Testen

Het model van de laatste kans

De Smart Fortwo is het unieke model van het merk geworden en werd hier compleet herzien. Groter en comfortabeler, deze wagen is dé koning te rijk in stad.
  • Piette François
  • 15 februari 2007
  • Smart
Voor- en nadelen
  • Aangenaam servostuur
  • Bewaarde toffe stijl
  • Grotere koffer dan vroeger (coupé)
  • Koning te rijk in de bebouwde kom
  • Krachtige turbobenzine
  • Beperkte prestaties van de versies zonder turbo
  • Gevoelig voor zijwind
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Steeds te trage doos
Tijdens zijn voorstelling aan de pers, enkele maanden geleden, sloeg de nieuwe Smart Fortwo als een bom in bij de constructeur. Inderdaad, gekweld door ernstige financiële problemen, heeft deze kunstmaan van de groep Daimler-Chrysler een serieus dieet ondergaan. Weinig renderend, werden de Roadster en de Forfour in de vergetelheid geraakt om plaats te maken voor zijn majesteit, de Fortwo, die tot op heden het enige commercieel succes is. De bestuurders van dit jonge merk stoppen er niet mee nu ze zo goed op dreef zijn en hebben besloten om het eminente model grondig te herzien. Toch hebben ze een produkt ontwikkeld die in de voortzetting van zijn voorganger blijft, en zeker qua stijl. Inderdaad, wanneer men tegenover de kleine nieuwe wagen staat, zijn er maar weinig details die echt van het vorige model verschillen. Nochthans, met de nieuwe veiligheidsnormen wordt deze auto 5,5 cm langer en 3,1 cm breder, en dit, wordt vertaald door meer ruimte binnenin. Wij blijven niet stil bij de details van de buitenkant (dubbele achterlichten, hoger motordak, enz…) om zich meer te richten op de binnenkant. Om de Amerikaanse markt tevreden te stellen, waaraan Smart zich voor het eerst aanvangt, krijgt het kleintje een nieuw horizontaal dashboard bekleed met « fashion » weefsels. Hij bewaart zijn zeer praktische kleine schuifbare opbergruimtes en de totaliteit ervan is mooi te bekijken... toch blijven sommige assemblages en materialen nog te verbeteren. Erger, het stuur staat volledig vast en laat geen enkele regeling toe ! De contactsleutel werd vooraan tussen de twee zetels op de vloer geplaatst, net voor de sequentiële versnellingspook, die zo geliefkoosd is door de constructeur. Groter dan zijn voorganger biedt de kofferruimte een capaciteit van 220 liters die een maximum aan boodschappen toelaat. Eveneens voorgesteld in een cabrio versie, krijgt de Smart een dakkap die elektrisch samentrekt. Lichte verbeteringen Op de vroegere versie, was het grooste gebrek de sequentiële doos, waarvan de schakelingen te traag waren en onaangename schokken veroorzaakten. Bovendien, in de «automatische » versie, bleek de schakeling lomp en ergerlijk te zijn. Voor de zoveelste versie van de Fortwo, werd een nieuwe ZF unit geplaatst met 5 schakelingen die de vroegere betwiste doos vervangt. Bestuurd door de centrale pook of door de paletten die zich achteraan het stuur bevinden (in optie), zijn deze niet echt overtuigend bij gebruik. Echter vlugger dan voordien, zijn de schakelingen toch nog te traag tegenover de gerobotiseerde dozen die op de markt te verkrijgen zijn. Ook de automaat wordt niet gebruikt buiten de bebouwde kom. Het meest verontrustende is de manier waarop de versnellingen reageren ! Inderdaad, de twee eerste zijn véél « langer » dan de andere. En in het bijzonder de 5de die meer als overdrive dienst doet dan als voorwaardige versnelling. Het toerental gaat zo laag dat het bijna onmogelijk is om te versnellen wanneer de laatste versnelling ingeschakeld is. Aangezien de motors weinig koppel hebben is het absoluut nodig terug te schakelen om bergopwaarts te gaan of om veilig in te halen... en daarmee loopt het verbruik naar hoogtepunten. Nieuwe benzine motors De Fortwo krijgt drie nieuwe mechanisme met 3 cilinders oorspronkelijk van Mitsubishi met een 999 cc. De twee eerste, zonder turbo, ontwikkelen 45 en 52 kW voor een koppel van 89 en 92 Nm. De hoogste prijsklasse veschikt dus over een turbo die hem een kracht verschaft van 62 kW en een koppel van 120 Nm. Overgenomen van de vorige, gaat de diesel van 33 kW in plaatst van de voorgaande 30 kW. Tijdens onze test, vertoonde de 52 kW benzine zich « beperkt » vanaf elke helling en met maar één persoon aan boord. Meer overtuigend is de turbo versie, die over de nodige punch beschikt en waarvan de meeste kleine wagentjes mankeren. Ideaal om zich overal tussen te voegen, staat deze wagen nooit achter. Jammer dat hij zo gulzig is, de lustigste van het gamma met een verbruik aangekondigd op 4,9 liters... die héél vlug verhoogd indien men van zijn punch geniet. Te noteren dat de topsnelheid verbeterd werden met 135 km/u voor de diesel en 145 km/u voor de benzine versies. Voor de eerste keer krijgt de Smart in optie een servobesturing die de manœuvres in stad vergemakkelijken. Al is deze wagen groter dan de vorige versies, blijft deze Duitse auto toch de kampioen voor het parkeren in kleine muizeholletjes. Verfraaid met krachtigere mechanisme maar ook voorzien van nieuwe veringen, voelt deze Smart zich niet op zijn gemak buiten de stadskring waar zijn stabiliteit onzeker is bij zijdelingse windstoten. Enkel ontworpen voor de stad, moet hij dan ook in overeenstemming gebruikt worden. Zijn verscheidenheid opeisend, moet deze Fortwo gezien worden als een atypische wagen die zijn praktische kant duur laat betalen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Smart.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km