Testen

De weg van vernieuwing

Toen SsangYong de Rexton uitbracht, werd hij het mikpunt van spot. Deze SUV heeft dan ook een moeilijke carrière gekend, maar slaat terug met een intelligente facelift die recht op zijn doel afgaat en de grootste gebreken aanpakt. Genoeg om er een echte uitdager van te maken?

  • Piette François
  • 14 maart 2013
  • Ssangyong
Voor- en nadelen
  • Eindelijk een bodemprijs
  • Geluiddemping
  • Hoog comfortniveau
  • Rijkelijke uitrusting op sapphire
  • Trekvermogen (2
  • Zeven plaatsen standaard
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Lomp weggedrag
  • Onhandig weggedrag
  • Slecht ontworpen achterbank
  • Trage versnellingsbak
  • Uitrustingspolitiek
  • Verouderd voorkomen

Op de goede weg

Eindelijk is er positief nieuws op financieel vlak. SsangYong verkocht in 2012 150.000 wagens, 30.000 meer dan het jaar voordien. Zelfde situatie in België, waar in 2012 22 procent meer SsangYongs ingeschreven werden op een markt die 15 procent daalde. SsangYong heeft nu de middelen om zijn ambities waar te maken, vooral dankzij zijn hoofdinvesteerder, het Indiase Mahindra&Mahindra dat maar liefst één miljard dollar investeerde in de groep.

Gekke auto

Deze Rexton is een vreemde machine. Het is moeilijk om directe rivalen te vinden. Hij heeft een  gescheiden chassis zoals een Land Rover Defender en een terreinfilosofie zoals een Toyota Land Cruiser, terwijl de formule met zeven zitplaatsen eerder doet denken aan een Fiat Freemont. Waar bevindt deze Rexton zich dan? Een beetje in het midden van dit mooie gezelschap.

Eindelijk ‘aanvaardbaar’ design

De facelift maakt de Rexton niet glamoureus, maar geeft hem een klassiekere look die beter overeenstemt met de smaak van de ‘lastige’ Europese klanten. De gladde en dynamische voorkant past goed bij de robuuste flanken. De achterspoiler lijkt dan weer overgenomen van een getunede Citroën Saxo. Gelukkig kun je de Rexton ook zonder bestellen.

Correcte afwerking

Met zijn gescheiden onderstel en filosofie die sterk op het terreinrijden gericht is, staat instappen eerder gelijk aan klimmen dan neerdalen in de auto. Eens je zit, valt op welke zorg SsangYong besteed heeft aan de afwerking van het geheel. De zachte plastics van het koetswerk ogen verzorgd en het geheel onderscheidt zich met mooie materialen. Alleen ziet alles er wat gedateerd uit door het horloge zoals een oud keukenklokje en knoppen uit een ander tijdperk. Niet zo erg, de Rexton is sowieso eerder een avonturier dan een verfijnde auto. 

Vijf of zeven plaatsen

De Rexton wordt standaard geleverd met zeven plaatsen maar je kunt hem omvormen tot een vijfzitter met een grotere kofferruimte. De importeur biedt deze ombouw gratis aan. Goed nieuws voor grote gezinnen, want er is plaats te over en op de topversie worden zelfs de achterzetels verwarmd. Dat heeft wel een keerzijde: de achterbank is slecht ontworpen. En om op de derde rij te zitten, moet je al acrobatische toeren uithalen. Merk ook op dat de derde rij slechts in één geheel neerklapt.

Beschaafde motor

Onder de motorkap gooit SsangYong de prehistorische vijfcilinder diesel van Mercedes in de prullenbak. Een goede zaak, want hij wordt vervangen door een motor uit eigen huis, een tweeliter diesel van de laatste generatie met 155 pk en 360 Nm. Die wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of een vijftrapsautomaat (van Mercedes-origine). Het instapmodel wordt op de achterwielen aangedreven, maar de Rexton beschikt in de meeste gevallen over een semipermanente vierwielaandrijving.

Rondleiding

Op de weg toont de Rexton het comfort van een grote sofa. De ophanging is tolerant, de motor werkt stil, de automaat schakelt zacht: dat maakt het rijden zo relaxt mogelijk. Het nadeel van die afstelling is een weggedrag dat de handdoek in de ring gooit zodra je ook maar een beetje sportief rijdt. De Rexton is geen sportieveling: sponsachtige remmen, een vage en te sterk ontdubbelde stuurbekrachtiging, een trage automaat en een kleine motor voor een gewicht van twee ton. Bekijk hem dus niet voor wat hij niet is.

Prijzen

Om wereldwijd commercieel te slagen, heeft SsangYong begrepen dat het zich eerst moest bewijzen op de moeilijke Europese markt. Resultaat: de Zuid-Koreaan werd maar liefst 10.000 euro goedkoper. Met een basisprijs van 24.490 euro voor de Crystal heeft de Rexton geen concurrentie. Er zijn drie versies, maar vreemd genoeg is de topversie Sapphire altijd al het populairst geweest. De optielijst is beperkt, je moet dus oordeelkundig kiezen voor één van de drie afwerkingsniveaus.

Tot slot nog een pijnpunt: de CO2-uitstoot daalt nooit onder 193 g/km.

Conclusie

Door zijn neus te verfijnen en de prijzen te verminderen, kan de Rexton eindelijk overtuigen. Het is zeker niet de meest geavanceerde of verleidelijke SUV, maar voortaan heeft hij de middelen om zijn ambities waar te maken. De verhouding prijs/prestaties/uitrusting is absoluut ongezien. En dat alles met een prinsheerlijk comfort.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: SsangYong.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km