.

Getest

Evenmin een verrassing bij de wieltreinen. Naargelang het vermogen zijn er twee verschillende achtertreinen: een torsieas tot 150 pk en een multilinkas daarboven. Wat dat verandert? Niet veel, eerlijk gezegd: de ‘basisas’ doet zijn werk al zeer goed en je moet er al stevig tegenaan gaan om de meerwaarde van de multilinkas te proeven. Dat kan niet zo vaak in het dagelijkse leven. In beide gevallen bekoort het compromis tussen comfort en weggedrag de meest veeleisende bestuurders.

Bij de eerste test in Spanje stonden een 2.0 TDI met 150 pk en handgeschakelde versnellingsbak en een 1.8 TFSI met 180 pk en DSG-bak ter beschikking. Ongeacht financiële overwegingen, gaat onze voorkeur naar de benzineversie, die zeer aangenaam draait en mooier klinkt. Deze motor past beter bij de coupégeest van de SC. Maar laat de 18-duimsvelgen voor wat ze zijn, die verminderen het comfort onnodig.

Zoals gebruikelijk binnen de groep zijn alle uitrustingen en rijhulpsystemen beschikbaar. Aan jou om uit te maken of ze echt nuttig zijn, dan wel alleen dienen om de constructeurs te verrijken. Met de Leon SC verzaak je aan het prestige van een Volkswagen of Audi en beschik je voor een aantrekkelijke prijs over een even goede auto, met een geslaagde stijl als extra. Overtuigd?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km