Testen

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 08 januari 2022
  • AUDI
  • 11.476 weergaven
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Prestaties
  • Tijdloos design
  • Kwaliteit van de materialen en de afwerking
  • Algemeen comfort
  • Hoge prijs
  • Rijbereik bij sportief rijden

De Audi Q5, de eerste SUV van het merk met de vier ringen, maakte zijn opwachting in 2008, drie jaar na de geboorte van zijn grote broer, de Q7. Het model werd in 2017 vernieuwd en kreeg al een beperkte facelift in 2020, terwijl de coupéversie, die bij Audi luistert naar de naam Sportback, nog maar pas in de catalogus staat. Met zijn koetswerk dat uitpakt met een sterk aflopende daklijn, is de Q5 Sportback beter gewapend om het op te nemen tegen zijn rivalen, zoals de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé, ook al omdat zijn concurrent uit Beieren geen plug-in hybride optie biedt...

Quasi ongewijzigde afmetingen

De afmetingen van de Sportback blijven vrijwel gelijk aan die van de klassieke Q5. Het model is 4,69 meter lang en 1,89 meter breed (spiegels niet meegerekend). Vergeleken met de basic Q5 verliest deze coupéversie een paar millimeter aan hoofdruimte (20 om precies te zijn, met dank aan de aflopende daklijn), terwijl de bagageruimte 40 liter aan nuttig volume moet inleveren (als je voor het plug-in hybride aandrijving kiest, bij de conventionele Sportback gaat het om slechts 10 liter).

Toptechnologie

Zoals het een Audi betaamt, geeft de Q5 Sportback zowel van binnen als van buiten een uitzonderlijk goede kwaliteitsindruk, vooral in de S Line uitvoering, zoals ons testmodel. Hij erft alle updates die de autobouwer in 2020 op zijn 'gewone' Q5 introduceerde, waaronder gewijzigde bumpers en iets strakkere achterlichten die nu met OLED-technologie uitgerust kunnen worden. In het interieur zijn er geen revolutionaire aanpassingen, behalve een groter (10,1 duim) multimediascherm met de nieuwste versie van het eigen infotainmentsysteem (MIB3). Dat laatste is in staat om op nieuwe spraakcommando's te reageren, terwijl sommige bedieningselementen van de middenconsole vervangen zijn door aanraakgevoelige exemplaren.

SUV met kabel

De Q5 Sportback 55 TFSIe erft een plug-in hybride aandrijving met een systeemvermogen van niet minder dan 367 pk en 500 Nm koppel. Op technisch vlak is het een 2-liter turbobenzinemotor die gecombineerd wordt met een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor. Ondanks het gewicht van meer dan twee ton accelereert de SUV van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en haalt hij een top van 240 km/u.

Dit nieuwste model heeft een accucapaciteit die vergroot is van 14,1 kWh naar 17,9 kWh. Daarmee kan hij in volledig elektrische modus de 50 km-grens halen (volgens de WLTP cyclus). Tijdens onze testrit slaagden we er met een volledig opgeladen batterij in om 52 km te rijden (voornamelijk in de stad) zonder de benzinemotor aan te spreken. Om de batterij op te laden kan de Q5 TFSIe rekenen op een 7,2 kW boordlader die de klus klaart in slechts 2,5 uur, mits een oplaadpunt van hetzelfde vermogen beschikbaar is. Aan een 220V stopcontact (16A) moet je rekenen op 8 uur.

Vier rijmodi

De update van de Q5 brengt ook een nieuwe rijmodus met zich mee, waarmee het totale aantal rijmodi op vier komt. Naast de EV, Hybrid en Hold modi is er nu ook een Charge modus, waarmee de batterij tijdens het rijden kan worden opgeladen door middel van de benzinemotor. Dit betekent dat je een paar kilowatt kan winnen tijdens de momenten die je op de snelweg doorbrengt en die dan in de stad kan gebruiken, zonder lokale uitstoot.

Een opmerking over het brandstofverbruik, aangekondigd op 2 l/100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Deze cijfers zijn haalbaar bij een gemengd traject, als de batterij opgeladen is en met een ei onder het rechterpedaal, maar is ingewikkelder te verwezenlijken als je er een sportieve rijstijl op nahoudt of als je vooral op de snelweg rijdt. In ons geval, door een combinatie van stad en snelweg, rustig en sportiever rijden, bedroeg ons verbruik ongeveer 7,5 liter, wat nog redelijk is gezien de prestaties die het model biedt. Het enige nadeel is dat de brandstoftank in deze plug-in hybride versie slechts 54 liter is, tegenover 70 liter voor de Q5 TDI.

De 367 pk worden verdeeld over alle vier de wielen van het model, zowel in hybride als in volledig elektrische stand. Wintersportliefhebbers zullen dit op prijs stellen!

Aan het stuur

Vanuit de uitstekende zetels waarmee het model is uitgerust, geniet je van een een gezond en sereen weggedrag, dat uitnodigt om op 'zen' te rijden. De taakverdeling tussen de benzinemotor en de elektromotor verloopt naadloos, wat je op een natuurlijke manier aanmoedigt om de Hybrid stand te gebruiken. Eenmaal onderweg levert de Q5 prima prestaties, met een duizelingwekkende acceleratie die inhalen op de snelweg makkelijk maakt. Dit is vooral het geval als je van de Comfort stand overschakelt op de Dynamic stand, waardoor je kan genieten van het volle vermogen van dit potente duo, dat wordt bijgestaan door een S Tronic versnellingsbak die meteen ook vlotter schakelt.

Maar het is in de bochten dat het model zich het indrukwekkendst toont, dankzij de vierwielaandrijving, maar ook dankzij de dynamische besturing en de luchtvering (optioneel). Op deze manier uitgerust, is de Q5 niet langer een SUV, dankzij een rijgedrag dat dichter aanleunt bij dat van een berline of zelfs van een sportieve coupé!

Ons verdict

Laten we er geen doekjes om winden: de nieuwe Audi Q5 55 TFSIe Sportback is een uitstekende auto. Efficiënt, comfortabel en dynamisch wanneer je hem de sporen geeft, wordt dit model niet geplaagd door grote gebreken. De aflopende daklijn neemt een stukje weg van de koffer en de hoofdruimte op de tweede zetelrij, maar dat zal niet veel mensen storen. De prijs van deze 4x4 is ook hoog, met een catalogusprijs die opklom tot 89.320 € in het geval van ons testmodel (zonder opties wordt de Q5 55 TFSIe Sportback aangeboden voor 60.010 € inclusief BTW). Maar los van deze overwegingen zit deze Audi dicht bij perfectie met een uitzonderlijke afwerking, een eersteklas comfort en een weggedrag dat dynamiek en veiligheid vakkundig combineert. Ook deze plug-in hybride variant is erg overtuigend, want de aandrijving onderscheidt zich door zijn soepele werking, discretie en intelligent energiebeheer.

 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km