Testen

Een frisse wind

Gedaan met die blokkendozen op wielen ! Suzuki verandert het geweer van schouder en wil het imago van het merk opfrissen. In de toekomst zullen de nieuwe modellen er compact en dynamisch uitzien. De eerste in de lijn was de pittige Swift en nu is er de splinternieuwe Splash. Op ontdekkingstocht dus…
  • Piette François
  • 14 februari 2008
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Goed bestudeerde ergonomie
  • Leuk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Sympathieke motoren
  • Kofferinhoud
  • Moduleerbaarheid
  • Rijpositie (grote personen)

 

Het gaat goed bij Suzuki !

2007 was een uitstekend jaar voor Suzuki Belgium. Met 7.811 verkochte wagens steeg de verkoop tegenover het voorgaande jaar, met 5%. Zoals we konden verwachten maakt de Swift met 46% het gros van de verkoop uit. Daarna komt de Grand Vitara met 22%, de SX met 19% en tenslotte de Jimny met een goede 13% van de verkoop. Voor 2008 lijken de verwachtingen van de importeur niet zo groot te zijn voor de Splash. Hij verwacht dat de kleine slechts een goede 11% van de verkoop voor zich zal opeisen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met het feit dat de leveringen pas in mei zullen starten, terwijl de import pas vanaf september op volle toeren zal draaien.

De Splash in detail


Voor hen die de Splash met de Opel Agila verwarren, willen we het nog eens herhalen. De Splash is 100% Suzuki en de Agila is dus een omgedoopte Splash. Hij wordt op het platform van de Swift gebouwd en is verkrijgbaar met een 1.2 benzine of de gekende 1300 diesel. Voor sommige markten wordt ook een driecilinder 100 cc voorzien, maar die krijgen we in België niet te zien.

De Splash meer 3.715 mm in de lengte, 1.680 mm in de breedte en is 1.590 mm hoog. Compacte afmetingen die zich vertalen in een erg kleine draaicirkel. Slechts 9,4 meter tussen twee stoepen, volstaan om op je stappen te kunnen terugkeren.

Terwijl de diesel met zijn 75 pk en 190 Nm koppel dezelfde is als in de Swift, is de benzine specifiek voor dit model. Verwacht wordt dat hij 60 tot 65 % van de verkoop zal uitmaken en hij levert een mooi vermogen van 85 pk bij 5.500 toeren terwijl het koppel aan 4.400 omw bij 114 Nm topt. Aan beide motoren wordt een manuele vijfbak gekoppeld, terwijl voor de benzine in optie ook een 4-bak automaat verkrijgbaar is.


Op weg

Wij kregen de kans om de Splash in avant-premiere te testen aan de Cote d’Azur. We moeten toegeven dat het helderblauw van de wagen, goed bij het azuurblauw van de zee en de lucht paste. Eindelijk eens een vrolijke noot in het dikwijls grijze of zwarte kleurenpalet van het hedendaagse autopark. De brede deur geeft toegang tot een verrassend ruim en kleurrijk interieur. Tenminste toch bij ons exemplaar, met zijn zwart-blauwe stoelen. De redelijk hoge zitpositie vergemakkelijkt de instap, wat door ruglijders met blijdschap zal aanvaard worden. De stuurpositie is goed, maar grotere bestuurders zullen toch last hebben van een redelijk laag geplaatst stuur. Als we dan toch bezig zijn, willen we nog meegeven dat dat stuur niet regelbaar is en dat het plastic er wel erg goedkoop uitziet. De algemene ergonomie daarentegen is voor ons volledig vrij van kritiek. Origineel is dat de toerenteller apart op het dashbord gemonteerd staat, net als de meters die je vroeger in de Cortina of nog de Kadett zag, om die wat meer “sport” te laten lijken.

Maar goed, starten maar en dan op weg. Onmiddellijk valt de erg stille motor op, maar ook de algemene geluidsisolatie staat op een erg hoog niveau. De versnellingspook laat zich makkelijk en met erg korte slagen bedienen, terwijl de bak zelf erg goed bestudeerd is en de gangen elkaar goed opvolgen. De benzinemotor zelf is ook een pareltje. Hij draait mooi rond en is verbazend soepel, zeker in de stad. Op de autostrade of met volle belading is het echter een ander verhaal en zal je niet moeten aarzelen om in de toeren te klimmen. Vergeten we vooral niet dat dit een autootje is dat de roeping heeft om bij voorkeur in de stad gebruikt te worden. Wat hem nochtans niet belet om op onze kronkelige wegjes een gezond en efficiënt weggedrag te vertonen.
Een ander sterk punt van deze auto is zijn interieurruimte. Zowel vooraan als achteraan voelen de passagiers zich op hun gemak. Wel spijtig van de matige moduleerbaarheid door de niet-opdeelbare achterbank. Een achterbank in twee delen, zou heelwat meer mogelijkheden geven in de keuze tussen zitplaatsen en bagageruimte. Want deze laatste is met 178 liter, verre van ruim te noemen.

Prijzen

Het tarief van de benzineversie start aan 10.799 € voor de « Grand Avantage, terwijl de goedkoopste diesel in de “Grand Luxe Security”-versie voor 14.599 van eigenaar verwisselt. De reden waarom de diesel niet in een minder rijkelijk uitgeruste versie kan verkregen worden is eigenlijk vrij simpel. De productiecapaciteit van deze motor is te beperkt en bovendien is de importeur van mening dat de Belg toch raar of zelden, de basisversie bestelt.

Voor het verbruik moet je het niet laten. Volgens Suzuki verbruikt de diesel slechts 4,5 per honderd en is de benzine met een gemiddelde van slechts 5,5 of 5,9 voor de automaat, ook van het erg sobere soort. In de praktijk zien we daar evenwel een litertje bijkomen.


Conclusie

De Splash is duidelijk beter geslaagd dan zijn voorgangers in het Minispace-segment. Hij is levendig, efficiënt en polyvalent. Nog merkwaardiger is dat hij je zelfs wat rijplezier geeft. Het sex-apeal van de Swift heeft hij niet, maar tegenover de concurrentie kan hij wel een ruim interieur en een goede prijsstelling naar voren schuiven. Er rest Suzuki dus niets anders dan nog eens over een opgedeelde en verschuifbare achterbank na te denken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km