Testen

Test: 2.000 km aan het stuur van de nieuwe Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4

Van Skoda zijn we gewend dat het een uitstekende prijs-prestatieverhouding biedt, ongeacht het segment. Sinds 2017 weet de Tsjechische autobouwer SUV-liefhebbers te overtuigen met de ruimte en polyvalentie van zijn Kodiaq. Goed nieuws: hij werd zopas opgefrist!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 21 maart 2022
  • Skoda
  • 15.727 weergaven
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interieur- en opbergruimte
  • Afwerkingskwaliteit
  • Algemeen comfort
  • Efficiëntie van de vierwielaandrijving
  • Verbruik bij een actieve rijstijl
  • Filtering op slecht wegdek (19-duims velgen)

Tien dagen aan het stuur van de nieuwe Kodiaq, dat stelde Skoda ons onlangs voor. De ideale gelegenheid om met deze 4x4 naar de Zwitserse en Italiaanse bergen te trekken. Sinds zijn lancering 5 jaar geleden wist Skoda er al meer dan 620.000 exemplaren van aan de man te brengen. Een uitstekende start van zijn carrière waardoor hij nu, bij gebrek aan een opvolger, een facelift verdiend heeft.

Soberheid

Zoals gebruikelijk bij Skoda is het ontwerp van deze Kodiaq 2.0 zowel elegant als sober, met koplampen die slanker zijn dan voordien en robuustere bumpers. De grille is verticaler geplaatst, de motorkap lijkt langer en de achterklep krijgt een kleine spoiler. Dat alles geeft een vleugje extra robuustheid aan een model dat er al avontuurlijk uitzag.

Asfalt/moddervreter

Met de Kodiaq mikt Skoda op een groot aantal concurrenten, van de Peugeot 5008 tot de Kia Sorento, maar ook de Honda CR-V, Nissan X-Trail en Volvo XC60. Maar terwijl sommigen van hen eerder monovolumes op hoge poten zijn dan terreinwagens, is onze Kodiaq een echte avonturier met een comfortabele bodemvrijheid en Haldex vierwielaandrijving om je door de moeilijkste omstandigheden te loodsen!

Onder de motorkap van ons exemplaar zit een 2 liter TSI benzineblok met 190 pk en 320 Nm koppel. Een krachtige en discrete motor die perfect zijn werk doet onder de motorkap van de 4×4, zelfs als hij helemaal volgeladen is. De versnellingsbak is een gerobotiseerde 7-traps DSG waarvan het karakter perfect past bij de "stille kracht" van de Kodiaq. Met een relatief zware voortrein stuurt de Kodiaq als een brave huisvader. In ruil daarvoor biedt hij bakken comfort, een veilig rijgedrag en bijna perfecte geluidsisolatie. Wat het brandstofverbruik betreft: reken op zo’n 8 l/100 km, of meer als je iets enthousiaster bent met het gaspedaal.

Compact maar genereus

De Kodiaq heeft het onderstel van de Octavia geërfd. Met zijn lengte van 4,697 m is hij 4 cm langer dan dat model. Zijn wielbasis van 2,79 m is gunstig voor de binnenruimte, die uitzonderlijk royaal is gezien zijn redelijke buitenafmetingen. Op de verschuifbare achterbank (18 cm) kunnen twee volwassenen comfortabel zitten, terwijl de twee kleine zitjes (optioneel) in de bagageruimte perfect zijn voor kinderen. In vijfzits configuratie heeft het model een bagageruimte van 835 liter, die tot 2.065 liter kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Daarmee staat het model bovenaan het klassement! Goeie punten krijgt hij ook voor de vele opbergruimtes in het interieur!

Een 4x4 die het leven makkelijk maakt

De Skoda Kodiaq is de perfecte auto voor een uitstap met het gezin of met vrienden. Hij is ruim en comfortabel en biedt heel wat voorzieningen, zoals een verschuifbare achterbank, optionele bijpassende plaids voor de voorzetels, een draadloos laadvak voor smartphones, een 230V stopcontact en meerdere USB-poorten. De Kodiaq 2.0 krijgt ook een nieuw stuurwiel en een optioneel digitaal instrumentenpaneel dat naar wens geconfigureerd kan worden. De bekleding is ook nieuw ontworpen met het oog op comfort, naast enkele nieuwigheden wat de bediening, ventilatie en verwarming betreft.

Aan het stuur

Ons model werd dus aangedreven door een 190 pk sterke 2.0 TSI, gekoppeld aan Haldex vierwielaandrijving en een gerobotiseerde 7-bak. Hij was voorzien van Pirelli Scorpion Winterbanden. Een combinatie die garant staat voor uitzonderlijke capaciteiten! Meer dan 2.000 km reden we ermee, inclusief besneeuwde bergpassen! Van de beschikbare rijmodi past Snow het gedrag van de transmissie en de rijhulpmiddelen aan besneeuwde wegen aan. De aandrijving wordt daarmee ook elektrisch 50/50 (voor/achter) vergrendeld, en werkt zonder problemen. Of het nu compacte sneeuw is, vers gevallen poeder of zelfs ijs, de Kodiaq is, mede dankzij zijn winterbanden, letterlijk onverschrokken. Een verbluffende efficiëntie die bovendien ook een bijzonder geruststellend gevoel van veiligheid geeft!

Maar de Kodiaq blinkt ook uit op het asfalt! De combinatie van de 2.0 liter TSI en de automatische versnellingsbak is bijna perfect, terwijl het royale koppel garant staat voor soepel rijden. De lichte besturing is prettig, zowel in de stad als op de snelweg. Over het rijcomfort en de algemene dynamiek hebben we geen klagen, al gaat de Kodiaq natuurlijk niet als een sportcoupé door de bochten... Toch slaagt hij erin de rolbewegingen te beperken, ondanks de grote bodemvrijheid. Door die hogere zitpositie heb je ook een optimaal zicht rondom!

Ons verdict

Stevig, krachtig en ruim… de Skoda Kodiaq is een echte reismachine. Zijn vele troeven zorgen ervoor dat hij zich als referentie kan positioneren in de wereld van de polyvalente SUV’s. 2.000 km aan het stuur van een voertuig zorgt ervoor dat je je kan vergewissen van zijn kwaliteiten, maar ook van zijn gebreken. We moeten vaststellen dat vooral de kwaliteiten overheersen, met een bijna foutloos parcours voor deze Skoda. Alleen is het prijskaartje (zonder opties) van deze Kodiaq 2.0 l TSI 4×4 Sportline met € 50.145 eerder stevig. Het instapmodel met de 150 pk sterke 1,5 TSI van 150 pk (en voorwielaandrijving) staat in de catalogus vanaf € 32.875. De liefhebbers van gespierde SUV’s kunnen dan weer hun heil zoeken in de RS-uitvoering (2.0 liter benzine met 245 pk), voor een prijs van € 60.095!

Op zoek naar een Skoda?

Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km