Testen

Gerespecteerde krijger

Neem een kleine, hippe stadswagen, steek hem in een samoeraitenue en blaas zijn longen vol. Het resultaat heet Suzuki Swift Sport. Suzuki is niet aan zijn proefstuk toe en naar de nieuwe Swift Sport werd met ongeduld uitgekeken. Klaar? Banzaï!
  • Piette François
  • 09 november 2011
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Aangename en goed gespreide zesbak
  • Complete uitrusting
  • Rauwe motor bij hoge toeren
  • Verbluffend doeltreffend onderstel
  • Gebrek aan spierkracht bij lage toeren
  • Goedkope plastics
  • Kleine kofferruimte
  • Uithouding remmen bij sportieve rijstijl

Wasabi

De Swift Sport ruilt zijn moderne stadslook voor een lekker trendy sportpak. Een beetje uitdagend zelfs, kwestie van duidelijk te maken dat het hier niet om een banaal dieseltje gaat. De Swift Sport is nog altijd verleidelijk.

Om hem van een klassieke Swift te onderscheiden, heb je geen microscoop nodig. De voor- en achterbumpers groeiden, de achterspoiler bekent meteen kleur, de dubbele uitlaat doet een sterke motor vermoeden en de 17-duimsvelgen (1 kg lichter) maken het plaatje compleet. Kortom, dit is geen braaf autootje meer. De Swift Sport laat duidelijk horen dat hij ten aanval wil trekken.

Meer emotie, minder emissie

Terwijl zijn concurrenten (Abarth Punto, Renault Clio RS, VW Polo GTI, …) uitpakken met minstens 160 pk en een dik koppel, stelt de Swift Sport zich tevreden met een atmosferische 1.6 benzine. Het heeft geen zin om de concurrenten achterna te hollen, want de kleine krachtbron levert 136 pk bij 6.900 tr/min en een koppel van 160 Nm. Dat is respectabel voor deze cilinderinhoud, maar het gewicht loopt helaas op tot 1.115 kg of 10 kg meer dan bij het vorige model. De verhouding gewicht/vermogen verbeterde, maar blijft onder het niveau van de eerste Swift GTI van weleer.

Op het vlak van de versnellingsbak verandert er heel wat. De manuele bak heeft nu zes in plaats van vijf verzetten. Dat verlaagt het toerental en bijgevolg het geluid, het verbruik en de uitstoot op de autosnelweg. Tegenover de vorige Swift Sport daalt het gemiddelde verbruik van 7 tot 6,4 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt nu 147 g/km.

Een troef achter de hand

136 pk is het vermogen van een banale gezinsdiesel. Ben je ontgoocheld? Dat is niet nodig, want dit bolletje houdt schudt nog een troef uit zijn mouw: ijzersterke wieltreinen. Suzuki heeft nochtans geen grote middelen ingezet of de hulp van de NASA ingeroepen om de Swift Sport aan de weg te kleven, maar gekozen voor klassieke oplossingen en een verfijnde afstelling van het onderstel. Het resultaat? Hou je maar goed vast, dit is pure wasabi!

Wijzer

Aan de vorige Swift Sport hou ik goede herinneringen over. De kleine 1.6 klom eindeloos in de toeren en het onderstel was afsteld voor een zo ludiek mogelijk rijgedrag. Met andere woorden: de achteras was zeer ‘beweeglijk’ en aarzelde niet om geregeld eens uit te breken. Schitterend! We zullen het maar meten zeggen: de nieuwe Swift Sport heeft een rustiger karakter. Wat hij verliest aan fun, wint hij aan stabiliteit. Maar vergis je niet: de Swift Sport is vandaag doeltreffender dan ooit.

Zachte sportiviteit

In het interieur hebben we nog altijd de vreemde indruk op een kruk te zitten. Een vreemde gewaarwording in een sportieve wagen. Het sportieve zit eerder in de details: rode stiksels op de zetels en het stuur, hertekende wijzerplaten en beter steunende zetels. De ruimte volstaat voor vier personen, maar het koffervolume stelt teleur.

Ik start de motor door op een knop te duwen, schakel in eerste en ontkoppel en we zijn vertrokken. Het parcours in en rond de stad maakt geen memorabele indruk. De mechaniek blijft voldoende discreet, maar er ontbreekt pit bij lage toeren. Van versnelling wisselen gebeurt zonder moeite, de bediening van de pook is uitstekend. Mooi, maar er staat toch “Sport” in de naam van deze auto?

Hou je vast!

Terwijl voor ons schitterende bochtige wegen opdoemen (de oude specials van in de rally van Catalonië), jaag ik de motor in de toeren. En dan valt er niet meer te lachen: voorbij 4.000 tr/min gromt de motor als een duivel die uit zijn doosje springt en blijft hij duwen tot bijna 7.000 tr/min. Het stuur leidt de vooras zeer precies en stevig. De Swift Sport neemt de ontelbare bochten met groot gemak.

De Swift Sport remt hard, laat zich volgzaam besturen en herneemt vlot met vier cilinders die brullen als een gek. Van nature is hij eerder onderstuurd en deze kleine bom wil enthousiast de bocht ingestuurd worden om zijn ware potentieel te tonen. De doeltreffendheid van zijn onderstel bereikt dan zijn hoogtepunt, ondanks een achterkant die geregeld uitbreekt en de uithouding van de remmen die bij zwaar gebruik op het nippertje is.

Nog wat informatie voor de liefhebbers van cijfers: de Swift Sport haalt een topsnelheid van 195 km/u en legt 0 tot 100 km/u af in 8,7 seconden. Maar de sensaties zijn veel belangrijker dan de cijfers.

Urban chic

De Swift Sport is sportief maar ook burgerlijk, met een ruime uitrusting: automatische bi-xenonkoplampen, stabiliteitscontrole ESP, 7 airbags, een lederen stuur, verwarmde zetels, een Bluetooth-verbinding, een snelheidsregelaar, knoppen aan het stuurwiel, enzovoort. Hij heeft alles van een geslaagde, volwaardige stadswagen.

De prestaties en de uitrusting gaan erop vooruit, logisch dat ook de prijs stijgt. De lanceringsprijs van 16.699 euro voor de bijna volledig uitgeruste Swift Sport is een koopje. Na de lancering zal de prijs rond 18.000 euro schommelen. De kleine Japanner wordt gepresenteerd op het salon van Brussel in januari 2012.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km