Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Een tovenaar? Of misschien een druïde? We vragen ons af met welke magie SsangYong erin geslaagd is een misvormd beest als de Rodius te transformeren tot een statige auto. Een simpele facelift had volstaan, maar SsangYong heeft zich niet beperkt tot esthetische wijzigingen en dat is goed nieuws.
De Rodius is het transportvliegtuig binnen het SsangYong-gamma. Niet bepaald de auto die je kiest om mee uit te pakken, maar de auto die het gezin, de vrienden, de honden en de kast van jouw schoonmoeder vervoert. Kortom, de Rodius is altijd al het manusje van alles van het Zuid-Koreaanse merk geweest. Een groot verschil met vroeger, toen hij er verschrikkelijk uitzag, te duur was en trilde door de ‘landbouwachtige’ oude vijfcilinder diesel. Dat behoort nu allemaal tot het verleden.
Met zijn front, koplampen, bijna gladde flanken en klassieke achterkant zal de Rodius nooit een schoonheidsprijs winnen, maar hij teistert het netvlies niet langer met zijn gekunstelde fysiek. In het interieur is de ruimte absoluut fenomenaal. De afwerking stelt niet teleur, de plastics zijn zelfs zacht. Maar laten we niet spreken over een loungesfeer, het blijft eerder functioneel.
In tegenstelling tot zijn concurrenten (welke eigenlijk?) kunnen twee personen zitten op de tweede rij en drie op de derde rij. De zeven plaatsen zijn trouwens standaard en perfect geschikt voor volwassenen. Vergeet de monovolumes met 5+2 plaatsen van de concurrentie, hier zijn fans van T-Bone-steaks van harte welkom. De koffer is nog straffer: zelfs met zeven personen is er nog 875 liter over. Dat volume klimt tot 3.146 liter. Merk op dat de moduleerbaarheid niet zo evident is en stevige biceps vraagt om de stoelen te verwijderen.
De bestuurder domineert de gesprekken met zijn hoge rijpositie. Een beetje te hoog zelfs, zullen grotere personen vinden. Het stuur verrast door zijn afmetingen: het lijkt wel het stuurwiel van een oude zeilboot. Daarachter ontdekken we een kleine boordcomputer die ook de snelheid toont. De klassieke instrumenten zijn geordend in het midden van de boordplank. Niet zo oordeelkundig voor het leesgemak …
De antieke 2.7 vijfcilinder diesel werd in de prullenmand gegooid. Hij voldeed niet meer aan de normen. In zijn plaats komt een betere tweeliter viercilinder, geproduceerd in Zuid-Korea maar bedacht door VM Motori. Hij levert 155 pk en een koppel van 360 Nm. Hij is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat. In optie is vierwielaandrijving leverbaar, zelfs met een tussenbak met terreinversnelling. Zonder deze optie worden alleen de achterwielen aangedreven.
We konden kort achter het stuur kruipen. De eerste indruk: de motor werkt soepel en stil. Ondanks het zware koetswerk lijkt hij nooit in ademnood te komen. Net als in de Rexton W staat het ophangingscomfort buiten kijf: iedereen wordt in de watten gelegd. De ophanging is dan ook erg soepel, waardoor het weggedrag lomp is zodra je jouw rechtervoet laat gaan.
De Rodius is geen auto om mee op te scheppen. De besturing is zo sterk ontkoppeld dat je wel eens verrast zou kunnen worden. De volledig nieuwe handgeschakelde versnellingsbak voldoet met een goede spreiding, hoewel zijn bediening wat doet denken aan sommige bedrijfswagens. De automaat is heel zacht, maar ongelooflijk lui in vergelijking met de nieuwste exemplaren.
Om een lagere inschrijvingstaks en hogere fiscale aftrekbaarheid te verkrijgen, kun je een bedrijfsversie van de Rodius kiezen. Voor minder dan 1.000 euro extra, biedt de importeur een versie met vijf zitplaatsen en afgesloten kofferruimte.
Andere nieuwigheid is de sterke prijsdaling. De Rodius is al van jou vanaf 21.990 euro. Een nettoprijs waarop geen kortingen meer gegeven worden, maar eerlijk gezegd is dit voor auto met zeven zitplaatsen en deze afmetingen een knalprijs. De Quartz-versie wordt wellicht het populairst en vergt een investering van 25.990 euro. Maar hier kun je nog pakweg 1.500 euro korting op onderhandelen. Helemaal bovenaan het gamma staat de afwerking Sapphire voor 28.990 euro. De CO2-uitstoot begint bij 199 g/km.
Deze facelift geeft de Rodius meer dan een tweede adem. Het is zelfs een wedergeboorte. Hij is eindelijk het aankijken waard en heeft heel wat waardevolle troeven: een buitengewoon ruim interieur dat zeven plaatsen koppelt aan een immense koffer, een scherpe prijs en de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Grote gezinnen, dit is een auto om te overwegen. Maar verwacht op de weg niet dezelfde prestaties als in een Europese monovolume.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?