Testen

Old school

Subaru kent wat van sportwagens. Maar tot nu toe werden ze gepresenteerd in de vorm van praktische gezinsberlines met vier aangedreven wielen en een grote turbo voor de sensatie. Deze BRZ verandert radicaal van richting, tot ons grote plezier.

  • Piette François
  • 13 november 2012
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Correcte ruimte
  • Ergonomie
  • Evenwicht
  • Formidabel onderstel
  • Geluid bij hoge toeren
  • Geslaagd design
  • Rijpositie
  • Wilde en spontane motor
  • Geen infotainmentsysteem (wel in gt86)
  • Holle motor
  • Instap achterin
  • Sportmodus esp te ingrijpend
  • Te mijden basisversie

Succesvolle samenwerking

Een sportwagen ontwikkelen op een volledig nieuw platform voor een al bij al beperkte productie is niet bepaald rendabel. Zeker in crisistijd. Subaru en Toyota hebben dan ook hun krachten gebundeld, met deze BRZ en GT86 als resultaat. Toyota nam de tekenpen, Subaru de moersleutel, zo verliep deze samenwerking.

Terug naar de bron

Subaru vaart tegen de stroom in en volgt dus niet de huidige trend van de sportwagens die alsmaar kunstmatiger rijden. Niets daarvan in de BRZ, waarvan het design bepaald werd door drie factoren: een zo laag mogelijk zwaartepunt (lage auto en boxermotor), achterwielaandrijving en een atmosferische motor (voor een natuurlijke respons op het gaspedaal). Het maakt ons blij en dankbaar.

Zonder twijfel een sportwagen

Toyota wilde een stijl die aansluit bij de mythische 2000 GT. De Subaru bulkt van het karakter en verschilt slechts in details van de Toyota, zoals de voorbumper. De BRZ is zonder twijfel sportief maar stelt teleur met zijn droevige interieur. De toerenteller in het midden, de lage rijpositie, de bediening die goed in de handen valt: dit is zonder twijfel een sportieveling. Maar een beetje meer fantasie mocht wel.

Storend detail

Het afwerkingsniveau is correct , ook al betreuren we enkele zeer gedateerde details zoals het digitale klokje dat weggeplukt lijkt uit een oude Impreza uit de jaren tachtig. Eén detail choqueert nog het meest: terwijl Toyota een vleugje hightechuitrusting toevoegt met een uitstekend infotainmentsysteem dat navigatie-, audio- en telefoonfuncties integreert, biedt Subaru alleen een cd-speler met gedateerd design en even mooi geïntegreerd als een puist op het gezicht van Cameron Diaz. 

Functionaliteit

Wat de functionaliteit betreft, moet je niet dromen. Deze BRZ zal je niet dezelfde diensten bewijzen als de 308 SW van mevrouw. De achterbank klapt weliswaar neer, maar de kofferruimte is beperkt toegankelijk, terwijl de ruimte achterin geschikt is om occasioneel twee extra volwassenen te vervoeren. 

Genoeg gepraat

Een BRZ moet je proeven achter het stuur. Tijd dus om te rijden. Goed om te weten is dat de topversie die wij testten (de Sport Executive) beschikt over een zelfblokkerend differentieel en een korte brug voor snellere acceleraties. We voelen ons meteen in perfecte harmonie met de auto, met het zitvlak dicht bij de grond, de zetel die voortreffelijk steunt en alle bedieningen, te beginnen met het stuur en de versnellingspook, die goed aanvoelen en goed in de hand vallen.

Ontgoocheling?

In het begin kunnen we een zekere teleurstelling echter niet onderdrukken. De eerste kilometers in de stad onthullen een holle motor, een koppeling die je subtiel moet bedienen en een middelmatig motorgeluid. De BRZ is even eenvoudig te besturen als een fiets, maar koude rillingen krijgen we er niet van. Dan volgt de autosnelweg: tot 4.500 tr/min lijkt de motor nog altijd een beetje ingedommeld, maar klinkt hij al sportiever. We amuseren ons met de korte, nauwkeurige maar vrij hakerige versnellingspook. We voelen echter dat dit niet de roeping is van deze machine.

