Testen

Koreaanse expansie

In Zuid-Korea mag SsangYong dan gezien worden als een premiummerk, bij ons in Europa er is nog veel werk aan het merkimago én de producten. In afwachting van een Nissan Juke-concurrent moet vooral de grondig hertekende Korando voor het nodige verkoopvolume zorgen. 

  • Spitzer Eric
  • 07 oktober 2013
  • Ssangyong
Voor- en nadelen
  • Diesel 149 pk al voldoende krachtig
  • Goedkoper dan voorganger
  • Moderner design
  • Praktisch en ruim
  • Verbeterde afwerking interieur
  • Besturing niet nauwkeurig
  • Gebrek aan basisdiesel
  • Geen instapdiesel
  • Motor blijft vrij luidruchtig
  • Verbruik en co2-uitstoot

In 2010 luidde de nieuwe Korando de vernieuwing van SsangYong in. Voor het eerst met een zelfdragend koetswerk en ook het eerste model dat door de nieuwe importeur Alcopa op de Belgische markt werd gelanceerd na het faillissement van de vorige invoerder Kroymans. Amper drie jaar later wordt de Korando al grondig vernieuwd, een investering die mogelijk was dankzij het Indiase moederhuis Mahindra & Mahindra.

Daar blijft het overigens niet bij: tegen 2015 wil SsangYong groeien van 150.000 naar 200.000 eenheden per jaar, kwestie van de onbenutte productiecapaciteit beter te gebruiken. Centraal in dat plan staat een volledig nieuwe cross-over uit het B-segment (lancering 2015), een concurrent voor de Nissan Juke.  Dat wordt meteen een hele familie, met een korte en lange versie en een MPV-afgeleide met zeven plaatsen.

‘Stijlvolle’ Korando

Mooie toekomstplannen dus, maar eerst is er deze hertekende Korando. Daarvan hoopt SsangYong er wereldwijd 80.000 te verkopen per jaar, waarvan 10.000 in Europa en 650 stuks in België (in 2014). De nieuwe Korando moet met name de Hyundai ix35, Kia Sportage, Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX het vuur aan de schenen leggen en krijgt daarvoor een moderner uiterlijk.

Stylish performer, noemt SsangYong zijn nieuwste telg. Het design werd inderdaad minder saai, hoewel we het nog steeds niet origineel zouden noemen. De ontwerpers tekenden nieuwe koplampen met led-dagrijverlichting, een zwart glanzende grille, een bredere luchtinlaat onderaan de neus, achterlichten met led-technologie, …  Het interieur geeft een betere kwaliteitsindruk en is afgewerkt met zachtere materialen. SsangYong spreekt zelf over een ‘premiuminterieur’, maar dat is dan weer sterk overdreven. Positief is ook de ruimte in het interieur, onder meer dankzij de vlakke vloer voor de passagiers achterin.

Twee diesels

Onder de motorkap blijft er keuze tussen twee 2.0 diesels, met 149 of 175 pk, aangedreven op de voorwielen (standaard) of de vier wielen. Er staat later ook een tweeliter benzine met 149 pk op het programma.

Bij deze eerste test reden we met de voorwielaangedreven diesel met 149 pk, in België de populairste combinatie. De Korando heeft nog altijd een sterk onderstuurd karakter, met een besturing die door zijn sterke ontdubbeling onnauwkeurig aanvoelt.

De SsangYong-diesel presteert uitstekend dankzij zijn koppel van 360 Nm. In die mate zelfs dat de meerwaarde van de variant met 175 pk (en hetzelfde maximumkoppel, maar bij iets hoger toerental) ons heel beperkt lijkt, tenzij je nood hebt aan de zestrapsautomaat (niet met 149 pk).

De ingenieurs verbeterden de trillingen en het geluid in vergelijking met de vorige Korando, maar een toonbeeld van verfijnde klanken is deze viercilinder nog altijd niet. Een ander, en belangrijker, probleem is het verbruik. Officieel  5,8 l/100 km (149 pk met voorwielaandrijving) maar met onze piepjonge testwagen ging het boven 8 l/100 km. Een CO2-uitstoot van 147 tot 199 g/km is relatief hoog. Een kleinere diesel in het SsangYong-gamma zou interessant zijn, maar die komt er pas tegen september 2015, in de kleinere B-segment cross-over.

Prijsdaling

Tot slot geven we nog mee dat SsangYong de uitrusting uitbreidde met onder meer een gekoelde bestuurderszetel, een indicator die aangeeft wanneer je moet schakelen (in Europa verplicht voor alle nieuwe wagens vanaf november 2014), een bandendrukcontrole en een ‘slimme sleutel’ met handenvrije toegang.

Het beste nieuws hebben voor het laatste bewaard. Ondanks alle verbeteringen wordt de vernieuwde Korando goedkoper dan zijn voorganger. De basisdiesel heb je al voor 19.490 euro of 2.000 euro minder dan vroeger. De prijzen van de andere versies en de uitrusting zijn pas eind deze maand bekend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: SsangYong.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km