Testen

Sympathieke Mii-ni

En hop, met een magische toverstaf tovert de Volkswagen-groep een kleine stadswagen uit zijn hoed voor drie merken. Een geslaagde zet. Na de Duitse up! en voor de Tsjechische Citigo verschijnt de Spaanse Mii.
  • Piette François
  • 25 november 2011
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Interessante co2-uitstoot
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Rijpositie
  • Stille en gewillige motor
  • Veiligheid (5 sterren euroncap)
  • Geen handgrepen
  • Heel ernstig interieur
  • Weinig overtuigend infotainmentsysteem

Een stadswagen, dat is …

Klein, praktisch, meestal alleen aangedreven door benzinemotoren en ideaal (maar niet alleen) voor jongeren. Kortom, de Mii is goed vertrokken wat hij beantwoordt perfect aan die criteria. Dat hoeft niet te verbazen als je weet dat er Duits bloed door zijn aderen stroomt. De Mii is 3,56 meter lang, heeft drie of (op termijn) vijf deuren, beschikt over vier wielen op de hoeken van het koetswerk en wordt aangedreven door twee pittige driecilinder benzinemotoren.

Spanish fever?

Brutaal zouden we hem niet noemen, maar qua stijl onderscheid je de Mii meteen van zijn Duitse neef. De voorkant ziet er iets agressiever uit, staat wat beter op de weg en is, om het in één woord samen te vatten, overtuigender. De achterkant verliest daarentegen de originele doorlopende ruit van de up! en verandert in een triviaal metalen vlak.

Het interieur lijkt als twee druppels water op de up!. Of toch niet, want het kleine stuur met drie spaken (sportief) en het Seat-logo zijn specifiek. Enkele kleine accenten moeten het Duitse bureau omtoveren in een latinobar, maar ondanks alles blijft de sfeer heel ernstig. Nochtans is er een goede kwaliteitsindruk: duw maar eens op de bedieningsknoppen. Ze lijken rechtstreeks uit de grotere modellen geplukt.

Praktisch

De sfeer is dus een beetje droevig, maar dat geldt niet voor de ruimte. De Mii ontvangt vier volwassenen in zeer aanvaardbare omstandigheden. Zelfde vaststelling in de koffer: van 251 liter groeit hij tot 951 liter met de achterbank neergeklapt. Handig om te weten is dat die deelbaar is (1/3 of 2/3) en een vlakke vloer vormt.

De motoren

Onder de kap is er slechts één motor voorzien: een nieuwe driecilinder benzine met een cilinderinhoud van 1 liter. Seat biedt hem aan met twee vermogens: 60 of 75 pk. Voor wie een elektrische Mii verwacht: er is nog niets beslist, ook al weten we dat er een up! met stekker komt. De CO2-uitstoot varieert van 105 tot 108 g/km. Niet echt geweldig? Er zit nog een Ecomotive-versie met 97 g/km in de pijplijn.

Achter het stuur

Uitstekend nieuws is dat de bestuurder in deze mini niet per se mini hoeft te zijn. Zelfs een grote loebas zoals ik zit comfortabel achter het stuur. Zo uitzonderlijk in deze klasse dat het zeker het vermelden waard is. Net als andere stadsautootjes uit deze klasse is het stuur niet regelbaar in de diepte. Desondanks vinden we snel een comfortabele en doeltreffende rijpositie. Enkele details verrassen. De auto is uitgerust met elektrische ruitenheffers, maar aan de kant van de bestuurder vinden we maar één knop. De bestuurder kan de ruit van de passagier dus niet bedienen. Nog een vervelend detail is de afwezigheid van een handgreep aan het plafond.

Net als de up! en de Citigo kreeg de Mii een draagbaar infotainmentsysteem, dat hier Seat Portable System gedoopt werd. Het bestaat uit een navigatiesysteem, een uitgebreide boordcomputer en een Bluetooth-verbinding met stembediening. Het klinkt allemaal mooi en ziet er goed uit in de introductievideo, maar in gebruik overtuigt het minder. Net als in de up! (en dat is niet verwonderlijk) blijkt de ergonomie weinig intuïtief en zitten er enkele fouten in het menu.

Op de weg

Bij vertrek blijft de kleine driecilinder beschaafd en gaat het hele koetswerk gelukkig niet aan parkinson lijden. Het parcours in de stad overtuigt ons al snel van het feit dat je eigenlijk geen 75 paarden nodig hebt. De variant met 60 pk ontwikkelt hetzelfde koppel en alleen bij hoge toeren voel je een verschil. Een goed verstaander … De Mii is wendbaar, precies en aangenaam te besturen en glipt door de kleine straatjes zoals een muis door een doolhof.

We konden ook het City Safety-systeem testen, dat de auto vanzelf afremt als een obstakel opduikt voor de wielen. Onder twee voorwaarden: minder dan 30 km/u rijden en de koppeling of het rempedaal niet zelf induwen. Het werkt verbluffend efficiënt! Dat zal verstrooide bestuurders heel wat zorgen besparen. Maar als de weg glad ligt of er plots een obstakel opduikt, werkt het systeem niet. Als het toch fout loopt, weet dan dat de Mii vijf sterren heeft gekregen in de testen van EuroNCAP.

Wanneer?

Terwijl de Mii al rondrijdt op de Spaanse wegen, moeten we nog wachten op de eerste exemplaren tot de lente. De prijzen zijn nog niet bekend. We verwachten dat hij minder duur wordt dan de up!, het blijft afwachten in welke mate. Wel kunnen we al aankondigen dat er in 2012 een automatische versie volgt (gerobotiseerde bak), net als een vijfdeurs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km