Testen

Audi R8 V10 Plus vs Honda NSX: generatieconflict

De legendarische Honda NSX maakt zijn rentree in het hybridetijdperk. Maar helpt de elektrische boost de Japanse V6 om weerwerk te bieden tegen de grote atmosferische V10 van de Audi R8?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 mei 2017
  • None
  • 371 weergaven
Voor- en nadelen

      In 1989 pakte Honda op de markt van de sportcoupés uit met een echte ufo: de NSX. De auto moest kunnen concurreren met de meest prestigieuze Europese sportwagens. Daarvoor keken de Japanners niet op wat innoverende technologie meer of minder. In 2005 verdween hij uit de Honda-catalogus. Na veel plotwendingen is hij er opnieuw. Op technologisch vlak bleef hij trouw aan zijn voorganger, in dat opzicht dat hij nog steeds anders is dan zijn rivalen. Deze NSX doet naast een 3,5 liter grote V6-biturbo met 507 pk een beroep op drie elektromotoren. De eerste is rechtstreeks gekoppeld aan de verbrandingsmotor om 49 pk aan de prestaties toe te voegen. De twee andere zijn elk gelinkt met een voorwiel en voegen zo 37 pk toe. Op die manier beschikt de NSX over een bijzonder efficiënt vectorieel koppelverdelingssysteem. In tegenstelling tot zijn nieuwe rivaal houdt de Audi R8 van klassieke charme. En wat voor charme: de Audi doet het nog steeds met een goeie oude atmosferische V10 van 5,2 liter.

      Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

      Stap in de Audi R8 en je krijgt het intussen bekende grote TFT-scherm te zien dat “Virtual Cockpit” heet. Audi plaatst ook alle bedieningsknoppen die je tijdens het rijden nodig hebt op het stuur, waaronder de configuratie voor de verschillende rijmodi. Vanaf het starten van de V10 tot wanneer je hem aflegt, hoef je je handen dus niet van het stuur te halen. De afwerking van de R8 is op alle vlakken voortreffelijk en hij beschikt over heel wat opbergvakken. Op die punten overtuigt de Honda minder. De afwerking blijft uiteraard verzorgd, maar de kwaliteit van de plastics haalt niet die van de Audi-materialen. Honda verwijst ook enkele elementen naar de optielijst die op de R8 V10 Plus standaard zijn, zoals de koolstofkeramische remschijven. Maar ook – en dat is op dit prijsniveau gieriger – een navigatiesysteem.

      Comfort: punt voor Honda

      Kiezen voor de “Plus”-versie van de Audi R8 V10 geeft hem een kleine vitaminekuur (het vermogen stijgt van 540 naar 610 pk) en enkele specifieke details (een achtervleugel, koolstofkeramische remschijven, een regelbare ophanging,…) die hem helpen op circuit. Maar op de openbare weg is de R8 Plus daardoor stugger. Het grote atmosferische blok laat zich ook relatief horen in het interieur (maar dat is geen straf natuurlijk…). Op vlak van comfort doet Honda duidelijk beter dan Audi. De demping, die twee modi kent, blijft steeds relatief goed filteren. Bovendien is er de “Quiet”-modus, die de lithium-ionbatterij gebruikt om 100% elektrisch door dorpen te rijden of aan te schuiven in de file (over een korte afstand).

      Motor: gelijkspel

      Het is moeilijk om een van deze aandrijvingen het voordeel te geven. Hoe kan je niet smelten voor het gemak waarmee de Audi-V10 (met Lamborghini-roots) naar astronomische toerentallen klimt? Een facet dat de turbomotoren van de concurrentie niet meer kennen. De V10 levert zijn volle potentieel boven 6.500 tpm om bij zijn maximumtoerental van 8.700 tpm helemaal te ontploffen met een enthousiaste metalige klank. Maar in “Sport+” of “Race” moet de Honda NSX niet onderdoen. De klank van de 3.5 V6 wordt radicaal anders en de prestaties even supersonisch. Wanneer al zijn motoren samenwerken, produceert de Honda 581 pk en vooral 646 Nm, tegenover 560 Nm bij de Audi.

      Weggedrag: punt voor Honda

      De Audi R8 V10 Plus was al een supercar die makkelijk te besturen was, maar dat is uiteindelijk nog niets vergeleken met de nieuwe Honda NSX. In scherpe opeenvolgende bochten profiteert de Japanner van de variabele koppelverdeling met de twee elektromotoren vooraan om met het gemak van een ballerina van richting te veranderen. Alleen in grote snelle bochten verdwijnt het voordeel vergeleken met de klassiekere vierwielaandrijving van de R8: de elektromotoren van de Honda draaien dan niet meer zo snel. Hoe hoger de snelheid, hoe meer het stuur van de Honda naturel en precisie verliest. Op dat punt doet het stuur van de Audi beter. Maar voor de rest legt de NSX een verbluffend dynamisch weggedrag voor de dag.

      Prijs: punt voor Honda

      Reken op een basisprijs van ongeveer € 190.000 voor deze modellen. Hoewel de uitrusting van de Honda relatief compleet is, moet je nog € 11.700 extra rekenen voor de koolstofkeramische remschijven en € 2.300 voor het navigatiesysteem, allebei standaard op de Audi R8. Maar wat vooral het lastigst zal zijn met de NSX, is er een vinden: Honda voorzag slechts 500 exemplaren voor heel Europa. Ook het onderhoud wordt niet eenvoudig: van de 8 servicepunten die Honda voor de NSX voorzag, bevindt er zich geen enkel in België of Luxemburg. In Vlaanderen is de Honda NSX dan weer fiscaal voordeliger dankzij zijn lagere CO2-uitstoot en meer bescheiden cilinderinhoud. De Waalse malus daalt eveneens van € 2.500 voor de R8 V10 Plus tot € 1.200 voor de NSX.

      Besluit: winst voor Honda

      Het NSX-logo staat symbool voor een hyperefficiënte, hoogtechnologische machine. Dynamisch kan de Japanner moeiteloos mee met de modellen die het grote geschut bovenhalen, zoals de Audi R8 V10 in zijn “Plus”-variant. De presentatie van het interieur en de praktische aspecten ontgoochelen enigszins vergeleken met de Audi (bijna geen opbergvakken en amper kofferruimte). Maar als je een NSX kist, ben je zeker van exclusiviteit, gezien de bijzonder beperkte productie. Bovendien kan je de motor uitwringen op bochtige wegen en daarna geruisloos door een dorp rijden…

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

      Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

      Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

      Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

      Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

      Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

      De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

      De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

      BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

      Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

      Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

      Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

      Aanbevolen tests voor jou

      Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

      Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

      De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

      3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

      Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

      Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

      Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

      Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

      De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

      3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

      Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

      De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

      5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

      Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

      Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

      Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

      De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

      Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

      Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

      België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

      Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

      Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

      Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.490
      2022
      5 km

      Benzine, Manueel

      € 19.571

      Benzine, Automaat

      € 44.490
      2022
      5 km

      Diesel, Automaat

      € 55.990
      2022
      5 km

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.999
      2018
      54.490 km

      Diesel, Manueel

      € 12.800
      2019
      124.771 km

      Benzine, Automaat

      € 17.790
      2017
      10.571 km

      Diesel, Manueel

      € 13.900
      2016
      113.244 km