Testen

Seat on ice: het nut van 4Drive

Het is wellicht niet het eerste wat bij je opkomt als je aan Seat denkt, maar het Spaanse merk kan bogen op zowat drie decennia ervaring in vierwielaandrijving.

  • Wouters Bruno
  • 29 januari 2018
  • Seat
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen

      Toegegeven, het begin was moeilijk, met de Ibiza Bimotor voor de competitie, de Toledo Marathon uit 1992 en de Cordoba WRC uit 1998. Begin deze eeuw schakelde Seat een versnelling hoger, met de Leon 4 (met de “4” van vierwielaandrijving) die beschikbaar was in verschillende varianten: van een 1.9 TDI met 150 pk via de 1.8T met 180 pk tot de Cupra VR6 van 206 pk.

      Seats doelstelling was toen simpel: prestaties. Veel vermogen was makkelijker over te brengen op vier wielen dan op twee. Met de vierwielaangedreven Alhambra werd het perspectief breder: nu kwamen ook rasechte gezinswagens in aanmerking. Met de Altea Freetrack ging Seat de avontuurlijke toer op, wat je vandaag nog merkt aan de Leon X-Perience en Ateca. Naast die twee telt de Spaanse constructeur vandaag nog twee andere modellen met 4Drive in zijn gamma: de Alhambra en de hypersportieve Leon ST Cupra 300.

      Technisch

      Ondanks de klimaatopwarming zorgen winterprikken en winterkou genoeg voor moeilijke situaties op de weg. Dan komt vierwielaandrijving tot zijn recht. Dankzij de Volkswagen-groep verschilt de techniek die Seat gebruikt amper van die van Audi, Skoda en VW: een Haldex-differentieel met elektronisch gestuurde hydraulische meerschijvenkoppeling.

      Die bevindt zich tussen de overbrengingsas en de achteras, en geeft de voorkeur aan gewichtsverdeling en respons, omdat de overbrengingsas continu door de motor wordt aangedreven. Als de grip van de vooras optimaal blijft, gaat al het vermogen naar de voorwielen. Is er toch gripverlies, dan gaat tot 50% van het vermogen onmiddellijk naar de achterwielen.

      De voordelen van vierwielaandrijving dus, zonder de nadelen van permanente vierwielaandrijving, met name een hoger verbruik. De vijfde generatie van het systeem is nog lichter en responsiever. Uiteraard is het afgesteld om optimaal samen te werken met de verschillende rijmodi in de verschillende modellen (Normal, Sport, Eco, Individual, Snow, Off-Road of Cupra).

      Het gamma

      Op dieselmotoren is 4Drive beschikbaar bij de 2.0 TDI 150 met manuele versnellingsbak op de Ateca, Leon X-Perience en Alhabbra. Bij de Leon X-Perience 4Drive kan je ook kiezen voor de 2.0 TDI 184 met DSG-zestrapsautomaat, terwijl de Ateca 4-Drive de 2.0 TDI 190 pk gebruikt in combinatie met de DSG-zevenbak.

      4Drive vind je in benzines dan weer op de Ateca bij de 1.4 TSI 150, zowel met manuele versnellingsbak als DSG, bij de Leon X-Perience op de 1.8 TSI 180 met DSG-zevenbak, en bij de Leon ST Cupra 300 op de 2.0 TSI 300 met DSG-zesbak.

      De test

      Om ons het 4Drive-systeem ten gronde te laten testen, nodigde Seat ons uit in het Oostenrijkse Innsbruck. Voldoende sneeuw eind januari om de eerste proef aan te vatten: een parcours op ijs aan het stuur van de Leon ST Cupra 300. “Cupra”-modus ingeschakeld, ESP uit en de gespierde Leon laat zijn talent zien. Hij heeft voldoende grip om uit de startblokken te schieten, zelfs op gladde ondergrond.

      Daarna spelen we met het stuur en het gaspedaal om de break rond de kegels te laten balanceren: een stevige scheut gas om de auto te laten schuiven, brutaal het pedaal loslaten om de achterkant te laten uitbreken. De differentiëlen zijn op de afspraak om de 300 paarden over de vier wielen te verdelen, en op het ijscircuit rijgen we de drifts aan elkaar. Toegegeven: zonder aangepaste banden is dit een stuk moeilijker.

      De X-Perience toont zich heel wat braver, maar zet zijn avontuurlijke gezinseigenschappen wel in de kijker in precaire omstandigheden. Het blijft niet bij avontuurlijke looks, leert ons een klassieke terreinproef waarbij een voorwiel en een achterwiel in de lucht balanceren. De elektronica gebruikt de ABS-sensoren om de wielen te blokkeren die de grond niet raken. Het vermogen gaat daardoor naar de andere wielen, waardoor de auto zich uit de hachelijke situatie kan redden. De Haldex-transmissie en de elektronische differentiëlen mogen daarna bewijzen wat ze kunnen op een ijzige helling.

      De laatste oefening is een besneeuwde bergweg oprijden met de Ateca, die met zijn vierwielaandrijving toont dat hij een echte SUV is. Hij heeft hetzelfde 4Drive-systeem, maar krijgt specifieke rijmodi, waaronder “Off-Road” met Hill Descent Control en “Snow”, die de respons van het gaspedaal afvlakt om de wielen niet door te laten slippen bij een te enthousiaste dot gas.

      Onthouden

      Hoe gesofistikeerd en technologisch je vierwielaandrijving ook is, het kan maar weinig zonder aangepaste banden. Die vlieger gaat op voor het echte terreinrijden, maar ook voor winterse omstandigheden. Vierwielaandrijving in je auto of SUV helpt weinig als je banden geen grip hebben. Te onthouden als je met iets teveel zelfvertrouwen door de sneeuw rijdt.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Manufacturer.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km