Testen

Een Smart, maar beter

Van bij de lancering in 1998 was de Smart voorzien op elektrische aandrijving maar het duurde uiteindelijk nog tien jaar voor Smart afstapte van de fossiele brandstof en een eerste elektrische testvloot lanceerde in Londen (2007), beperkt tot een honderdtal exemplaren. Een tweede generatie werd in 2009 gelanceerd op achttien markten. Met succes, want er werden uiteindelijk 2.000 exemplaren gebouwd in plaats van 1.000 stuks, zoals eerst voorzien. Een godsgeschenk voor de constructeur die, dankzij een van de grootste elektrische vloten van de wereld, beschikt over een onvergelijkbare hoeveelheid gegevens over de technische ontwikkeling en de ervaringen en verwachtingen van de klanten.

  • Wouters Bruno
  • 19 juni 2012
  • Smart
Voor- en nadelen
  • Interessant aanbod
  • Prestaties
  • Rijgemak
  • Talrijke verkoop- en verhuurformules
  • Beperkingen van elektrische auto (platte batterij = panne)
  • Geen vooruitgang in comfort

Voor de lancering van de derde generatie, die “electric drive” gedoopt werd, hielden de ingenieurs rekening met wat deze gebruikers verwachten en verontrust. Al snel werd duidelijk dat de topsnelheid en de acceleraties verbeterd moesten worden, de laadtijd moest verminderen, de autonomie moest vergroten en de klant gerustgesteld moest worden door de onbekende duurzaamheid van de batterij. Zo steeg het vermogen van de tweede tegenover de derde generatie van 20 kW (met een piek van 35 kW) tot 35 kW (met een piek van 55 kW).  

De tijd om 0 tot 100 km/u af te leggen (26,7 seconden voor de tweede generatie) werd verminderd tot 11,5 seconden, terwijl de topsnelheid, vroeger beperkt tot 100 km/u, nu 125 km/u bedraagt, zodat de Smart zich beter op zijn gemak voelt op de stedelijke autosnelwegen. De laadtijd op een stopcontact thuis daalde van acht tot zeven uur, de tijd die in theorie nodig is om een platte batterij 100 procent op te laden, wat in de praktijk nooit voorvalt.

Sale&Care

Smart biedt ook een snelle laadoptie van maximaal één uur met een ingebouwde lader van 22 kW. De autonomie bedraagt in theorie 145 km. Het laatste (maar niet het minste) probleem is de batterij. Hoe zal die zich na verloop van tijd gedragen? Zal ze laadcapaciteit verliezen? Wat is de levensduur? Smart heeft daarom de formule Sale&Care in het leven geroepen. Het principe is eenvoudig en bekend van andere constructeurs zoals Renault. De klant kan ervoor kiezen om de auto te kopen, te leasen of te financieren, terwijl de batterij te huur aangeboden wordt. Daar staat tegenover dat de klant de zekerheid heeft van een batterij met volle capaciteit voor de volledige duur van het huurcontract (maximum tien jaar). Bij een probleem of verlies van capaciteit wordt de batterij simpelweg vervangen.  

Budget

Het contract omvat ook regelmatig onderhoud van de batterij. Het huurbedrag werd vastgelegd op 65 euro per maand (taksen inbegrepen) voor de hele duur van het contract en zonder kilometerbeperking. De Smart (zonder batterij) wordt verkocht voor 19.227 euro (coupé) en 22.368 euro (cabrio). Het is mogelijk om de batterij aan te kopen voor 4.852 euro of grosso modo zes jaar huur. Deze aankoopoptie lijkt niet interessant. Niemand zal een tweedehands Smart kopen met een batterij van zes jaar oud, terwijl de tweede eigenaar het huurcontract kan overnemen en dan nog vier jaar zeker is van een batterij in topvorm.

Joint venture

In tegenstelling tot andere constructeurs, die zich tevredenstellen met onderdelen te assembleren die ze bij toeleveranciers gekocht hebben, heeft de Daimler-groep joint ventures opgericht met andere bedrijven om aan specifieke producten te werken. Zo wordt de lithium-ionbatterij van 17,6 kWh gebouwd bij Deutsche ACCUmotive, een joint venture met Evonik Industries. De motor van 55 kW wordt bij EM-motive geproduceerd, gesticht met Bosch. Uit deze investeringen zullen uiteraard ook andere producten binnen de Daimler-groep voordeel halen.

