Testen

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 november 2022
  • Audi
  • 2.415 weergaven
Audi TT RS
  • Efficiëntie
  • Wat een look!
  • Meer dan € 100.000 voor een TT 
  • Een wat ‘clean’ karakter
  • Beschikbaarheid
  • Stevige ophanging
Audi RS3
  • Leuk weggedrag
  • Charismatische motor en sound
  • Polyvalentie
  • Nog steeds karikaturale ‘RS Torque Rear’ modus
  • Prijs! 
  • Beschikbaarheid

Het minste wat je kan zeggen, is dat Audi ons dit jaar heeft verwend! We werden niet alleen getrakteerd op plezier in de Audi R8 GT op het circuit van Monteblanco, we namen ook plaats achter het stuur van de nieuwste TT RS Iconic Edition en RS 3 Performance Edition. Op de openbare weg in het geval van de eerste en opnieuw op het circuit voor de tweede. Dus met welke beginnen we? Waarom niet de TT, want dat is degene die Audi als eerste voorstelde....

TT, een kwestie van looks 

Voordat we in de TT springen en in Sevilla rondrijden, moeten we eerst even stilstaan bij het uiterlijk van de auto, want deze 'Iconic Edition' is veel radicaler dan andere exemplaren van de TT RS! Hij heeft immers een specifieke grijze Nardo lak en heel wat aerodynamische addenda, allemaal in zwart of carbon: de splitter vooraan en de spoiler achteraan, de sideskirts en diffusors zijn uniek voor deze versie. 



Het interieur is, afgezien van de gouden stiksels en details, identiek aan dat van een 'klassieke' RS. Dat geldt ook voor de motor en de rest van de technische fiche. De 'Iconic Edition' wordt aangedreven door een 2,5-liter vijfcilinder die in totaal 400 pk en 480 Nm koppel levert. Dit vermogen wordt via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling naar de vier wielen gestuurd. De 100 km/u-grens wordt bereikt in slechts 3,7 seconden, terwijl de Duitser door blijft zetten tot 280 km/u! Hij blijft gaan!



Raket in aantocht 

Ondanks zijn apart klinkende blok is deze TT RS, eenmaal op de Spaanse landwegen, verrassend volgzaam en discreet. Zijn karakter is uniek, geen twijfel mogelijk, maar hij is helaas nogal steriel bij gematigde snelheden. Om echt te profiteren van zijn 5 cilinders moet je aan een (te...) hoge snelheid rijden! Een oefening die niet ingewikkeld is omdat het onderstel zo gezond is, en vooral vastgenageld lijkt aan het asfalt. De besturing is zeer direct en precies. Hoe snel je ook door een bocht gaat, hij laat zich niet van de wijs brengen! Hoewel de TT RS is uitgerust met een adaptieve ophanging en een relatief beperkt gewicht heeft van 1.475 kg, is de demping vrij stevig. Met andere woorden: deze TT RS is uiterst efficiënt! Jammer dat je de snelheidsmeter naar onredelijke snelheden moet jagen om hiervan te genieten... 



Dure exclusiviteit… 

Net als bij de R8 GT zal je geluk moeten hebben om er één op de weg tegen te komen. Slechts 100 exemplaren van de TT RS met de 'Iconic Edition'-badge zullen door Audi worden geassembleerd! België krijgt er slechts 5, met elk een prijskaartje van € 114.050 per stuk! Dat is bijna € 35.000 meer dan een klassieke TT RS, die dezelfde technische specificaties heeft! Exclusiviteit is duur... 

Lijnrecht tegenovergesteld? 

Terug van ons uitstapje op het Spaanse platteland is het tijd om de RS 3 Performance Edition te bekijken. Hier staat de behandeling die Audi heeft gegeven bijna haaks op die van de TT: niets op puur visueel vlak, alles qua techniek! Alleen een aantal zwarte details en een specifieke kleurstelling maken het verschil met een klassieke RS3. Althans aan de buitenkant. 



Wanneer we instappen, nemen we plaats in dezelfde kuipzetels die we in de RS 4 en RS 5 Competiton Plus ook al konden ontdekken. Ze zijn een genot om hier weer aan te treffen met hun goede comfort en toch perfecte steun voor de bestuurder! En ze zijn hard nodig, want deze RS 3 is explosiever dan ooit....



Op technisch vlak betekent deze 'Performance Edition' een kleine evolutie ten opzichte van de rest van het RS 3-gamma. Zijn vijfcilinder heeft nu 407 pk en 500 Nm koppel, waarmee hij vanuit stilstand in 3,8 seconden naar 100 km/u kan accelereren en, nog belangrijker, een topsnelheid van 300 km/u kan halen! Standaard geleverde koolstofkeramische remmen, adaptieve dempers en semi-slicks vervolledigen de lijst van bijzondere uitrusting van deze speciale versie.



Alleskunner! 

Net als alle uitvoeringen van de RS 3 heeft deze Performance Edition de 'RS Torque Rear'-functie. Daardoor kan deze Audi, ondanks zijn vierwielaandrijving, driften als een auto met achterwielaandrijving! Nu ja, bijna... Het gevoel is nog steeds even karikaturaal en niet echt natuurlijk. Maar de mogelijkheid is er wel en maakt het mogelijk je te amuseren! Als je maar genoeg plaats hebt....  



Gelukkig bood Audi ons meer dan alleen een plaats om met deze RS3 te driften, want we hadden het volledige circuit van Monteblanco ter beschikking! Op de weg of op het circuit, deze nieuwste generatie RS 3 stelt niet teleur! Het RS sportuitlaatsysteem zorgt ervoor dat de vijfcilinder zich meer dan ooit kan laten horen wanneer je in rechte lijn het gaspedaal intrapt! En ondanks dat het rempedaal iets te zacht is, zijn de 6-zuiger remklauwen er om de auto vanaf de eerste bocht te temmen. Dankzij het goed uitgebalanceerde en niet onderstuurde chassis aarzel je geen seconde om met het mes tussen de tanden op de apex te mikken, of hem zelfs de bochten in te gooien! Maar het meest indrukwekkende is dat je na je vertier op het circuit naar huis kan gaan en je ook onderweg kan amuseren aan legale snelheden. Deze RS 3 is een echte alleskunner.  



Bijna 6 cijfers voor slechts 300 exemplaren… 

Van deze RS 3 Performance Edition zullen slechts 300 exemplaren worden gebouwd. Een beperkte reeks waaraan de auto je elke keer dat hij wordt gestart herinnert door het nummer 300 in de dagrijlichten weer te geven. Leuk. Maar net als de TT RS is deze RS 3 niet goedkoop! Ondanks dat er drie keer zoveel van worden gebouwd als van de coupé, start de prijs van deze Duitser aan € 95.920 voor de berline en € 94.870 voor de Sportback! Van de 300 auto's zullen slechts 2 berlines en 8 Sportback-modellen de reis naar België maken...



Ons verdict 

De laatste tijd lijkt Audi zich helemaal te laten gaan met gelimiteerde edities! Nu keer zijn het de TT RS en RS 3 die er recht op hebben, maar in beide gevallen met een heel verschillende aanpak: stijl en aerodynamica voor de één, techniek voor de ander. En wat dat betreft is het de veelzijdigheid van de RS 3 Performance Edition die de meeste indruk maakt! Maar ook hun respectievelijke prijzen, die dicht bij (of zelfs boven!) de € 100.000 liggen... 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km