Testen

Aston Martin DB6 1965: wat een stamboom!

De DB6 is meer dan een ontwerp dat pure klasse uitstraalt. Het is ook een geweldige machine uit een tijd die niet meer terugkomt, en een krachtige zescilinder die nog steeds blijft naklinken…
  • Piette François
  • 25 april 2017
  • Aston Martin
2,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 1,0
    Uitrusting
  • 0,5
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bedwelmende sound
  • Charismatische motor
  • Astronomische onderhoudskosten
  • Hij vraagt inspanning om gereden te worden
  • Hoge prijs

In 1958 had Aston Martin niet dezelfde reputatie als vandaag. James Bond had nog niet bijgedragen tot de legende van het merk, en de DB2/4 leed onder een verouderde stijl en mindere prestaties. David Brown, die het merk toen leidde, legde al zijn hoop bij een nieuw product: de DB4. Het gloednieuwe model had een geweldig getekend aluminium koetswerk van Touring, en kreeg een nieuwe, krachtige zescilinder van Tadek Marek. De DB4 bezorgde het merk dus de nodige adelbrieven.

Niet het exemplaar van James Bond

In 1963 liet Aston Martin het model evolueren: de luxueuzere en krachtigere DB5 maakte zijn intrede. Dankzij James Bond verwierf dat model meteen een legendarische status. Genoeg reclame voor de komende 50 jaar dus… Toch bleef dit model niet lang in de catalogus. Twee jaar later, in 1965, verscheen zijn vervanger: de DB6. Die kreeg een langere wielbasis en dus twee zitplaatsen achteraan. De DB6 was comfortabeler dan zijn voorganger en werd vaak met automatische versnellingsbak besteld. In de ogen van heel wat puristen betekende de DB6 het einde van een tijdperk. In 1969 waagde Aston zich aan een laatste facelift van de DB6, voor die in 1970 plaats ruimde voor de DBS.

Enkele cijfers

Ondanks een 9 cm langere wielbasis en een totale lengte van 4,62 meter voegde de DB6 slechts 8 extra kilo’s toe aan de DB5. Mechanisch veranderde er niets: onder de lange motorkap huisde er nog steeds een geweldige, vier liter grote zescilinder-in-lijn met twee bovenliggende nokkenassen. Dit sterk staaltje ingenieurskunst zorgde voor een overwinning in de 24 Uren van Le Mans in 1959. Standaard, met drie SU-carburators, produceerde het blok 286 pk. Aston Martin bood ook een Vantage-versie aan, met drie Weber-carburators en 325 pk.

Charmant

De achterkant, met de geïntegreerde achtervleugel en lichten van de Triumph TR4, is misschien het minst geslaagde deel van de auto. Maar dat neemt niet weg dat het geheel charme uitstraalt en een onvergelijkbaar charisma. Touring zorgde voor enorm zuivere lijnen, waaraan het moeilijk te weerstaan is…

Authentiek parfum

Ook aan het interieur is het moeilijk weerstaan: zodra je de deur opent, waait er een parfum van leder en warme olie je tegemoet. Instappen is niet moeilijk, en de rijhouding is ideaal: laag genoeg om te merken dat je in een sportwagen zit, maar niet te laag, zodat je weet in wat voor iets je precies zit. De bedieningsorganen vallen perfect in de hand.

Weg met stereotypes

Het instrumentenpaneel verwijst origineel genoeg naar het radiatorrooster, dat de vorm lijkt te hebben van de hoed van Napoleon. Duidelijk afleesbaar is het niet, maar de presentatie maakt veel goed. Het stereotype aan boord van Britse sportwagens wil dat er voor het dashboard een volledig Amazonewoud moet sneuvelen, maar hier is alles zwart. Bij de Britten is dat sportief, bij de Duitsers somber. Naast de vorm van het instrumentenpaneel zorgen de chroomomrande tellers en het geweldige houten stuur voor het nodige snuifje luxe.

Gezinswagen

Toen Aston Martin zei dat de DB6 vier zitplaatsen zou krijgen, meende de Britse constructeur het – in tegenstelling tot sommige andere constructeurs. Er passen effectief vier volwassenen in: de plaatsen achteraan bieden genoeg beenruimte net voldoende hoofdruimte. De koffer slikt moeiteloos alle bagage.

