Testen

Onverwachte heropstanding

De laatste maanden leek SsangYong in België op sterven na dood. Zonder invoerder leken de dagen geteld voor het gamma, dat niet alleen verouderd is maar er bovendien zeer eigenaardig uitziet. Maar dan ken je de sector en zijn financiële mogelijkheden niet. Met koffers vol Indiaas kapitaal en een nieuwe invoerder voor de Benelux (Alcopa) rekent SsangYong op een tweede jeugd. Maar wat het meeste verbaast, is dat SsangYong ondanks de lege kassa een nieuw model ontwikkelde. De nieuwe Korando staat symbool voor de toekomst van het merk.
  • Piette François
  • 10 december 2010
  • Ssangyong
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie
  • Homogeen rijgedrag
  • Krachtige motor
  • Praktische koffer
  • Ruimte binnenin
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Eigenaardige uitrustingspolitiek
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Mindere afwerking
  • Niet echt originele lijn

Eindelijk iets nieuws

Een blik op de ondefinieerbare Actyon Pick Up, de onwaarschijnlijke Rodius en de sombere Kyron leert je al snel dat het gamma dringend aan vernieuwing toe is. En voilà, hier is de nieuwe Korando. Ondanks de benarde financiële situatie vonden de Koreanen toch de nodige fondsen om een nieuwe auto te ontwikkelen. En hij is echt volledig nieuw: het onderstel, het koetswerk, de motor. Kortom, SsangYong veegt alles van tafel en kijkt alleen nog naar de toekomst.

Erg gewaagd, en daarom alleen verdient de wedergeboren Korando de nodige aandacht. Hij heeft niets meer van de rustieke terreinwagen van vroeger, maar oogt als een vrij klassieke SUV. Met zijn 4,4 meter lengte begeeft hij zich op het terrein van de Kia Sportage en de Hyundai iX35; dat wordt een hevige broederstrijd.

Nieuwe architectuur

Het nieuwe model wisselt de oude architectuur met achterwielaandrijving en inschakelbare vierwielaandrijving in voor voorwielaandrijving. Liefhebbers van vierwielaandrijving mogen echter gerust zijn: de Korando is ook beschikbaar is met integrale aandrijving. Dat systeem drijft normaliter de voorwielen aan, maar zodra de sensoren doorslippen springen de achterwielen bij. Hiermee staat de Korando een stapje dichter bij zijn rivalen van Hyundai en Kia.

Giugiaro

In het nieuwe koetswerk herkennen we de hand van Giorgetto Giugiaro, de Michelangelo van de automobielontwerpers. Het is zeker niet zijn meest geïnspireerde ontwerp, maar hij deed zijn werk naar behoren en de Korando oogt elegant en dynamisch. Opwindend kun je het koetswerk niet noemen, maar de plooi in de schouderlijn achteraan geeft hem toch wat cachet.

Binnenin heerst een eerder droevige sfeer en de gebruikte materialen zijn niet flatterend. Toch moeten we toegeven dat alles goed in elkaar steekt, terwijl enkele aluminium accenten het geheel een beetje opfleuren.

Onder de kap

De spiksplinternieuwe viercilinder diesel heeft niets te vrezen van zijn Europese concurrenten. De 2-liter levert 175 pk en een koppel van 360 Nm tussen 2.000 en 3.000 tr/min. Fiscaal bij ons niet zo interessant en daarom komt er vanaf januari een versie met 149 pk. Wat de transmissie betreft, is er keuze tussen een manuele en een automatische zesbak.

Op weg

Aan de eerdere ervaringen met de producten van SsangYong heb ik niet de beste herinneringen overgehouden, maar deze keer mikt de constructeur recht in de roos. De Korando voelt gezond aan met een homogeen onderstel dat een geslaagd compromis tussen comfort en rijgedrag kan voorleggen. De motor reageert vlot en gewillig vanuit de laagste regionen en zorgt voor goede prestaties. Een positieve balans.

En het comfort?

Geen probleem! Bij belasting klinkt de motor nogal luid, maar voor de rest wordt het geluid goed gedempt. Ondanks de buitenafmetingen is de Korando binnenin verrassend ruim. Op de vier zitplaatsen is er plaats zat en de koffer van 486 liter is correct. Als je de achterbank neerklapt, krijg je overigens een vlakke vloer.

Wat kunnen we de Korando dan aanwrijven? In vergelijking met zijn rivalen merken we een iets mindere (maar aanvaardbare) afwerking op, de styling is zowel vanbuiten als vanbinnen onopvallend en de motor laat zich soms te nadrukkelijk horen. Alles bijeen genomen niet echt veel, zeker als je het volgende hoofdstukje leest.

Prijzen

Er is keuze tussen drie afwerkingniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. De namen doen wat pompeus aan, maar staan vanaf de laagste versie garant voor een uitgebreide uitrusting: manuele airco, lichtmetalen 16-duimsvelgen, een snelheidsregelaar met ecofunctie, wegrijhulp op hellingen, elektrisch bediende en verwarmde achteruitkijkspiegels, radio met zes luidsprekers, Bluetooth en usb-aansluiting, multifunctioneel stuur, enzovoort. Voor 22.990 euro mag je echt niet klagen.

Toch adviseren we om meteen naar de top van het gamma te klimmen. Voor de luttele som van 25.490 euro krijg je een uiterst complete uitrusting: leder, 18-duimsvelgen, verwarmde zetels voorin en achteraan, automatische airco en ga zo maar door. Nog meer goed nieuws: de garantie bedraagt 5 jaar of 100.000 km. Enig minpuntje is een nagenoeg onbestaande optielijst. Maar dat is zo bij de meeste Aziatische constructeurs. Het verbruik ligt rond 6 l/100 km.

Conclusie

De Korando wil een plaatsje veroveren in een al goed bevolkt segment. Hij kan enkele doorslaggevende argumenten voorleggen: een erg scherpe prijs, een complete uitrusting (zeker de Sapphire), verbazend veel ruimte binnenin en erg correcte prestaties. Bovendien mogen we daar nog een mooie garantie van 5 jaar bijtellen. Identiek aan wat Hyundai en Kia aanbieden voor de iX35 en de Sportage. De Koreanen leren de Europeanen een lesje.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: SsangYong.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km