Testen

Niet wat het lijkt

De nieuwe Suzuki Swift lijkt als twee druppels water op zijn voorganger. Toch is het een volledig nieuw ontwerp. De constructeur wil zijn gamma duidelijk opwaarderen.
  • Piette François
  • 25 juni 2010
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie
  • Lager verbruik
  • Motor/versnellingsbak/besturing
  • Rijpositie
  • Verbeterde afwerking
  • Kofferinhoud
  • Tarieven
  • Te hoge kofferdrempel
  • Toegang achterin

De Swift wordt geproduceerd in zeven fabrieken en verdeeld in meer dan honderd landen. Met dit model heeft Suzuki zijn wereldwijde strategie in gang gezet. Met succes, want in zowat twintig landen behaalde de Swift de titel Auto van het jaar binnen, goed voor in totaal 64 onderscheidingen. 

Tussen 1983 en 2009 liepen van de drie generaties samen niet minder dan 4,2 miljoen exemplaren van de band. Er rust dus een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de opvolger.

Suzuki wilde geen enkel risico nemen en predikt de evolutie in plaats van de revolutie. De nieuwe Swift werd ontworpen in Europa en voor Europa in de ontwerpbureaus van Parijs en Turijn. Je hebt de indruk naar zijn voorganger te kijken, maar (bijna) alles veranderde.

Groter

Het was de bedoeling van de ontwerpers om een auto te tekenen die niet snel veroudert. Het vorige model zag er trouwens nog erg fris uit, dus kozen de ontwerpers voor een zachte evolutie. Zo zie je met moeite dat de voor- en de achterlichten fijner vormgegeven zijn en dat de achterzijde gespierder oogt.

De vorige generatie had een verzorgd voorkomen, dat terugkeert in het nieuwe model. De afmetingen nemen nochtans toe. Zo groeit de wielbasis met vijf centimeter, net als de breedte. In de lengte komt er negen centimeter bij. Vooral vooraan kwamen er centimeters bij door de nieuwe bumpers die voetgangers beter beschermen.

De koffer groeide dan weer niet. Minder geslaagd vinden we de achterklep. De Japanners zochten een manier om de stijfheid van de auto met vijftien procent te verhogen en wilden absoluut vijf sterren halen op de EuroNCAP-botsproeven. Dat resulteert in een onaangenaam hoge laaddrempel. Ook de deuruitsnijdingen veranderden, wat de instap bemoeilijkt.

Mooier interieur

Dankzij de vijf centimeter langere wielbasis zitten de achterpassagiers ruimer. Ook de bestuurder zit nu wat beter. Aangezien je het stuur (hoogte en diepte) en de zetels kunt regelen, vind je gemakkelijk een goede rijpositie. Het geheel ziet er beter afgewerkt uit, ook al zijn sommige kunststofonderdelen nog vrij hard. De achterbank klapt in een 2/3-1/3-verhouding neer, maar verschuift jammer genoeg niet in de lengte.

Start-stop in optie

Onder de motorkap van de nieuwe Swift vinden we twee motoren terug: de bekende 1.3 diesel van Fiat en een nieuwe 1,2-liter benzinemotor. Echt nieuw is die laatste niet, want hij komt uit de Splash. De ingenieurs hebben hem wel nog eens grondig aangepakt om de wrijving te verminderen.

Bovendien is hij nu voorzien van een variabel inlaatsysteem voor de kleppen (VVT). De CO2-uitstoot daalt daarmee van 140 naar 116 g/km en het verbruik zakt van 5,8 naar 5 l/100 km. In het eerste halfjaar na de lancering is trouwens alleen de benzine beschikbaar in België, de diesel komt pas later.

Op het programma staat ook een start-stopsysteem, weliswaar als optie in combinatie met de manuele versnellingsbak en alleen met de benzinemotor.

Suzuki maakt er geen geheim van dat het een sportieve versie ontwikkelt die waarschijnlijk aangedreven wordt door een kleine Volkswagen-motor met turbo. Intussen maalt een plug-in hybride in Japan zijn testkilometers af.

Aangenaam

Achter het stuur is de nieuwe Swift nog aangenamer dan zijn voorganger, die ons ook al kon overtuigen. Dankzij de stijvere steunen van de ophanging rolt de Swift wat minder. Het stuur is nu directer en meer lineair.

De versnellingsbak schakelt gemakkelijker dan die van zijn voorganger, maar voelt naar onze smaak nogal licht aan. De pittige 1,2-liter heeft weinig moeite met het 20 kilo lichtere koetswerk (960 tegenover 980 kg). Hij reageert vlot en levert genoeg rijplezier als je het gaspedaal wat dieper indrukt.

Over de prijzen kunnen we nog niet veel zeggen, behalve dat ze ongeveer 1.000 euro stijgen in vergelijking met de huidige versie. En die is al duur in vergelijking met de concurrentie. Er staat wel een standaarduitrusting met ESP en zeven airbags tegenover. De commercialisering is voorzien voor september.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 22.500
2021
10 km

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 18.400
2018
62.000 km

Benzine, Manueel

€ 17.500
2018
23.156 km

Benzine, Manueel

€ 20.699
2019
23.476 km

Diesel, Automaat

€ 18.900
2018
67.210 km