Testen

Audi Q3 en RS Q3: nieuw gezicht

Met de Q3 heeft Audi tot nu toe aardig wat succes geboekt. Omdat het segment van de kleine SUV’s snel evolueert, blijft Ingolstadt niet op zijn lauweren rusten. Voor modeljaar 2015 krijgt de Q3 onder meer een nieuw front en een sterkere RS-variant. 

  • Van den Bogaert Robin
  • 23 november 2014
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Knappe led-verlichting (optie)
  • Melodieuze rs q3
  • Wegligging en comfort
  • Niet de meest praktische suv
  • Tarief

400.000 exemplaren: zoveel Q3’s wist Audi te verkopen sinds de lancering in de herfst van 2011. Genoeg om zich te kronen tot populairste premiummodel in dit segment, ook al was BMW in deze klasse iets vroeger aanwezig met de X1. Na drie jaar was het tijd om de Q3 te hertekenen en enkele minpunten van de auto weg te werken.

Het is een discrete evolutie geworden, al zie je vooraan meteen dat er iets veranderd is. Het radiatorrooster neemt hoekigere vormen aan en loopt nu door tot tegen de koplampen. Dit stijlkenmerk maakt de Q3 volgens de ontwerpers optisch breder. Mooi of niet, je kunt er maar beter aan wennen want Audi wil van dit front hét gezicht maken van alle toekomstige Q-modellen, van de kleine Q1 (2016) tot de nieuwe Q7. Die zullen zich op die manier meer onderscheiden van de andere Audi’s.

Lichtspektakel

Nog een belangrijke esthetische verandering zijn de koplampen. Voortaan is elke Q3 standaard uitgerust met xenonverlichting vooraan. Maar er is meer. In optie (1.300,75 euro) is de Q3 leverbaar met koplampen die heldere led-technologie gebruiken. Hierbij inbegrepen zijn scrollende richtingaanwijzers in de achterlichten. In twee tienden van een seconde rollen de lampjes van binnen naar buiten, in de richting waarin je afslaat. Dit zorgt voor een bijzonder knap lichteffect.

Praktisch?

Een ruimtewonder is de Q3 nooit geweest en dat is niet veranderd. Zijn afmetingen zijn hetzelfde gebleven: 4,39 meter lang, 1,83 meter breed en 1,59 meter hoog. Dat betekent dat het zicht naar achteren door de dalende daklijn en het niet zo overzichtelijke koetswerk nog steeds niet optimaal is. De achterbank klapt neer maar vormt geen vlakke vloer.

Bepaalde punten verbeterden dan weer wel. De onhandige hoedenplank in de koffer die menig Q3-rijder op de zenuwen werkte, is vervangen door een eenvoudig oprolbaar bagagescherm. Een kofferklep die opent met een voetbeweging onder de bumper (zoals bij de A6) is niet mogelijk, in optie kun je ze wel elektrisch bedienen met een knop.

In het interieur zien we alleen kleine aanpassingen. De uitrusting werd wel geüpdatet. Het meest complete multimediasysteem (MMI plus met Audi connect) biedt een wifi-hotspot zodat de passagiers op internet kunnen surfen met hun smartphone of tablet, onlinediensten zoals verkeersinfo of een webradio en navigatie met Google Earth of Street View. Zoek hier echter niet naar de intuïtieve touchpad of digitale instrumenten zoals in de TT. Het interieurdesign kan ook niet wegsteken dat het al enige tijd meegaat.

Op de weg

Bij deze eerste test kropen we eerst achter het stuur van de nieuwe 2.0 TDI. Net als de 1.4 TFSI COD draagt die het ultra-label om aan te geven dat het om een zuinig model gaat (1.4: 5,5 l/100 km, 2.0 TDI: 4,4 l/100 km). De diesel komt er in verschillende versies (120, 136, 140 of 184 pk) en kreeg een nieuw motorblok, andere cilinderkop enzovoort. We reden met de sterkste variant, die ons wist te overtuigen door zijn soepelheid en uitstekende prestaties. Je hoort wel dat er een diesel aan het werk is (zeker als de motor nog niet op temperatuur is), maar echt storend wordt het nooit.

Eveneens een zeer aangename motor is de 1.4 TFSI met 150 pk en cilinderuitschakeling (COD), die onder geringe belasting de tweede en de derde cilinder uitschakelt om minder te verbruiken. De motor werkt dan als tweecilinder tot je weer gas geeft. Die omschakeling gebeurt nagenoeg onmerkbaar en onhoorbaar. In het combidisplay tussen de tellers zie je desgewenst hoeveel cilinders er momenteel draaien.

RS Q3

Het beste bewaren we voor het laatst: de RS Q3. Destijds was het de eerste Q met RS-label. De groot plezier van de liefhebbers blijft de 2.5 vijfcilindermotor trouw op post. Hij werd nog een pak sterker: 340 pk (+30 pk) en 450 Nm (+30 Nm). De RS Q3 rijdt perfect stabiel en comfortabel in dagelijks gebruik (misschien wel te?). Pas wanneer je hoger in de toeren klimt wordt duidelijk dat dit niet zomaar een TDI’tje is. Wat een schitterend geluid produceert deze vijfcilinder!

Prijs

Audi levert de nieuwe Q3 in een Design- of Sport-versie, die je verder kunt aankleden met allerhande optiepakketten. Zowel de 1.4 FTSI COD (150 pk) als de 2.0 TDI (120 pk) starten bij een basisprijs van 29.990 euro. Dat is ongeveer 1.000 euro duurder dan vroeger, maar je krijgt wel iets meer uitrusting in de plaats (zoals de standaard xenonlampen). Wie nu een vernieuwde Q3 bestelt, krijgt hem in maart 2015. De verkoop van de RS Q3 start pas in februari, zijn prijs is nog niet bekend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km