Opladen

Smart wilde het laadproces vereenvoudigen. De auto is daarom uitgerust met een kabel om in maximaal zeven uur te herladen aan een stopcontact thuis. Je kunt ook thuis of op het werk een wallbox laten installeren op het elektriciteitssysteem door een gespecialiseerd bedrijf. Deze wallbox laadt met een specifieke kabel de batterij op in maximaal zes uur of één uur als de auto uitgerust is met een snellader van 22 kW (fabrieksoptie), die op zijn beurt een specifieke kabel nodig heeft.

Opgelet, deze keuze moet gemaakt worden zodra je de auto bestelt. Een upgrade nadien is niet mogelijk. De wallbox kan ook voertuigen van andere merken opladen en bestaat in twee modellen: Basic en Connected. Met die laatste kun je het laadproces instellen via het internet en ook het interieur laten opwarmen of afkoelen voor vertrek, wat goed is voor de autonomie van de batterij.

Blijf verbonden

Je moet in het achterhoofd houden dat de verwarming of de klimaatregeling 30 tot 50 procent van de energie van de batterij kan ‘vreten’. Het is dus beter om de auto op temperatuur te brengen terwijl hij nog in het stopcontact zit.

Er is uiteraard geen ontkomen aan een iPhone-app, die alle noodzakelijke functies voor onderweg bundelt: handenvrij telefoneren, iPod, controle en bediening van het laadniveau, programmatie van de klimaatregeling voor vertrek, weergave van de autonomie op een 3D-kaart met stations waar je de batterij kunt opladen, lokalisatie van de auto, enzovoort. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar je moet natuurlijk een iPhone hebben.

Elektrolook

De elektrische Smart onderscheidt zich slechts door enkele details van zijn gewone zusjes. Alle bestaande kleuren zijn beschikbaar, maar je kunt ook kiezen voor het pakket “design electric drive” dat bestaat uit koetswerkpanelen in Crystal White, witte aluminium velgen, een veiligheidskooi (die tridion heet) en spiegelkappen in electric green en bijhorende accenten in het interieur.

De erg volledige standaarduitrusting omvat een klimaatregeling (met programmeerfunctie), elektrische ruiten, een stuurwiel en versnellingspook in leder, de Smart-radio, stuurbekrachtiging en lichtmetalen velgen. De boordcomputer wordt aangevuld door twee ronde tellers die het laadniveau van de batterij en de verbruikte of gerecupereerde energie weergeven. En voor de liefhebbers is er zelfs een Brabus-versie! De eerste meters achter het stuur van de Smart electric drive onthullen de intelligentie van het concept. 

De beloning

Als er één auto elektrisch zou moeten rijden, dan is het wel de Smart, die op maat van de stad is ontworpen. De elektrische Smart heeft bovendien meer overtuigende kwaliteiten dan zijn zusjes met verbrandingsmotor. De elektromotor is aangenaam krachtig en laat een kanonstart zonder geluid of trillingen toe. Bovendien blijven de storende krachtonderbrekingen van de gerobotiseerde versnellingsbak uit de klassieke modellen achterwege. Een waar plezier! De batterij, die centraal onder de vloer ligt, verlaagt het zwaartepunt. De Smart electric drive rijdt gezond en wendbaar en gedraagt zich op de weg beter dan zijn zusjes.

eMobility

Terwijl het comfort amper vooruitgaat, zet hij een grote stap voorwaarts tegenover de klassieke Smart als het gaat om rijplezier. Deze Smart is dus interessant om je te verplaatsen in de grote steden en is het doeltreffendste en aangenaamste model van het merk. Hij geniet bovendien van de voordelen van een elektromotor (fiscaliteit, toegang tot beperkte zones, lage onderhouds- en gebruikskosten, …).

De elektrische Smart maakt deel uit van een divers mobiliteitspakket dat nu al bestaat uit een elektrische fiets (ebike) met een verzorgd design en zorgvuldig gekozen onderdelen (aluminium kader, transmissie met riem, remschijven, …). Voor 2014 is de komst van de escooter en een Smart met vier plaatsen bevestigd. De toekomst van het merk ziet er dus goed uit.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Smart.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km