Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De naam van de Impreza XV spreek je niet uit als vijftien, maar als X-V. Die twee letters staan voor cross vehicle. De XV oogt stoerder dankzij de aanzetstukken in kunststof en zijn nieuwe voorkant. Vleugelverbreders, zijschorten en zwarte dakrails geven het geheel een avontuurlijke look. De sfeer in het interieur varieert van zwart en bruin.
Vreemd genoeg werd de ophanging niet verhoogd voor een gebruik naast de gewone wegen, maar versterkt voor een dynamischer weggedrag. Hoe het ook zij, in de standaardversie, biedt de Impreza één van de beste compromissen tussen comfort en weggedrag van dit segment.
De XV is alleen beschikbaar met vierwielaandrijving. Er zijn twee motoren, om te beginnen een tweeliter viercilinder boxermotor op benzine met 150 pk en 196 Nm. Die kan gekoppeld worden aan een manuele vijfbak (met korte overbrenging) of een automaat. Als alternatief staat de uitstekende tweeliter boxerdiesel met 150 pk paraat, in combinatie met een manuele zesbak.
We moeten het toegeven, aan de buitenkant is de Impreza geen elegant model. En dat verbetert er niet echt op in deze XV-versie. Hij heeft een sportief kantje door de luchtinlaat op de motorkap en is avontuurlijk door de plastic aanzetstukken. Maar zelfs in een jurk met een groot decolleté wekt Céline Dion weinig emotie op. Dat neemt niet weg dat de Impreza XV veel kwaliteiten heeft, zoals we zullen ontdekken.
Het interieur is evenmin feestelijk. Subaru heeft wel geprobeerd om daar iets aan te doen, bijvoorbeeld met metaalkleurige inzetstukken in de boordplank, maar we blijven toch op onze honger zitten. Harde kunststoffen, grote knoppen, een compleet maar ingewikkeld en weinig intuïtief infotainmentsysteem : allemaal vrij middelmatig. Gelukkig is er veel plaats, voor personen indien gewenst, en is het zicht rondom uitstekend, tegenwoordig heel zeldzaam.
Verduiveld goed! De Impreza heeft een uiterst doeltreffend onderstel en zeer geslaagde schokdemping. De XV-versie verandert daar niets aan. De ophanging is zacht genoeg om alle oneffenheden op te vangen en laat geen enkele koetswerkbeweging toe, een meesterzet van de Japanse ingenieurs. Ook de doeltreffendheid is verduiveld goed. Duw op de rem, neem de binnenkant van de bocht, accelereer zo vroeg mogelijk en je laat alle pseudosportievelingen en GTI’s achter je op een bochtig parcours. Schitterend.
Trouw aan zichzelf, biedt de boxerdiesel soepelheid, vermogen en discretie. Als hij nog koud staat, verraadt hij zijn brandstoftype, maar eens op temperatuur is hij fijn om te horen. Bij hoge toeren vervalt hij wel in het typische staccato van een boxermotor. Maar het is nutteloos om de rode zone op te zoeken, want de duw in de rug laat zich al bij lage toeren voelen.
Voor een eerste poging op de dieselmarkt is dit een meesterwerkje. Of toch bijna. Hoewel het wellicht de meest sympathieke viercilinder diesel is, is het niet de zuinigste. Ons hoge gemiddelde van 6,8 l/100 km is correct, maar bepaalde Duitse constructeurs scoren beter. Ook jammer: de versnellingsbak laat zich hakerig bedienen.
Met een prijs van 26.995 euro lijkt de Subaru Impreza XV niet echt democratisch. Maar dan vergeet je dat hij 150 pk sterk is en op de vier wielen aangedreven wordt. Als uitrusting biedt de basisversie vier elektrische ruiten, automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, verwarmde zetels vooraan, xenonlichten, enzovoort. Een heel complete uitrusting voor die prijs.
Met zijn koetswerkaddenda in plastic liet de Subaru Impreza XV zijn baard groeien gedurende drie dagen voor een meer avontuurlijke look. Afgezien van enkele stijlkenmerken is het nochtans krak dezelfde auto als de gewone Impreza. En gelukkig maar. Natuurlijk zijn er auto’s met meer sex-appeal of een betere afwerking, maar over zijn kwaliteiten op de weg is iedereen het eens: zijn doeltreffendheid is simpelweg verbluffend. Een auto voor echte kenners…
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?