Testen

Audi R8 V10 Plus: meer is beter

Met een look waarvan zelfs Tony Stark schrik krijgt en een goddelijk geluid, heeft de R8 V10 Plus op papier argumenten genoeg om de wereld van de supercars door elkaar te schudden. Maar slaagt hij daar ook in?

  • Piette François
  • 19 februari 2016
  • Audi
2,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dagelijks comfort, schitterende afwerking
  • Geweldige v10 met fantastische klank
  • Niet duur
  • Rijgemak
  • Veilig en zeer doeltreffend weggedrag
  • Zeer volledig multimediasysteem, maar
  • Belachelijk kleine koffer
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Gevaarlijk voor je rijbewijs, te veel potentieel voor de openbare weg
  • Merkimago tegenover lamborghini en ferrari
  • Te brave stijlevolutie?
  • Totale kosten (verbruik, onderhoud, taksen, waardeverlies, )

Audi bouwt niet alleen grijze dieselberlines voor handelsvertegenwoordigers. Het heeft ook een stevig palmares in de autosport, van de 24 uren van Le Mans tot het GT3-kampioenschap, waar de R8 de ereplaatsen inpalmt. En wat is er beter dan een extreme sportwagen om dit succesvolle verleden in de verf te zetten? Vandaar de komst van deze nieuwe R8, hier getest in zijn meest extreme versie, de V10 Plus.

Lamborghaudi?

Aangezien Audi met ijzeren hand de koers van dochtermerk Lamborghini bepaalt, zijn heel wat genen gemeenschappelijk. Zo was de vorige generatie van de R8 al sterk verbonden met de Lamborghini Gallardo. Vandaag worden deze modellen opgevolgd door de nieuwe R8 (Audi vond het niet nodig om origineel uit de hoek te komen bij de naamgeving van dit nieuwe model) en door de Huracán. Natuurlijk stralen de vier ringen op de sleutel minder klasse uit dan de wilde stier. Maar in feite staan beide bolides heel dicht bij elkaar, met een bijna identieke mechaniek en architectuur.

Voor vertrek

We cirkelen even rond de auto. Zijn agressieve blik, het grote radiatorrooster, de vaste achtervleugel van deze Plus-versie en de hoekige uitlaten maken een sterke indruk. Maar in deze donkere kleur valt de R8 van ver veel minder op en kan hij zelfs passeren zonder meteen in het oog te springen.

Praktisch? Euh …

Het vervolg van de kleine rondleiding. Vooraan vinden we iets wat lijkt op een kofferruimte met een belachelijk kleine inhoud van amper 113 liter. Om je spullen op te bergen, zul je dus ingenieus moeten zijn, bijvoorbeeld door de ruimte achter de zetels optimaal te benutten voor bagage. Voorts zijn de opbergruimtes in het interieur ook heel beperkt. Achterin wordt de V10 tentoongesteld onder een vitrine en is er voor de rest geen plaats meer voor extra bagage.

Tijd om in te stappen

Met zijn deuren die op de klassieke manier openen, heb je geen ervaring als acrobaat nodig om in te stappen in de R8. Je moet er wel rekening mee houden dat dit model niet zo hoog is als jouw gezinsbreak. Zodra je bent ingestapt, lijkt het wel alsof je je aan boord van een ruimtetuig bevindt.

Geeks welkom

In een sombere sfeer met leder en Alcantara, schittert binnenin de R8 een geweldig instrumentenpaneel, volledig digitaal uitgevoerd en naar eigen smaak te personaliseren. Dit doet uiteraard denken aan de Audi TT en … de VW Passat, maar wordt hier aangevuld door een multifunctioneel stuur dat niet alleen het volume van de radio (in deze auto enigszins overbodig) en allerhande menu’s bedient, maar ook het geluid van de uitlaat, de rijmodus, de gewenste graad van sportiviteit en noem maar op.

Meer moet dat niet zijn. Het systeem is heel volledig, maar de ergonomie is niet zo evident en je moet niet rekenen op de hulp van jouw passagier. Ten eerste omdat je zelf een trotse persoon bent – anders rijd je niet in een R8 – en ten tweede omdat de passagier absoluut niets ziet van jouw scherm en evenmin over een twee scherm beschikt.

