Testen

Audi R8 Spyder: allegro molto vivace!

De Catalaanse bergen zinderen nog na van onze motorklanken. Met de haren in de wind, een V10 achter je en een chassis dat aan de grond kleeft: de R8 Spyder neemt je snel mee naar de zevende autohemel.
  • Piette François
  • 19 oktober 2016
  • Audi
2,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort behouden
  • Ingebouwde technologie
  • Inspirerende motor (karakter, klank)
  • Verbazend efficiënt weggedrag
  • Beperkte koffer
  • Enkele misplaatst gekozen opties
  • Enkele turbulenties (met dak naar beneden)
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Kleine kofferruimte
  • Verbruik al snel de hoogte in
  • Vertrekt niet discreet

De Audi R8 ken je al, waarschijnlijk vooral als coupé. Je zou denken dat de Spyder gewoon een onthoofde coupé is. Maar de scalpering gebeurde naar Duitse traditie grondig: het nieuwe model is 50% stijver dan het vorige, is 25 kg lichter en iets nerveuzer, want twee tienden sneller van 0 naar 100 km/u. En om de liefhebbers tevreden te stellen, klopt er een stevig hart onder de motorkap achteraan.

Lastig in nauwe straatjes

De coupé is met zijn gespierde lijnen en V10 onder glas al indrukwekkend, maar de Spyder doet er nog een schepje bovenop. Hij lijkt tegen de bodem te kleven, net als een roofdier dat zijn prooi besluipt. De R8 Spyder maakt indruk met zijn breedte en met zijn achterkant: je kunt er bijna een Airbus A380 op doen landen! En de glazen motorafdekking verdwijnt, maar dat doet het dak ook: in twintig seconden plooit de stoffen kap op achter de zetels. Dat manoeuvre kun je tot 50 km/u uitvoeren.

De kern van de zaak

Laat ons meteen tot de essentie overgaan: de motor! In tegenstelling tot zijn concurrenten lijkt de R8 nog afkerig tegenover drukvoeding. Zonder turbo’s is de 5,2 liter grote V10 van de R8 responsiever, gewilliger en muzikaler dan zijn concurrenten. Dat betekent niet dat het geen moderne motor is, zoals zijn dubbele injectiesysteem (zowel direct als indirect) bewijst.

Prestaties

En dan de cijfers: de V10 produceert 540 pk en 540 Nm bij 6.250 tpm. Hij is uitsluitend gekoppeld aan een S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, stopt pas bij 318 km/u en belooft 3,6 seconden nodig te hebben voor 0-100 km/u. De kenners onder jullie willen wellicht weten of de Spyder ook beschikbaar is met de “Plus”-uitvoering van deze motor, die 610 pk produceert. Het antwoord is… nee, want dat past niet bij de filosofie van deze cabriolet, die eerder GT-gericht is. Toch zouden we er niet van opkijken als er later nog een speciale versie het daglicht ziet…

Topafwerking

De vier ringen mogen misschien minder prestigieus ogen dan een steigerend paard, een briesende stier of het wapenschild van een merk uit Weissach, maar Audi weet als geen ander hoe het een interieur moet bouwen. Overvloedig leder, de solide afwerkingskwaliteit van een raket, toptechnologie en een digitaal instrumentenpaneel dat ook de “Virtual Cockpit”-multimediasysteem krijgt. Minpuntje: de rijpositie is iets te hoog voor de grotere gestaltes onder ons.

Boze blik

Vertrekken doe je niet discreet. Eerst duw je op het rempedaal, en dan op de startknop op het stuur. De V10 schudt wakker met een stevige grom. Voor je nog maar een meter gereden hebt, is de toon al gezet. We hebben al discreter geweten, maar daar is deze mooie Duitser niet voor gemaakt.

Verrassend comfort

We vertrekken zacht om het beest beter te leren kennen. Met fluwelen voet laat de R8 zich ondanks het kolossale vermogen sturen als een bescheiden stadsauto. In de comfort-modus rijgt de automaat de versnellingen naadloos aan elkaar, de demping (optioneel adaptief) blijft op niveau en de uitlaat muilkorft de vulkanische V10. Op die manier kan je optimaal profiteren van de uitstekende Bang & Olufsen-installatie die zelfs speakers in de hoofdsteunen verbergt.

Oorverdovend concert

Wanneer we de stad inruilen voor de bergwegen, kan de R8 zijn volle potentieel tonen. Dat potentieel is zelfs zodanig groot dat je het nauwelijks lijkt te kunnen gebruiken op de openbare weg. De V10 is soepel en zacht in lage toeren, maar vanaf 4.000 tpm schakelt hij over in een jubelconcert. Zijn kristalheldere stem schreeuwt het uit, hij klimt moeiteloos tot aan de begrenzer bij 8.250 tpm en klinkt als een rallyauto wanneer je het gas lost.

Zulk karakter kan alleen maar van een atmosferische motor komen. We kennen er die pittiger zijn in lage toeren, maar niet die zo verwoestend zijn in de hoge. De versnellingsbak doet nog een schepje bovenop het spektakel, door bliksemsnel door zijn versnellingen te knallen en een dot tussengas te geven bij het terugschakelen.

Duivels efficiënt

En het chassis? Het minste wat je kunt zeggen is dat deze dakloze versie nauwelijks lijkt te hebben ingeboet aan efficiëntie vergeleken met de coupé. De bijzonder stijve R8 duikt trefzeker in de bochten en schiet er als een raket weer uit, dankzij de aandrijving die steeds het wiel zoekt met de meeste grip. Het standaardchassis verteert de koetswerkbewegingen efficiënt, maar de “Magnetic Ride”-optie haalt nog een hoger niveau in de sport-modus!

Het Catalaanse weer was tijdens onze testrit even voorspelbaar als een politiek discours, waardoor we de duivelse efficiëntie van de Performance-Dry-modus (voor droog wegdek) konden testen, en het iets meer onderstuurde en geruststellende karakter van de Performance-Wet-modus (voor nat wegdek). In alle gevallen is de R8 even geruststellend als speels: zijn weggedrag blijft steeds efficiënt en stabiel. Liefhebbers van drifts moeten de Audi dus uit zijn comfortzone sleuren om hem dwars te doen gaan…

Besluit

De Audi kost met € 180.500 zowat evenveel als sommige van zijn prestigieuzere concurrenten. En terecht: hij is beestig mooi en beestig efficiënt, waardoor de R8 zijn adellijkere concurrenten niets te benijden heeft. Integendeel: het klinkt verrassend voor een technologisch merk als Audi, maar in de atmosferische V10 zit de kracht van dit model, met een “old school”-karakter dat je als muziek in de oren klinkt. Bij deze dakloze versie zijn de sensaties nog intenser, terwijl de efficiëntie haast geen steek laat vallen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km