Neen!

Dan volgen leuke bochtige wegen. En daar wordt de BRZ echt opwindend! Een bocht in zicht? Het volstaat om op de rem te duwen, de remweg een te verlengen tot het begin van de bocht waardoor de achtertrein een beetje uitbreekt en het gaspedaal en het stuur te bedienen. En hop, de zaak is geregeld. Beloofd: het is eenvoudiger om uit te voeren dan om uit te leggen. De reacties zijn zeer geleidelijk, het natuurlijke evenwicht is opwindend en het volstaat om het rechterpedaal in te duwen om in de gewenste hoek te driften. Alleen wat extra pk’s ontbreken.

Het meest bijzondere is dat deze BRZ alle rijstijlen aankan: veeleisend om te driften of netjes om strakke lijnen te rijden. De conclusies zijn bijna hetzelfde als in de Toyota, maar de ophanging is een tikkeltje doeltreffender in de BRZ, vooral bij het remmen. De ingenieurs zorgen voor het antwoord: de BRZ is iets strakker opgehangen. Tot slot heeft het ESP drie modi: ON (zeer ingrijpend), Sport (speelser, maar altijd zeer veilig) en OFF (volledig uitgeschakeld). 

Motor

De motor van de BRZ verdeelt de meningen: je bent voor of tegen. Bij de eerste groep vinden we ongetwijfeld nostalgici die houden van de GTI van de jaren tachtig, in de tweede de gebruikers van turbodiesels met een dik koppel. Deze tweeliter boxermotor zoekt zijn 200 paarden bij 7.000 tr/min en zijn koppel van 205 Nm tussen 6.400 en 6.600 tr/min. Samengevat: je moet de pook vaak bedienen voor hernemingen die naam waard.

Ik hou wel van deze schizofrene motor. Hij wordt wakker met een kwaadaardig gebrom bij 4.500 tr/min en gaat door tot 7.500 tr/min, een beperkt bereik waarbinnen het wel leuk is om te schakelen en de motor te horen. Een kleine turbomotor met hetzelfde vermogen zou beter hernemen, maar qua sensaties gaat er niets boven een goede atmosferische krachtbron.

Subaru of Toyota?

Aangezien het uiterlijk en de techniek zo goed als identiek zijn, zal vooral de voorkeur voor een merk of garage de keuze bepalen. In tegenstelling tot de GT86 bestaat de BRZ in een basisversie waarmee je 4.000 euro kunt uitsparen (28.990 euro). Niet echt aan te bevelen, want behalve toegevingen op het vlak van uitrusting en comfort heeft deze versie een langere brug en ontbreekt een zelfblokkerend differentieel.  

Nog een gebrek, waar we het al over hadden: terwijl Toyota uitpakt met de Touch&Go (infotainmentsysteem), stelt de BRZ zich tevreden met een oude radio weggeplukt uit één of ander oud model. De prijs komt op 32.990 euro voor de Sport Executive met manuele versnellingsbak en 34.490 euro voor dezelfde afwerking met automaat. Het verbruik van de BRZ blijft redelijk: tussen 9 en 12 l /100 km. Aanvaardbaar.

Conclusie

De BRZ is zoals verwacht een leuk speeltje. Een speelse auto die je wellicht kiest uit een zeker egoïsme. En wat een speelgoed! Zijn ‘ouderwets’ temperament maakt er één van de beste sportievelingen van de afgelopen vijf jaar van. Een topchassis en een wilde motor: meer is er niet nodig om de geest van de sportwagens van weleer te doen herleven. En dat allemaal met het nodige rijplezier. Nu nog kiezen tussen deze BRZ of zijn ‘concullega’ GT86.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km