Testen

Audi RS3 berline (2017): krachtig maar ook plezierig?

Dit lees je goed: 400 pk in het compacte koetswerk van een Audi A3. Bij de hot hatches is zoiets ongezien: de nieuwe RS3 laat zijn rivalen, de Mercedes-AMG A45 en BMW M2 achter zich. Maar hoe klinisch zet hij dat vermogen neer?

  • Piette François
  • 20 november 2017
  • Audi
3,5
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Beresterke motor
  • Doeltreffend in alle omstandigheden
  • Geweldige soundtrack
  • Hightech uitrusting
  • Autonomie
  • Draaicirkel
  • Te luide motor in sportstand
  • Uitgesproken onderstuur
  • Vrij hard comfort

Eender waar in het gamma leveren de Duitse constructeurs een bitse pk-strijd. Met de facelift van de RS3 domineert Audi het C-segment. De Mercedes-AMG A45 haalt 381 pk uit zijn drukgevoede viercilinder, de BMW M2 370 pk uit zijn romige zescilinder, maar de Audi maakt gebruik van een originele 2,5 liter vijfcilinder. Die beschikt over heel wat karakter.

Verandering van koets

Voor het eerst in zijn carrière is de RS3 beschikbaar als klassieke berline. Dit model heeft scherpere en evenwichtigere lijnen dan de vijfdeurs-Sportback, maar is minder moduleerbaar. Niet belangrijk voor een sportief model? Mis: de RS3 wordt vaak gesmaakt om zijn veelzijdig gebruiksgemak. Toch is de koffer van 390 liter niet te weinig en is de interieurruimte correct, op de hoofdruimte achteraan na.

Bodybuilding

Zoveel vermogen onder de kap moet je wel aan de buitenkant kunnen zien. Audi stopt zijn RS3 in een passend kleedje: een dubbele XXL-uitlaat, bredere wielkasten, specifieke velgen, grotere luchthappers,… Het verandert de RS3 niet in een gedopeerd exemplaar, maar is wel voldoende om hoofden te doen draaien. Vooral met een opvallende koetswerkkleur, en daar kent Audi wat van…

Gedonder

De vijfcilinder TFSI van 2,5 liter produceert 400 pk vanaf 5.850 tpm. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar vanaf 1.700 tpm. Het geheel wordt via een S-Tronic-automaat met zeven verzetten naar de vier wielen gestuurd. Een alternatief is er niet. Cijfers? Audi belooft een sprint van 0-100 km/u in 4,1 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 of 280 km/u.

De echte showsteler is het motorkarakter: bij het starten wordt de vijfcilinder wakker met een herkenbare soundtrack die de buurt opschrikt. Enkele kleine plofjes zorgen ervoor dat iedereen je gehoord heeft.

VROOM

De pook in D, de rem los en weg! Met een gedoseerd gaspedaal beheerst de Audi zich. In de Comfort-stand rij je zelfs met gedempte uitlaat rond zonder heel de buurt te alarmeren. De zachtheid van het stuur valt op, net als de hardheid van de ophanging. Helemaal discreet rij je niet rond, maar de RS3 gedraagt zich wel.

Een ander verhaal in de Sport-modus en met het gaspedaal ingedrukt. De vijfcilinder schraapt de keel onderin de toeren en schreeuwt het dan uit al zijn cilinders uit. De metaalachtige klank kent scherpe hoogtes. In alle toerentallen is de duw in de rug fenomenaal, en houdt het pas op als je op de rem duwt. De motor heeft verschillende facetten: soepel in lage toeren, bruut in hoge en met een geweldige stem.

Volume lager

Onder invloed van de natuurlijke klank van de motor heeft Audi de muziek in de Sport-modus iets te luid gezet. De plofjes zijn brutaal, en bij een stabiel toerental is hij onaangenaam luid. Hoe bizar het ook klinkt. Dan is er nog het comfort van de demping, dat op onze wegen volgens ons te stug is.

Te braaf?

In tegenstelling tot het karakter van de motor is het weggedrag nogal klinisch. Met een zware motor op de vooras is de RS3 natuurlijk onderstuurd en moet je bij een dynamische rijstijl al bij het begin goed de bocht in om niet rechtdoor te gaan. De achterkant kan je natuurlijk bij de zaak betrekken, maar dat moet je met de nodige overtuiging doen. De grip is natuurlijk voortreffelijk. De tijd die je verliest bij het ingaan van de bocht maak je verderop goed: dankzij de grip kan je snel terug op het gas.

Prijzen

De Sportback begint vanaf € 56.000, de berline vanaf € 57.400. Voeg er dan nog € 5.000 tot € 20.000 aan toe afhankelijk van de opties die je wilt. De koolstofkeramische remmen (vooraan, bijna verplicht als je dynamisch rijdt) kosten bijvoorbeeld € 4.700, de verhoogde topsnelheid op 280 km/u kost € 1.500, het GPS Plus-navigatiesysteem bijna € 3.000, de sportuitlaat € 865, en dan nog de nodige kleinigheden, zoals een designpack voor € 1.000,…

Aan de pomp lijkt de zaak niet veelbelovend, met een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 188 g/km. Toch bleek onze vijfcilinder relatief zuinig, met een gemiddelde tussen 10 en 11,5 l/100 km afhankelijk van de weg, de drukte en het enthousiasme. Een zware rechtervoet doet het verbruik natuurlijk stijgen naar meer dan 14 l/100 km. Minpunt: de brandstoftank van 55 liter, waardoor het rijbereik met een soepele rijstijl beperkt is tot 500 kilometer…

Besluit

De krachtigste C-segmenter is niet de meest betoverende: 400 pk zorgt weliswaar voor ongeziene prestaties in dit segment, en dan nog met een onvergetelijke klank. Maar de motor weegt door op de vooras en dat verstoort de algemene balans wat. Maar fenomenaal efficiënt is hij wel. Alleen nog zoeken naar een aangepast speelterrein, en je vinden in de compromissen die je sluit qua rijbereik, comfort en discretie…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km