Test: Audi RS 3 Sportback, dat verhoopte snuifje frivoliteit?

Voor zijn derde leven doet de RS 3 het opnieuw met de charismatische ‘5-in-lijn’ van Audi. Maar dit keer biedt hij iets meer frivoliteit dankzij zijn Torque Splitter. Het perfecte recept?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 december 2021
  • AUDI
  • 8.413 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Leuker rijgedrag
  • Nog altijd even charismatische motor
  • Polyvalent en sportief
  • Afwerking
  • Beschikbare uitrusting
  • Karikaturale “RS Torque Rear” setting
  • Totaalprijs inclusief opties
  • verbruik bij een sportieve rijstijl…

Bij de lancering van de eerste generatie van de RS3 aan het begin van het afgelopen decennium, zette Audi in op twee kenmerkende elementen van zijn legendarische sportieve wagens van de jaren ‘80, door zijn vijf-in-lijn in het model in te bouwen en te koppelen aan vierwielaandrijving. Een uitstekende combinatie die de compacte Duitser prestaties van bijzonder hoog niveau bezorgde. Toch zorgde zijn dynamische inborst die eerder gericht was op ‘efficiëntie’ ook voor sterk afgevlakte rijsensaties.

Een extra snuifje zout

Audi Sport behoudt dezelfde basisingrediënten, maar voegt nu wat extra zout toe aan het recept voor de derde generatie van de RS 3, in de vorm van de Torque Splitter. Met andere woorden: een differentieel achteraan met een elektronisch geregelde meervoudige plaatkoppeling op elke aandrijfas.

Dat zorgt ervoor dat het koppel 'à la carte' verdeeld wordt over elk van de achterste wielen. Het principe doet denken aan dat van die andere ‘hot hatch ‘met een temperament dat algemeen als 'fun' wordt bestempeld: de Ford Focus RS. In het geval van de RS 3 gaat het om dezelfde module die onlangs gebruikt werd om het rijgedrag van de nieuwste generatie van de Volkswagen Golf R wat pittiger te maken.

Een laatste kans?

Maar in tegenstelling tot de Golf R, die nu een drukgevoede viercilinder onder de motorkap heeft ter vervanging van de V6 van zijn voorgangers, blijft de RS 3 trouw aan de charismatische vijfcilinder van zijn voorvaderen. Je kan er maar van genieten, want dit 2.5 TFSI blok, dat negen keer op rij de titel "International Engine of the Year" won, staat zonder twijfel aan het einde van zijn lange carrière...

Omdat Audi blijkbaar besloten heeft om de race naar steeds meer vermogen een halt toe te roepen, een race die de RS3 de laatste jaren met de BMW M2 en Mercedes A-Klasse AMG uitvocht, houdt het nieuwe model het net als de uitgaande RS 3 op 400 pk. Het maximumkoppel stijgt echter met 20 Nm, tot 500 Nm. Bovendien hebben de ingenieurs het vijfcilinderblok nog ruimer aanspreekbaar gemaakt door het toerentalbereik voor het maximumkoppel (2.250-5.600 tpm) en maximumvermogen (5.600-7.000 tpm) uit te breiden. Kortom, zo kan de 2.5 TFSI zijn levensdoel nog beter in de verf zetten en de bestuurder tussen de 2.250 en 7.000 toeren zonder aarzelen stevig in zijn kuipzetel drukken! Dat belooft.

Weinig natuurlijk’ driften

Om ervoor te zorgen dat we deze nieuwe Torque Splitter in alle veiligheid konden testen, nodigde Audi ons uit op een rijvaardigheidspiste. Als we deze nieuwe RS 3 niet aan het dansen zouden krijgen op het natte gepolijste beton met behulp van de nieuwe "RS Torque Rear" stand, waarbij het koppel (1.750 Nm dankzij de overbrengingsverhouding!) naar één enkel achterwiel gestuurd wordt, zouden we versteld staan...

Oef, de eer van de RS 3 (en ook die van ons) is gered: ja, deze RS 3 biedt op die manier een levendigere achtersteven en een vrolijk driftgedrag.

Dat gezegd zijnde, betaal je daarvoor als prijs een weinig natuurlijk gedrag. In deze omstandigheden onderstuurt de RS 3 aanvankelijk, om daarna bruusk uit te breken wanneer je het gaspedaal ingedrukt houdt. Je kan dan (proberen) de slip met het gaspedaal in stand te houden. Dit 'kunstmatig opgewekte' driften is dus nogal ruw en minder natuurlijk dan bij een auto met achterwielaandrijving (of een auto met vierwielaandrijving op basis van een architectuur met achterwielaandrijving) die je met een dot gas gewoon geleidelijk kan laten uitbreken. Maar laat je daardoor niet afschrikken: als je wil, kan de RS 3 nu van het ene uiterste van de stuuruitslag naar het andere 'dansen', als je dat leuk vindt. Een nieuwe veer op zijn hoed!

