Testen

De pionier herzien

De Forester startte zijn carrière in 1997. Een tijd waar je SUV’s nog op één hand kon tellen. Zijn lage zwaartepunt en zijn vier aangedreven wielen zorgden ervoor dat hij op de weg als een gewone berline ervaren werd, maar eens je de kleine paadjes opzocht waren zijn concurrenten eraan voor de moeite. En ook de derde versie van de Forester wil diezelfde filosofie volgen, maar dan op een moderne leest geschoeid.
  • Piette François
  • 09 juli 2008
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Koffer
  • Manuele bak met korte overbrenging
  • Plaats aan boord
  • Demping van de carrosserie
  • Materiaalkeuze
  • Nipte motor
  • Rijpositie
  • Voorbijgestreefde automaat

Presentatie

Uiterlijk gezien kan je de nieuwe Forester makkelijk van de oude onderscheiden. Het design veranderde compleet en hij ziet er nu niet alleen scherper, maar zeker moderner uit. Toch blijft het een doodgewoon uitziende auto en zal er maar zelden iemand zijn hoofd omdraaien om de Forester te bewonderen.

Momenteel is hij enkele met een atmosferische tweeliter benzinemotor te verkrijgen, maar de importeur belooft dat voor het einde van het jaar de uitstekende tweeliter diesel, die we nu al onder de kap van de Legacy vinden, ook in de Forester zal gemonteerd worden. Uitstekend nieuws zouden we zeggen.

Motor

Zoals het bij Subaru traditie is, is de motor een boxer, dus met de cilinders plat tegenover elkaar. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de auto erg laag, wat het weggedrag positief beïnvloedt. Net als bij zijn broertjes, de Impreza en de Legacy, ontwikkelt hij 150 pk, terwijl het koppel 196 Nm haalt. Naar keuze kan je er een manuele vijfbak of een automatische vierbak aan koppelen.

Laten we er geen doekjes om winden, echt rijplezier hebben we tijdens onze test niet ervaren. Onze testwagen was van een voorbijgestreefde automatische bak voorzien, die de bilan zeker niet positief kan beïnvloeden. Maar ook de motor past niet helemaal in het verwachtte plaatje, want hij komt punch tekort om de Forester gezwind vooruit te kunnen stuwen. De automaat reageert altijd net iets te laat en weigert pertinent om bij afremmen naar een lagere versnelling te schakelen. Eigenaardig genoeg werkt hij op zijn best als je hem manueel bedient en dat is voor een automaat met omvormer een eigenaardige gewaarwording. Als je de pook zelf ter hande neemt, schakelt hij wel snel genoeg!
Wat de motor betreft, denken we dat het beter is om op de diesel te wachten. Op zowat alle regimes voelt hij hol en onwillig aan en heeft hij moeite om de 1500 kg zware Forester enigszins vlot vooruit te bewegen. Je mag dus niet twijfelen om de motor serieus aan te porren. Maar dat doet hij tegen zijn zin en dat laat hij ook duidelijk horen. Overtuigen doet hij dus niet. Als je hem aanport, lust hij trouwens ook nog eens een slok op een borrel. De motor mag dan nog sympathiek en leuk zijn, laat ons maar beter op de diesel wachten.

Wegligging

Ondanks zijn lage zwaartepunt, beweegt de koets van de Forester behoorlijk sterk heen en weer. Op de autosnelweg rijdt hij vrij stabiel, terwijl hij op bochtige wegen, logischerwijze, niet de levendigheid van een normale wagen kan bieden. De stuurinrichting is goed, maar misschien toch een tikkeltje te zacht.

Comfort

Eens aan boord, kan je moeilijk ontkennen dat je in een SUV zit. Ik ben met mijn 1,88 al niet van de kleinsten, maar je zit toch onwaarschijnlijk hoog. Ook lijkt de bekleding van de stoelen nogal fragiel. Het instrumentenbord blinkt uit door een perfecte montage, maar minder door de materiaalkeuze. Is er dan nog iets positief? Ja hoor, de interieurruimte! Dit is eindelijk eens een SUV die tegelijkertijd een hele familie en zijn bagage kan slikken. De bagageruimte is met 450 liter behoorlijk ruim en kan door de regelmatige vorm en de makkelijke toegang, volledig beladen worden.

Prijzen en uitrusting

Prijsmatig start de Forester op 25.750 €. De 2.0 Comfort krijgt een radio-CD met 4 luidsprekers, automatische airco, cruise control, dakrails, verwarmde zetels en nog veel meer. In optie kan je voor 1795 € leder bijbestellen. Metaal- of micakleur kost je 460 € extra, terwijl de ombouw tot lichte vracht met 1000 € moet vergoed worden. Toch willen we nog even vermelden dat de door de invoerder gemonteerde GPS, die uit de aftermarket komt, me niet heeft kunnen overtuigen. De voorgestelde functies zijn dan wel erg interessant, maar het gebruiksgemak wordt door de kleine knopjes en de weinig intuïtieve afstandsbediening niet erg geholpen. Dit zou echt moeten verbeterd worden.

Conclusie

Ondanks zijn modernere lijn, kan de Forester niet helemaal overtuigen. Het grootste minpunt is de te nipte motor en de trage automaat. Met de diesel in het vooronder wordt aan dit mankement zeker tegemoetgekomen. En als de Japanse ingenieurs ook nog eens de veren zouden kunnen herzien, dan zijn we vast en zeker erg blij met deze auto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km