Testen

Nieuwe cashcow?

De dealers van Suzuki moesten het drie jaar lang zonder echte nieuwigheid stellen. Gelukkig is er beterschap op komst. De gloednieuwe SX4 S-Cross treedt aan in een populair segment en heeft heel wat troeven om vers geld in het laatje te brengen.

  • Spitzer Eric
  • 09 september 2013
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Ruimte en functionaliteit
  • Soepele dieselmotor
  • Verkrijgbaar als 4x4
  • Vijf jaar garantie
  • Dure dieselversie
  • Schokdemping kan beter
  • Vage besturing

Door alle perikelen met de Volkswagen-groep werden de nieuwe projecten van Suzuki on hold gezet. Even geen nieuwe Suzuki’s dus, maar onder meer door slimme commerciële acties (btw terugbetaald op de Alto, Splash die je voor de helft nu en voor de helft over twee jaar betaalt, …) wist Suzuki op de Belgische markt goed stand te houden.  

Nu duidelijk is dat de beoogde alliantie met Volkswagen er wellicht niet meer zal komen, slaat Suzuki weer zijn eigen weg in. De volgende jaren staat er elk jaar minstens één nieuw model op het programma. In 2014 krijgt de Alto een opvolger en in 2015 komt er een kleine Suzuki SUV in het B-segment. Van deze concurrent voor de Nissan Juke toont Suzuki op het salon van Frankfurt al een prototype, de iV-4. In 2016 debuteert de nieuwe Swift. Ook de Grand Vitara krijgt een opvolger, maar het is nog niet bekend wanneer.

Groeischeut

Dat is allemaal nog toekomstmuziek, maar vanaf deze maand staat de nieuwe SX4 S-Cross in de toonzalen. De toevoeging S-Cross – naar het gelijknamige prototype – moet klanten duidelijk maken dat dit model een trapje hoger staat dan de huidige SX4. Suzuki wilde oorspronkelijk een opvolger bouwen voor de SX4, maar ging uiteindelijk veel verder dan dat en schotelt een 15 cm langere auto voor die thuishoort in het C-segment. Hij komt hiermee in het vaarwater van de populaire compacte SUV’s. De importeur ziet onder meer de Peugeot 3008, Ford C-Max, Mitsubishi ASX en Nissan Qashqai als concurrenten.

Déjà vu

Als je de SX4 S-Cross voor het eerst ziet, kan hij enige gelijkenis met de Qashqai zeker niet wegsteken. Vooral in profiel en achteraan hebben de ontwerpers goed gekeken naar de populairste auto uit dit segment. Maar het resultaat mag zeker gezien worden. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar denken.

Het interieur maakt een sobere maar verzorgde indruk. Het valt meteen op dat er zowel voor de passagiers als de bagage (430 tot 1.269 liter) veel plaats is. Helaas is de laadvloer niet 100 procent vlak.

Nog een minpunt is dat er geen frisse bekledingen beschikbaar zijn, het blijft dus altijd een sombere aangelegenheid in de SX4 S-Cross. Aluminiumaccenten en het panoramadak (optie of standaard vanaf de GL+ en maar liefst één meter lang!) vrolijken de zaak wel een beetje op, maar er heerst altijd een ernstige sfeer. Qua assemblage en afwerkingskwaliteit heeft Suzuki vooruitgang geboekt tegenover de eerste SX4.  

Benzine

Hoog tijd om de contactsleutel om te draaien. We vertrekken eerst met de benzineversie, een 1.6 viercilinder met 120 pk en een CVT-automaat (ook een manuele vijfbak is beschikbaar). Niet meteen een verbluffend vermogen, maar dankzij zijn lage gewicht presteert deze SX4 S-Cross toch meer dan voldoende. Het typische gehuil van de motor terwijl de CVT naar de juiste verhouding zoekt, moet je er wel bijnemen. Voorts valt er over het geluidscomfort niet te klagen, hier heeft Suzuki knap werk geleverd.

Ook het weggedrag is prima. Naar onze smaak zijn de stoelen en de veren nog iets te hard en mocht de elektrische stuurbekrachtiging meer feedback geven, maar voor een auto met gezinsroeping doet de SX4 S-Cross het uitstekend. Verwacht hier echter niet de sensaties van een Swift Sport.

Ons gemiddelde verbruik bedroeg 7,7 l/100 km (officieel normverbruik: 5,5 l/100 km) volgens de boordcomputer. Die is trouwens lastig te bedienen: niet op het multifunctiestuur maar met een knopje aan de tellers.

Diesel

Suzuki denkt dat ongeveer de helft van de klanten de benzineversie zal kiezen. Het alternatief is de 1.6 DDiS diesel (120 pk), met een motor die aangekocht werd bij Fiat. Die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, een automaat is niet mogelijk. We konden deze krachtbron even proberen en hij liet vooral een soepel indruk achter. Verbruik en CO2-uitstoot (4,4 l/100 km en 115 g/km) zijn interessant. Zowel de diesel als de benzine is leverbaar met voor- of vierwielaandrijving, maar de overgrote meerderheid van de klanten neemt wellicht genoeg met de eerste versie.

Conclusie

Qua rijcomfort, afwerking en ruimte zet de SX4 S-Cross een reuzenstap voorwaarts. Het is een auto zonder grote gebreken, die echter op geen enkel vlak vooruitstrevend kan genoemd worden. De uitrusting is voor verbetering vatbaar (geen diesel met automaat, …), maar daar staat een interessante basisprijs van 15.999 euro tegenover. Omdat de diesel bij Fiat aangekocht moest worden, is die wel veel duurder: vanaf 20.799 euro. De 4x4 kost telkens 2.000 euro extra. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km