Testen

Audi A4 Avant g-tron: volgas vooruit

In de jacht naar lagere CO2-cijfers zoeken alle constructeurs naar oplossingen. Aardgas, of CNG, wordt vaak over het hoofd gekeken, ten koste van hybrides en elektrische auto’s. Toch valt er heel wat voor te zeggen, zo ondervonden wij na een week testrijden met de nieuwe Audi A4 Avant g-tron.

  • Bervoets Wim
  • 24 januari 2018
  • Audi
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Financieel interessant
  • Milieuvriendelijkere brandstof
  • Zachtere motor
  • Alleen als Avant
  • Rijbereik vergt gewenning
  • Waar vind je een CNG-pomp?

De Volkswagen-groep is een van de weinige constructeurs die op de CNG-kar gesprongen is: Skoda heeft zijn G-Tec-modellen, Seat doopt zijn aardgasmodellen TGI, net als VW. Andere noemt VW dan weer gewoon “eco”, zoals de eco up!. Audi houdt het voorlopig bij drie g-trons: de A3 Sportback g-tron, de A5 Sportback g-tron en deze A4 Avant g-tron.

Waarom is hij er niet als berline?

Om de heel eenvoudige reden dat er plaats moest worden voorzien voor vier gastanks, die tot 19 kilogram aardgas kunnen opslaan. Geen paniek: die worden netjes weggestopt onder de koffervloer, maar je begrijpt dat er met die tanks in de berline niet veel kofferinhoud over zou blijven. De benzinetank wordt trouwens ook kleiner: geen 54 liter meer, maar 25 liter.

Welke invloed heeft dat op de kofferruimte?

Die verliest eveneens enkele liters: van 505 liter tot 415 liter met de achterbank rechtop. Klap de achterbank neer, en je beschikt nog steeds over 1.415 liter in plaats van 1.510 liter, en dat is ruim voldoende. Jammer wel dat de neergeklapte rugleuning geen vlakke laadvloer vormt. Visueel blijft het effect beperkt tot een koffer die gewoon minder diep is.

Zit er dan een andere motor in de Audi?

Nee hoor: Audi vertrekt voor zijn A4 Avant g-tron van de 2.0 TFSI turbobenzine, die normaal 190 pk produceert. De Duitse ingenieurs herwerkten de viercilinder om zowel op benzine als op aardgas te kunnen rijden. Daarbij haalden er 20 paarden de eindstreep niet (170 pk tegenover 190 pk) en boet de g-tron ook wat in aan koppel (270 Nm tegenover 320 Nm). De prestaties lijden gelukkig amper onder de make-over: 0-100 km/u duurt met 8,5 seconden nu een seconde langer, maar de topsnelheid ligt met 223 km/u 13 eenheden hoger.

Zijn er visuele verschillen met de gewone A4 Avant?

Je hebt het g-tron-opschrift op de kofferklep en de – verplichte – CNG-sticker, maar aan de buitenkant zie je verder geen verschillen. Open het tankklepje en naast het benzinereservoir heb je een kleinere aansluiting voor het CNG-pistool. Binnenin zie je alleen op het instrumentenpaneel een extra metertje dat aangeeft hoeveel aardgas er nog in je tank zit.

Kies je dan zelf of je op CNG rijdt?

Nee, dat doet de Audi voor jou. Starten doet hij in principe altijd op aardgas, tenzij het te koud is of je net getankt hebt. Onderweg geeft de A4 Avant g-tron ook zo goed als altijd de voorkeur aan CNG. Tot je CNG-tank leeggereden is, maar dan is er geen reden om meteen de dichtstbijzijnde CNG-pomp te zoeken. Een lichte klik in de aandrijflijn – die je nog het meest in het gaspedaal voelt – geeft aan dat je A4 is overgeschakeld op benzine.

Hoe ver geraak je op een tank CNG?

Audi zegt zelf dat je met een volle CNG-tank 500 kilometer ver geraakt en met een volle benzinetank nog eens 450 kilometer. In de praktijk reken je best op zo’n 330 kilometer voor beide tanks. Een gecombineerd rijbereik van 660 kilometer dus, en dat is zeker niet slecht. Maar als je het maximum uit je g-tron wil halen, sta je in de praktijk dus vaak aan de pomp. Al is dat niet noodzakelijk een financiële afstraffing: wij tankten tijdens onze testweek de lege CNG-tank terug vol voor… 17 euro. Ons gemiddelde verbruik lag op 5,4 kg/100 km.

Rijdt de A4 dan anders dan de gewone benzineversie?

Inderdaad. In onze testnotities stonden daarbij twee opmerkingen omcirkeld: de A4 Avant g-tron rijdt merkelijk zachter dan de gewone TFSI, maar hij voelt ook wat minder atletisch aan. Het motorgeluid is opvallend gedempt en zijn werkingsstilte staat een trapje hoger dan die van de TFSI. Tegelijk merk je een minder directe respons, maar in een g-tron draait het natuurlijk niet om pure prestaties: het draait om het verbruik.

Hoeveel kost de Audi A4 Avant g-tron?

Audi zet zijn A4 op CNG in de catalogus vanaf € 37.875. Dan rij je weg met een exemplaar met manuele versnellingsbak. Een exemplaar met S Tronic-automaat met dubbele koppeling kost € 2.400 meer. Daarmee bieden de Duitsers zowat de duurste CNG-auto aan op de markt, en moet je nog aan de klassieke ellenlange optielijst beginnen. Maar de 2.0 TFSI van 190 pk is amper € 1.000 goedkoper, en je hebt als grote voordeel dat je met CNG in Vlaanderen tot en met 2020 bent vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV. Tel dat op bij de prijs aan de pomp, een CO2-uitstoot van 109 g/km (in plaats van 128 g/km voor de 2.0 TFSI) en de A4 g-tron wordt een aanlokkelijk alternatief.

Besluit?

Terwijl hybrides en elektrische auto’s met de aandacht gaan lopen, zijn er heel wat interessante alternatieven op de markt. CNG bijvoorbeeld, een schonere brandstof dan benzine of diesel, en bovendien betaalbaar. Het aantal tankstations met CNG is trouwens aan een inhaalbeweging bezig. Deze Audi A4 Avant g-tron hoeft amper onder te doen voor zijn benzine-evenknie en bewijst dat het premiumgevoel volledig behouden blijft. Ook op aardgas.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km