Enkele cijfers

Voor we vertrekken met dit monster, kijken we nog even naar zijn eigenschappen. De V10 van 5,2 liter levert 610 pk (tegenover 540 pk in de normale versie), haalt 560 Nm koppel, gaat tot 9.000 tr/min en verdeelt zijn kracht over de vier wielen via een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Een spurt van 0 tot 100 km/u is verzekerd in 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u. Jawel, zo snel.

Go!

Wanneer je hem start, brult de V10 hees waardoor de muren trillen. Maar daarna kalmeert hij en draait hij stationair onverstoorbaar en zelfs bijna onhoorbaar. We zetten de versnellingshendel in de D-stand en de woesteling verplaatst zich rustig. De V10 klinkt gedempt en de redelijke bodemhoogte is afgestemd op obstakels die je in het dagelijkse verkeer tegenkomt. Een verkeersdrempel? Je moet er geen schrik voor hebben. Het zicht rondom is correct (voor een auto van dit genre uiteraard), de schokdempers filteren opmerkelijk goed en de geluidsinstallatie spreidt mooie klanken tentoon. Kortom, we zouden bijna dagelijks met de R8 V10 Plus onderweg willen zijn, ware er niet de zeer krappe kofferruimte en … de jaloerse blikken.    

Gasgeven

De R8 is dus perfect bruikbaar voor een kalm, ontspannen traject. Maar als je de technische fiche kent, is het heel verleidelijk om het gaspedaal en allerhande knopjes eens uit te proberen. We schakelen de Sport-modus in en geven vol gas. Wat volgt, stelt ons zeker niet teleur. Het lichaam wordt tegen de zetel geduwd, we richten onze blik naar de horizon en genieten van de stem van de V10 die zijn woede uitschreeuwt.

De duw in de rug wordt steeds fysieker naarmate de motor in de toeren klimt. De symfonie lijkt op een oude Formule 1-wagen, de buurt trilt wanneer je erdoor rijdt en de snelheidsmeter klimt bliksemsnel naar volstrekt illegale snelheden. Een atmosferische V10 die tot 9.000 tr/min haalt is echt indrukwekkend, beste lezer.

Gezond en gemakkelijk weggedrag

Onze testwagen stond op winterbanden en bleek erg gemakkelijk onder controle te houden. De vierwielaandrijving garandeert een voorbeeldige grip en zonder rijhulpsystemen is het mogelijk om de achterkant lichtjes te laten uitbreken. De stabiliteit is voorts indrukwekkend: de R8 verpinkt niet wanneer je bij het uitgaan van een bocht op het gas gaat.

Op het programma van deze ‘raket voor de weg’ staan voorts ook nog koolstof-keramische remschijven waarmee je heel laat kunt remmen, een directe en heel precieze besturing, een hallucinante grip en verbluffende hernemingen dankzij de woeste V10. Met zo’n tempo ben je als bestuurder sneller uitgeput dan de mechaniek. En anders zul je je rijbewijs sowieso binnen de kortste keren kwijtspelen.

Budget

Het klinkt mogelijk als een grote verrassing, maar de prijs is misschien wel de sterkste troef van deze R8. Voor een bedrag van 164.800 euro in de basisversie en 186.500 euro in deze Plus-uitvoering biedt de nieuwe R8 prestaties die een Ferrari, Lamborghini, McLaren en co waard zijn. Maar dan voor een aanzienlijk lagere prijs. Natuurlijk mag je de verbruikskosten niet vergeten, want hij drinkt gemiddeld 14,5 l/100 km. Als je een zware voet hebt, mag je dit verdubbelen. Nog een factor die je in overweging moet nemen: zijn snelle waardedaling. Ook hier laat het gebrek aan imago zich helaas voelen.

Conclusie

De R8 is discreter en minder prestigieus dan zijn rivalen met een grotere naam, maar heeft hen eigenlijk niets te benijden, afgezien van het merkimago. Deze duivelse bolide kan enkele heilige Italiaanse monsters recht in de ogen (of koplampen) kijken, terwijl hij liefhebbers in staat stelt om de chrono’s van grote piloten neer te zetten. Het rijgemak is één van de grote troeven van de R8, net als – paradoxaal genoeg – zijn discretie. Wat niet wil zeggen dat deze mooie Duitser karakter zou missen, wel integendeel. Kortom, we gaven hem tegen onze zin terug.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km