"Leuk" efficiënt

Maar gelukkig heeft de Torque Splitter in de nieuwe RS 3 meer te bieden dan enkel deze driftstand, die meer een gadget is. De andere nieuwe modus die deze nieuwe RS 3 biedt, de ‘RS Performance’-stand, sprak ons veel meer aan. Hij werd ontwikkeld om het maximum uit de RS 3 te halen op het circuit (waardoor Audi ontwikkelingscoureur Frank Stippler afgelopen juni het ronderecord in de compacte klasse op de Nordschleife van de Nürburgring met 4.64 seconden kon verbeteren), en komt het dynamische rijgedrag van de auto ten goede. Deze meer gebalanceerde stand elimineert het beginnende onderstuur bij het ingaan van de bocht, maar laat de achtertrein subtieler en progressiever uitbreken bij het uitkomen van de bocht. 

Dat maakt de RS 3 opwindender om mee te rijden, zonder zijn legendarische efficiëntie te ondermijnen. Dit betekent dat de RS 3 niet meer zo 'onbeholpen' is als zijn voorgangers, maar hij is ook niet te veeleisend in moeilijke omstandigheden. Kortom, de Torque Splitter voegt het snuifje zout toe dat tot nu toe in het recept ontbrak.

Ultra-breed spectrum

Het moet gezegd dat daarnaast natuurlijk veel andere details verbeterd zijn op het vlak van wegligging in vergelijking met het vorige model (bredere spoor, een meer uitgesproken negatief camber, enz.). Ook de nieuwe optionele elektronische gestuurde dempers van de RS Plus sportophanging doen hun werk uitstekend. Ze tonen zich zowel comfortabel als aandachtig in de 'beschaafde' standen en duivels doeltreffend als je overschakelt op de sportievere settings. Eigenlijk is de RS 3, vergeleken met zijn traditionele concurrenten, het meest veelzijdig in het gebruik. 

In de standen Comfort of Efficiency voelt de RS 3 aan alsof hij sereen over het asfalt glijdt als een 'simpele' A3. In de sportievere standen (Dynamic; RS Performance; RS Torque Rear) verandert de schone in een brullend beest! Een bijzonder breed scala aan instellingen maakt het mogelijk om de RS 3 probleemloos dagdagelijks te gebruiken. En met de ‘RS Mode’ snelkoppeling in de Audi Drive Select op het stuurwiel zijn de prestaties van de RS 3 in een vingerknip bijna even goed als die van een supercar.

Charismatische motor

Het absolute pronkstuk van de RS 3 is Audi's beroemde vijfcilinder. Zijn gemaximaliseerde beschikbaarheid vlakt de sensaties die hij biedt niet af. Dat is gedeeltelijk te danken aan het nieuwe uitlaatsysteem met volledig variabele kleppen, waardoor het motorgeluid zich nadrukkelijker kan laten horen als je dat wenst. Dit blok laat zich gelden met een onnavolgbare sonoriteit en een verbluffende efficiëntie. Goed bijgestaan door de 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (standaard), katapulteert hij de RS 3 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u dankzij een Launch Control die je naar adem doet happen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u of zelfs 280 of 290 km/u, afhankelijk van de gekozen opties.

Twee koetswerkstijlen

Zoals gebruikelijk bij Audi is de afwerking van het geheel verzorgd en de sportieve look, zowel binnen als buiten, eerder subtiel suggestief. Toch zit er een high-tech tintje aan de verlichting, met een RS-specifieke lichtanimatie om indruk te maken met de optionele Matrix-verlichting.

Klanten kunnen voor hun RS 3 kiezen tussen het Sportback en Berline koetswerk. De praktische voorzieningen zijn in beide gevallen vrijwel identiek aan de standaard A3 met dezelfde koetswerkvorm, al wordt de12-volt batterij hier onder de dubbele kofferbodem geplaatst. Het koffervolume daalt daardoor tot slechts 282 liter (321 liter op de Berline), tegenover 380 liter voor een 'normale' A3.


Wat moet dat kosten?

De RS 3 Sportback is verkrijgbaar vanaf € 62.830. De Berline kost € 64.230. Op de optielijst vinden we de elektronisch gestuurde demping (€ 1.200), keramische remmen (€ 4.730) en zelfs het RS Dynamic Plus pakket, dat de twee combineert (€ 6.610). Reken ook op € 850 voor de Matrix LED koplampen en € 1.020 voor het Audi Sport RS uitlaatsysteem.

Ons verdict

Voor zijn derde leven geeft de RS3, met zijn nog steeds even charismatische motor, zijn dyamische rijgedrag wat extra pit dankzij zijn Torque Splitter. Naast de “drift”-setting, een wat tegennatuurlijk gadget, verfijnt die Torque Splitter de behendigheid van de explosieve Duitser op bochtige wegen. Maar zonder daarbij de besturing té veeleisend te maken.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi RS 3? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste RS 3- zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Aanbevolen tests voor jou

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 68.246
2022
1 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Diesel, Automaat

€ 29.490
2022
24.361 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 15.990
2019
22.479 km

Diesel, Automaat

€ 28.990
2018
79.919 km

Benzine, Automaat

€ 34.995
2021
1.122 km

Benzine, Automaat

€ 37.500
2017
79.201 km