Testen

Het origineel

Met zo’n langdurige expertise op het vlak van 4x4’s, was het niet meer dan logisch dat Subaru een compacte SUV zou lanceren. In dit segment waar veel vraag naar is, speelt de Japanse constructeur zijn traditionele argumenten uit.

  • Piette François
  • 16 oktober 2012
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Krachtige dieselmotoren
  • Leuk weggedrag
  • Standaard vierwielaandrijving
  • Verzorgd interieur
  • Beperkte optiemogelijkheden
  • Hakerige manuele versnellingsbak (diesel) en middelmatige automaat (benzine)

Specifiek

Zoals gewoonlijk rust Subaru deze XV uit met permanente vierwielaandrijving, standaard zelfs. Een verschil met de concurrentie, die er vaak wel stoer uitziet maar zich tevreden moet stellen met twee aangedreven wielen om de aankoopprijs en de CO2-uitstoot te drukken. Kortom, deze XV is geen namaak-SUV maar een echte avonturier die zijn plan trekt in de modder. Nog een originele techniek: de boxermotor met cilinders die twee aan twee tegenover elkaar liggen om het zwaartepunt te verlagen.

Elegant

We moeten toegeven dat Subaru nooit getuigde van veel originaliteit in de vormgeving van zijn auto’s. Subaru’s zijn technisch verfijnd maar vaak achterhaald qua stijl. Het zijn auto’s voor de liefhebber. De XV is wellicht niet de origineelste of modernste SUV op het vlak van de stijl, maar hij heeft een sobere elegantie met een dynamisch tintje. Houd je van opvallende bolides, bestel hem dan in het oranje.

Kwaliteitsindruk

Subaru’s die binnenin even vrolijk zijn als een regenachtige dag in een fabriek van conservenblikken behoren bijna tot het verleden. De materialen ogen goed en precies op maat, maar het geheel mist nog een sprankeltje fantasie. Auto’s van Subaru zijn ernstig. De rijpositie is aangenaam en talrijke opbergvakken vervolledigen de bevredigende kofferruimte. Het probleem is het infotainmentsysteem, dat de navigatie, boordcomputer en audio omvat. Het werkt even intuïtief als het controlepaneel van een Boeing 747.

Diesel- of benzinemotor

Volgens Subaru zijn benzinemotoren weer in. Een mooie gelegenheid om de tweeliter benzine met 150 pk te testen, gekoppeld aan de CVT-automaat. Een middelmatige ervaring, door het gaspedaal dat snel reageert, de huilende motor bij acceleraties en de weinig dynamische algemene indruk. Het verbruik blijft onder 8 l/100 km.

Uiteindelijk is de boxerdiesel de betere keuze. Hij heeft 150 pk en vooral een dikker koppel van 360 Nm. Dit pareltje is soepel, gewillig vanaf de laagste toeren en nerveus hogerop in de toeren. Hij verbruikt niet te veel (6,8 l/100 km volgens onze metingen) en klinkt relatief aangenaam. Het enige verwijt is voor de manuele zesversnellingsbak: traag en hakerig.

Kleeft aan de weg

De Subaru XV smaakt nog het best op een dynamische manier. Hij is geweldig goed opgehangen en verslindt bochten met een ontwapenend gemak, zonder rolneigingen en met goede filtering van sporen. Dankzij de precieze besturing kun je de neus tot op de millimeter precies richten, terwijl de achtertrein zachtjes uitbreekt zodra je je voet van het gaspedaal licht. Verbluffend én veilig, dankzij de permanente vierwielaandrijving die altijd grip en doeltreffendheid verzekert. 

En het comfort?

Zo’n dynamische SUV staat uiteraard op een iets straffere ophanging. Dat voel je onderin de rug, maar het wordt nooit ondraaglijk of onaangenaam. De XV voelt wat ‘Duits’ en kleeft aan de weg. De passagiers zullen misschien minder tevreden zijn, want de zetels steunen niet optimaal. De geluiddemping van de motor krijgt wel goede punten, maar rolgeluiden worden minder goed gedempt.  

Prijzen

Zoals vaak bij Japanse merken valt de uitrustingspolitiek samen te vatten in enkele afwerkingsniveaus (vier in dit geval) en een handvol opties. Moeilijk dus om een model samen te stellen dat helemaal aan jouw wensen voldoet, waardoor je vaak je toevlucht moet zoeken tot een hoger uitrustingsniveau om over het gewilde snufje te beschikken. De prijzen beginnen bij 25.990 euro voor de diesel (tot 33.390 euro) en 21.490 euro voor de 1.6 benzine (tot 33.090 euro voor de 2.0 benzine met automaat in Executive-versie).

Minpunten van de diesel zijn het hoge vermogen (150 pk) en de CO2-uitstoot, die met 146 g/km net boven 145 g uitkomt, waardoor hij voor bedrijven maar 70 in plaats van 75 procent fiscaal aftrekbaar is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km