Testen

waarom ziet hij er zo uit?

Is deze Rodius het lelijke eendje? Zijn lijn is niet echt aantrekkelijk, vooral zijn profiel en achteraanzicht niet. Het voorsteven maakt dat maar een beetje goed. Eens de deuren open gaan ontdekken we een heel andere wereld. Deze Koreaan zal ons ongetwijfeld verleiden door zijn innerlijke schoonheid.
  • Piette François
  • 19 juni 2006
  • Ssangyong
Voor- en nadelen
  • Plaats aan boord
  • Priis
  • Soepelheid van de motor
  • Beperkte modulariteit
  • Geen afscherming voor de koffer
  • Look
  • Plaatsing van de tellers
Laat het ons niet onder stoelen of banken steken, afhangend van hoe je hem bekijkt is de SsangYong Rodius echt lelijk. We denken bijvoorbeeld aan de overgang tussen de achterste ruit en het kofferdeksel. Een soort creatie van een of ander buitenaards wezen. Het geheel, en zijn evenwicht, is opmerkelijk, om niet te zeggen vreemd. De Rodius is ook heel groot. We kunnen hem bijna beschrijven als een minibus. Dat is gelijk ook wat zo aantrekkelijk is aan de Rodius: hij is gemaakt voor grote gezinnen. Met zeven Hier worden de zaken niet half afgemaakt. Wie de auto binnenin ombouwt tot zeven plaatsen, dan krijg je er ook zeven plaatsen voor. Dan is er ook nog plaats voor de koffers, al moeten die tussen de tweede en derde rij zitjes geplaatst worden. SsanYong heeft voor een 2-2-3 uitvoering gekozen in plaats van de klassieke 2-3-2. Hierdoor blijft het comfort voor alle inzittenden optimaal. Eén hiaat toch, in de Rodius kan je de bagage niet afschermen. Onmogelijk dus om op een parking koffers en zakken in de auto achter te laten. Een onbegrijpelijke en onvergefelijke vergetelheid. Praktisch Het feit dat er 7 mensen in de Rodius kunnen hebben we te danken aan Korea, daar is hij voorzien om 11 personen te vervoeren. Onnodig te vermelden dat die plaatsen bij ons ten goede komen aan de passagiers en kofferruimte. Deze reuze monospace is 5125 mm lang, met een wielbasis van 3000 mm. Dit zorgt voor een ongekende kofferruimte van 2525 liter, 577 liter met 7 passagiers. Daar komen ook nog eens enkele opbergvakken bij. De modulariteit had wel gemakkelijker gekund. Om van het maximale laadvermogen te kunnen profiteren zijn er verschillende mogelijkheden. Ofwel klappen we de rugleuning van de achterste rij naar beneden. Ofwel kan die achterste bank, na het nemen van een magisch drankje, met zijn 40 kilo uit de auto gehaald worden. De twee zetels op de tweede rij kunnen niet uit de auto gehaald worden, ze kunnen wel gedraaid worden. Goede motor Eens aan het stuur, verbaast de Rodius. De ingenieurs uit Korea hebben er een turbodiesel met common rail met 5 cilinders, 2.7 liter, 163 pk (120 kW) en 345 Nm bij 3000 tr/min in geplaatst. Een motorblok van Mercedes met een Koreaans tintje. Voor onze testrit hebben we de versie met automatische versnellingsbak gekregen. Deze versnellingsbak is ook van Mercedes, een tip-tronic met vijf versnellingen, en die stemt volgens de specificaties overeen met betere prestaties dan de handgeschakelde versnellingsbak. 174 km/u tegenover 169 km/u voor de handgeschakelde versnellingsbak. De acceleraties zijn echter identiek, met 13.5 seconden om van 0 tot 100 km/u te geraken. Deze automaat is uiterst doeltreffend en discreet, een echt plezier. Op de baan Het zijn niet echt de acceleraties die de kwaliteiten van de Rodius waar maken, wel zijn soepelheid. Deze Koreaan gaat met de baan om als geen ander. Het beschikbare koppel staat gelijk met een bedaard rijgedrag en nodige acceleraties. Bij hogere snelheid, en dat is boven de 140 km/u, gaat het zaakje een beetje trillen, moeilijk dus om onopgemerkt te snel te gaan rijden met deze Rodius. Die trillingen laten wel toe om uit te maken dat aan meer dan 140 km/u gereden wordt, want de teller is moeilijk af te lezen, pal in het midden van het dashboard. De kleine baantjes maken het ook niet echt comfortabel, met een eerder huppelende vering en zijn afmetingen uiteraard. Zijn stuurbekrachtiging is op zijn beurt dan weer heel doeltreffend, wat het parkeren vergemakkelijkt, als er een grote plaats gereserveerd was natuurlijk. Achteraan Voor België is de Rodius geen 4x4, maar wel met achterwielaandrijving. En het is best dat niet te vergeten, op natte en gladde wegen zou dit wel eens voor onaangename verassingen kunnen zorgen. Al houdt de elektronica een oogje in het zeil, want deze SsangYong is uitgerust met heel wat actieve en passieve hulpmiddelen. Remschijven op alle wielen, ABS, ABD (automatic braking differential) een systeem dat automatisch het doorslippende wiel remt en het koppel op het juiste wiel overbrengt. Samen Uiteindelijk is het feit dat het hier om een gezinswagen gaat de grootste troef. We hebben dat trouwens op alle mogelijke manieren uitgeprobeerd. Alleen, met het hele gezin, met of zonder koffers en het vervoeren van grote voorwerpen. Het is heel aangenaam om met meer dan 5 in deze grote auto te vertoeven. Dank zij een tankinhoud van 80 liter en zijn relatieve zuinigheid (9.9 liter gemiddeld) kan dat plezier dus uren doorgaan. De Rodius heeft een autonomie van ongeveer 800 km. Tot slot, en niet het minste, zijn de prijzen die SsangYong toepast, 25.000 euro voor deze Rodius! Uiteraard moet aan die prijs rekening gehouden worden met hier en daar wat plastiek, te zachte zetels en een droevige afwerking, maar wij hebben hier wel te maken met een standaard complete monovolume.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Olivier Duquesne, Manufacturer. Source ©: SsanYong.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km