Testen

Test: Audi A3 Sportback 30 TDI vs Mercedes A 180d, generatieconflict

De nieuwe Mercedes A-Klasse wil meer dan ooit het merkimago verjongen. Wat geeft dat tegenover de populaire keuze bij jongere chauffeurs, de Audi A3 Sportback?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 oktober 2018
  • Audi
Audi A3
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Beperkt verbruik
  • Ergonomie
  • Onberispelijke afwerking
  • Klassiek interieur/exterieur
Mercedes-Benz A
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Beperkt verbruik
  • Verzorgde geluiddemping
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Knappe verbindingsmogelijkheden
  • Moderne presentatie
  • Besturing iets te kunstmatig
  • Te klein reservoir
  • Totale prijs
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Mercedes hecht heel wat belang aan zijn nieuwe A-Klasse: hij kreeg als eerste het MBUX-systeem met artificiële intelligentie, dat stilaan zijn weg vindt naar andere Mercedes-modellen. Interessant voor jongeren, die met de smartphone in de hand door het leven gaan. Maar tegelijk werd de nieuwe instap-Mercedes ruimer, comfortabeler en beter uitgerust.

Is dat voldoende om het op te nemen tegen de Audi? De A3 Sportback wordt wel al een dagje ouder, maar zijn instapdiesel – die voortaan 30 TDI heet – met gerobotiseerde S Tronic-versnellingsbak zou voldoende weerwerk moeten bieden tegen de A 180d met 7G-DCT.

Afwerking en uitrusting: punt voor Mercedes

Ouder of niet: op vlak van afwerking hoeft de Audi geen lessen te krijgen. Aan boord is alles duidelijk, netjes, precies en robuust. Maar Mercedes behandelt zijn kleinste model nu beter dan vroeger. De afwerking en kwaliteit van de materialen gaan er flink op vooruit. Qua uitrusting gaat het ook hier zoals wel vaker in het premiumsegment: de recentste nieuwkomer heeft de meeste innovaties en uitrusting.

Mercedes haalt dus dit punt binnen. Je kunt onder meer kiezen voor een up-to-date infotainmentsysteem met XXL-touchscreen (daardoor ziet het kleine uitklapscherm van Audi er meteen verouderd uit), maar evengoed voor semi-autonome rijhulp in files. Goed om weten voor ouders: in tegenstelling tot Audi voorziet Mercedes geen optionele extra airbags voor de passagiers achterin.

Comfort: gelijkspel

Het wordt spannender wanneer we naar het comfort kijken. De vorige A-Klasse zou dit duel met de A3 Sportback meteen verloren hebben, maar de nieuwkomer maakt die nederlaag ongedaan. Het weggedrag van de A-Klasse is zachter, de langere wielbasis zorgt voor meer ruimte achteraan en de ruimere koffer slikt meer bagage. De A3 Sportback biedt nog steeds meer plaats aan drie passagiers op de achterbank, en ook zijn koffer is makkelijker toegankelijker en ruimer: 380 tegenover 370 liter. De Mercedes filtert de geluiden van buitenaf dan wel beter. Conclusie: dit punt is onbeslist.

Motor: gelijkspel

Om te vermijden dat de totaalfactuur te hoog oploopt, kozen we voor de instapdiesels van deze twee kemphanen. Mercedes biedt zijn A 180d alleen aan met gerobotiseerde 7G-DCT met dubbele koppeling, dus de Audi A3 Sportback 30 TDI moest voor dit duel ook een zeventraps met dubbele koppeling hebben: de S Tronic.

Ook hier is het verschil flinterdun. Op papier liggen beide motoren in elkaars verlengde: 116 pk in beide gevallen, met 250 Nm voor de Audi en 260 Nm voor de Mercedes. De dieselmotor van de Mercedes is van Renault-origine en is iets gewilliger dan de vlakkere Audi-motor. Diens S Tronic werkt dan weer efficiënter dan de 7G-DCT van Mercedes. Opnieuw gelijkspel dus.

Weggedrag: punt voor Mercedes

De A-Klasse mag dan wel een stuk comfortabeler geworden zijn, hij blijft even aangenaam om te rijden. Zijn langere wielbasis zorgt voor meer stabiliteit in bochten, maar de Mercedes blijft voldoende dynamisch insturen. Op hobbelig wegdek gaat zijn soepelere ophanging wel iets meer pompen. Met zijn standaardophanging remt de Audi A3 Sportback zijn koetswerkbewegingen ook niet altijd efficiënt af. Maar als het tempo omhoog gaat, blijft hij wel stabiel en legt hij een Teutoonse efficiëntie voor de dag. Toch rijdt de Audi wat minder levendig en meer onderstuurd dan de Mercedes.

Prijs: punt voor Mercedes

Voor de A3 Sportback 30 TDI vraagt Audi € 25.980. Voor de versie met S Tronic-versnellingsbak betala je iets meer: € 28.080. Bij Mercedes is de 7G-DCT de enige mogelijkheid voor de A 180d. De prijzen beginnen dan vanaf € 29.282. De standaarduitrusting van de Mercedes is iets guller, terwijl zijn opties vaak minder duur zijn dan die van de Audi. Zowel in Vlaanderen als in Wallonië is de Mercedes lichtjes interessanter, dankzij een kleinere cilinderinhoud (1,5 tegenover 1,6 liter) en een CO2-uitstoot van 108 tegenover 109 g/km.

Besluit: winst voor Mercedes

Ondanks zijn leeftijd kan de Audi A3 Sportback nog vlot mee met het nieuwe geweld van de Mercedes A-Klasse. Hij is bijvoorbeeld praktischer en zijn ergonomie is verzorgder. Maar uiteindelijk blijkt de Mercedes te sterk: hij is tegelijk comfortabel en dynamisch, maar vooral luxueuzer dan vroeger. Het ultramoderne dashboard van de A-Klasse brengt de leeftijd van de A3 Sportback nog het meest aan het licht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km