Onderweg

We nemen bijzonder nerveus plaats achter het stuur. Bij het starten doet de zescilinder de muren trillen. Wat een geluid! Vergeleken met moderne sportwagens vereist de DB6 de nodige betrokkenheid van de chauffeur. Bij de minste streling van het gaspedaal reageert de motor levendig, en klimt hij zonder inertie in de toeren.

In de eerste versnelling laten we de koppeling voorzichtig komen. De DB6 vertrekt gedwee. We hadden een vrachtwagen verwacht, zwaar om te besturen, maar dat valt verrassend mee: de Aston laat zich zacht en makkelijk rijden. De bedieningsorganen zijn natuurlijk niet licht, maar ze reageren wel precies. Het – weinig directe – stuur laat je de auto wel plaatsen waar je hem hebben wilt.

Uitlaatgedonder

De lange maar 1,68 meter smalle DB6 laat zich dus makkelijk rijden. Maar kan je weerstaan aan de lokroep van de grote motor voorin? Een duw op het gaspedaal en de zescilinder laat een magistraal geluid horen dat mijlenver verwijderd is van de “gemaakte” uitlaatgeluiden van vandaag: een ruw uitlaatgedonder met metalige accenten vanaf 3.500 tpm. Om kippenvel van te krijgen…

Het gas erop!

De soepele motor vindt zijn tweede adem bij 3.000 tpm en duwt door tot de rode zone bij 5.500 tpm. De uitstekende ZF-vijfversnellingsbak verandert makkelijk van verzet en de motor laat bij elke nieuwe versnelling zijn soundtrack horen die doet denken aan de gloriejaren van de autosport. De remmen (vier schijfremmen) reageren eerlijk maar hebben natuurlijk hun leeftijd, en het evenwichtige chassis mist levendigheid. De grip is dan weer niet te vergelijken met die van een huidige doordeweekse kleine diesel. Maar vergeet de chrono’s: charme is er met bakken aanwezig.

Vandaag

De DB6 staat wat in de schaduw van de oudere DB4 en DB5, maar kon wel profiteren van hun waardestijging. Reken op ongeveer € 350.000 voor een exemplaar in uitstekende staat met rimpelloze geschiedenis. Een model in showroomstaat kost nog eens 30 tot 50% meer. De modellen met automaat zijn minder gegeerd en kosten ongeveer € 280.000. Zoek je exclusiviteit? Dan kan je nog steeds gaan voor een Vantage-model (minstens € 450.000)of, beter nog, de Volante-cabriolet (minstens € 600.000). Van de DB6 werden er 1.715 exemplaren geproduceerd, waaronder 1.327 exemplaren van de “Mk I”. Hij duikt dus af en toe op in internationale zoekertjes.

Qua onderhoud is er goed en slecht nieuws: de DB6 vereist een nauwkeurig onderhoud door specialisten. Een volledige revisie van de motor kost minstens € 20.000. Een restauratie van de Superleggera-structuur (stalen buizenchassis met aluminium panelen) heeft een duizelingwekkend prijskaartje. Maar specialisten zijn er ook in België, en in Groot-Brittannië zijn er bedrijfjes gespecialiseerd in onderdelen. Alles is bovendien mogelijk: zesversnellingsbak, stuurbekrachtiging, klimaatregeling, een motor van 4,2 of zelfs 4,7 liter,…

Besluit

De afgelopen tien jaar konden we al heel wat geweldige machines uittesten. Maar er lieten er maar weinig een indruk na als deze Aston Martin. Vergeet supercarprestaties. Hier gaat het voor de liefhebbers om belangrijkere zaken: emotie. De DB6 straalt charme uit en biedt sensaties bij alle snelheden, net als zoveel auto’s uit zijn tijd. Die sensaties spelen in op je zintuigen: de geur van leder en olie, de klank van een zescilinder, het zicht op de motorkap en het gevoel van de motor in het stuur en de zetels…

Heb je interesse in deze Aston Martin? Dit model (het achtste exemplaar ooit geproduceerd!) staat momenteel te koop. Neem contact op met de redactie op press@vroom.be voor meer informatie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Video ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km