Testen

Een frisse wind

Gedaan met die blokkendozen op wielen ! Suzuki verandert het geweer van schouder en wil het imago van het merk opfrissen. In de toekomst zullen de nieuwe modellen er compact en dynamisch uitzien. De eerste in de lijn was de pittige Swift en nu is er de splinternieuwe Splash. Op ontdekkingstocht dus…
  • Piette François
  • 14 februari 2008
  • Suzuki
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Goed bestudeerde ergonomie
  • Leuk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Sympathieke motoren
  • Kofferinhoud
  • Moduleerbaarheid
  • Rijpositie (grote personen)

 

Het gaat goed bij Suzuki !

2007 was een uitstekend jaar voor Suzuki Belgium. Met 7.811 verkochte wagens steeg de verkoop tegenover het voorgaande jaar, met 5%. Zoals we konden verwachten maakt de Swift met 46% het gros van de verkoop uit. Daarna komt de Grand Vitara met 22%, de SX met 19% en tenslotte de Jimny met een goede 13% van de verkoop. Voor 2008 lijken de verwachtingen van de importeur niet zo groot te zijn voor de Splash. Hij verwacht dat de kleine slechts een goede 11% van de verkoop voor zich zal opeisen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met het feit dat de leveringen pas in mei zullen starten, terwijl de import pas vanaf september op volle toeren zal draaien.

De Splash in detail


Voor hen die de Splash met de Opel Agila verwarren, willen we het nog eens herhalen. De Splash is 100% Suzuki en de Agila is dus een omgedoopte Splash. Hij wordt op het platform van de Swift gebouwd en is verkrijgbaar met een 1.2 benzine of de gekende 1300 diesel. Voor sommige markten wordt ook een driecilinder 100 cc voorzien, maar die krijgen we in België niet te zien.

De Splash meer 3.715 mm in de lengte, 1.680 mm in de breedte en is 1.590 mm hoog. Compacte afmetingen die zich vertalen in een erg kleine draaicirkel. Slechts 9,4 meter tussen twee stoepen, volstaan om op je stappen te kunnen terugkeren.

Terwijl de diesel met zijn 75 pk en 190 Nm koppel dezelfde is als in de Swift, is de benzine specifiek voor dit model. Verwacht wordt dat hij 60 tot 65 % van de verkoop zal uitmaken en hij levert een mooi vermogen van 85 pk bij 5.500 toeren terwijl het koppel aan 4.400 omw bij 114 Nm topt. Aan beide motoren wordt een manuele vijfbak gekoppeld, terwijl voor de benzine in optie ook een 4-bak automaat verkrijgbaar is.


Op weg

Wij kregen de kans om de Splash in avant-premiere te testen aan de Cote d’Azur. We moeten toegeven dat het helderblauw van de wagen, goed bij het azuurblauw van de zee en de lucht paste. Eindelijk eens een vrolijke noot in het dikwijls grijze of zwarte kleurenpalet van het hedendaagse autopark. De brede deur geeft toegang tot een verrassend ruim en kleurrijk interieur. Tenminste toch bij ons exemplaar, met zijn zwart-blauwe stoelen. De redelijk hoge zitpositie vergemakkelijkt de instap, wat door ruglijders met blijdschap zal aanvaard worden. De stuurpositie is goed, maar grotere bestuurders zullen toch last hebben van een redelijk laag geplaatst stuur. Als we dan toch bezig zijn, willen we nog meegeven dat dat stuur niet regelbaar is en dat het plastic er wel erg goedkoop uitziet. De algemene ergonomie daarentegen is voor ons volledig vrij van kritiek. Origineel is dat de toerenteller apart op het dashbord gemonteerd staat, net als de meters die je vroeger in de Cortina of nog de Kadett zag, om die wat meer “sport” te laten lijken.

Maar goed, starten maar en dan op weg. Onmiddellijk valt de erg stille motor op, maar ook de algemene geluidsisolatie staat op een erg hoog niveau. De versnellingspook laat zich makkelijk en met erg korte slagen bedienen, terwijl de bak zelf erg goed bestudeerd is en de gangen elkaar goed opvolgen. De benzinemotor zelf is ook een pareltje. Hij draait mooi rond en is verbazend soepel, zeker in de stad. Op de autostrade of met volle belading is het echter een ander verhaal en zal je niet moeten aarzelen om in de toeren te klimmen. Vergeten we vooral niet dat dit een autootje is dat de roeping heeft om bij voorkeur in de stad gebruikt te worden. Wat hem nochtans niet belet om op onze kronkelige wegjes een gezond en efficiënt weggedrag te vertonen.
Een ander sterk punt van deze auto is zijn interieurruimte. Zowel vooraan als achteraan voelen de passagiers zich op hun gemak. Wel spijtig van de matige moduleerbaarheid door de niet-opdeelbare achterbank. Een achterbank in twee delen, zou heelwat meer mogelijkheden geven in de keuze tussen zitplaatsen en bagageruimte. Want deze laatste is met 178 liter, verre van ruim te noemen.

Prijzen

Het tarief van de benzineversie start aan 10.799 € voor de « Grand Avantage, terwijl de goedkoopste diesel in de “Grand Luxe Security”-versie voor 14.599 van eigenaar verwisselt. De reden waarom de diesel niet in een minder rijkelijk uitgeruste versie kan verkregen worden is eigenlijk vrij simpel. De productiecapaciteit van deze motor is te beperkt en bovendien is de importeur van mening dat de Belg toch raar of zelden, de basisversie bestelt.

Voor het verbruik moet je het niet laten. Volgens Suzuki verbruikt de diesel slechts 4,5 per honderd en is de benzine met een gemiddelde van slechts 5,5 of 5,9 voor de automaat, ook van het erg sobere soort. In de praktijk zien we daar evenwel een litertje bijkomen.


Conclusie

De Splash is duidelijk beter geslaagd dan zijn voorgangers in het Minispace-segment. Hij is levendig, efficiënt en polyvalent. Nog merkwaardiger is dat hij je zelfs wat rijplezier geeft. Het sex-apeal van de Swift heeft hij niet, maar tegenover de concurrentie kan hij wel een ruim interieur en een goede prijsstelling naar voren schuiven. Er rest Suzuki dus niets anders dan nog eens over een opgedeelde en verschuifbare achterbank na te denken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Suzuki.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km