Testen

Audi Q3 2.0 TDI Quattro: verstandige keuze?

In het segment van de premium-SUV’s is de Q3 een echte bestseller. De constructeur was dan ook erg voorzichtig bij de facelift. Merk je eigenlijk iets van de veranderingen? Dat zochten we uit tijdens een test.

  • Piette François
  • 04 juni 2015
  • Audi
2,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Krachtige motor en versnellingsbak
  • Leuk weggedrag
  • Presentatie en afwerking
  • Comfort en verbruik minder goed door 19-duimsvelgen
  • Totale prijs
  • Verouderde presentatie interieur

Vooraan zijn de aanpassingen duidelijk. Audi presenteert een nieuwe, hoekige voorkant. Een duidelijke maar geen radicale evolutie. Ook de koplampen vallen op. Voortaan hebben ze altijd xenons. Of, als je bijbetaalt, full leds met dynamische richtingaanwijzers. Tot zover de aanpassingen aan de buitenkant, die beperkt zijn. Audi verandert nooit een winnend team.

En vanbinnen?

De afmetingen en zetels bleven hetzelfde: de Q3 werd dus logischerwijze niet ruimer. Je moet er rekening mee houden wanneer je grote adolescenten hebt die achterin moeten zitten: daar is niet veel plaats. De koffer is ook niet bijzonder, maar de bagage wordt nu afgedekt met een handigere rolscherm.

De afwerking, materialen en assemblage zijn van het beste niveau, maar we betreuren de lichtjes gedateerde sfeer tegenover de nieuwste modellen van het merk. De bediening komt uit de vorige A3 en het multimediasysteem biedt geen touchpad of draaiknop. De ergonomie is dus verouderd. De infotainment ging er wel op vooruit met een internetverbinding, navigatie via Google Earth en apps (weer, nieuws, …).

Motor van hoger segment

Onze testwagen was uitgerust met een topdiesel: de 2.0 TDI met 184 pk met Quattro-transmissie en S-Tronic-versnellingsbak. Met 340 Nm koppel en een razendsnelle zeventrapsautomaat zet hij zeer sportieve prestaties neer. Bovendien blijft de TDI van Audi discreet klinken.

Let op het schoeisel

Met zijn grote 19-duimsvelgen had onze testwagen te lijden onder een hard comfort. Die grote wielen dragen bij tot de sportieve look van de Q3, maar dat gaat ten koste van het comfort. Ook het verbruik lijdt eronder, met een gemiddelde van ongeveer 7,8 l/100 km. Dat lijkt veel voor deze doorgaans zuinige motor. Bij stadsgebruik klimt het zelfs boven 8 l/100 km. Door de kleine tank heb je dus geen comfortabele autonomie.

Nauwkeurig

Qua weggedrag is de Q3 onverstoorbaar. Hij is goed opgehangen waardoor het koetswerk weinig beweegt en neemt bochten zoals een berline. Of toch bijna. De vierwielaandrijving stelt gerust en biedt heel veel grip in alle omstandigheden.

38.400 euro is de basisprijs voor een Q3 2.0 TDI Quattro S Tronic 184 pk. Een stevige prijs voor een kleine auto. Zeker als je kiest voor de S-Line-afwerking en enkele leuke opties wordt de rekening torenhoog: 66.000 euro voor onze testwagen, alles inbegrepen.

Conclusie

Het uiterlijk van de Q3 blijft sexy, maar zijn ruimte en comfort zijn wat verouderd. Problematisch is dat niet voor de meest verkochte compacte premium-SUV, want hij verleidt nog altijd stadsmensen op zoek naar status met zijn wegprestaties en goede afwerking. Let wel op voor de rekening als je veel opties aankruist.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km