Testen

Audi RS7 Sportback vs Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake: De schone en het beest in één

De Audi RS7 en Mercedes CLS 63 AMG pakken graag uit met hun schoonheid en rondingen, maar ze profileren zich toch vooral als wilde beesten met hun duivelse motoren van 560 pk. Kippenvel gegarandeerd.     

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 maart 2014
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLS 63 AMG
    Audi A7

      De Audi RS6 is alleen beschikbaar als break en niet als berline, maar door de komst van de RS7 Sportback kun je nu ook kiezen voor een minder ‘utilitaire’ en meer esthetische koetswerkvariant. Ook bij Mercedes primeert het esthetische bij de sierlijke CLS AMG, sierlijk als vierdeurscoupé of (zoals in deze test) als break. Die break heeft wel een minder gigantische koffer dan de RS6. Daarmee hebben we ook meteen het enige rationele aspect van deze confrontatie besproken en kunnen tot de kern van de zaak komen.

      Motor

      Net als de RS6 break gebruikt de vijfdeurs RS7 Sportback een 4.0 V8 biturbo. Tegenover de vorige generatie van de RS6 met 5.0 V10 verliest hij dus twee cilinders en één liter inhoud. Dat het maximumkoppel nog lichtjes groeit tot … 700 Nm stelt echter gerust. En het gemiddelde verbruik daalde van 14 naar 9,8 l/100 km. Dat is altijd mooi meegenomen.

      5,5 liter

      De jacht op emissies zette ook Mercedes ertoe aan om de cilinderinhoud van de 63 AMG drastisch te verminderen, van 6,3 naar 5,5 liter. Bij die operatie kreeg de V8-motor twee turboladers en steeg het vermogen tot 560 pk of zelfs 585 pk als je kiest voor de gespierdere S-versie. Hier bedraagt het koppel tot 800 Nm. Dat kan tellen!

      Vierwielaandrijving

      In tegenstelling tot de CLS AMG die zich tevreden stelt met achterwielaandrijving om al zijn kracht op het asfalt over te brengen, krijgt de RS7 Sportback de Quattro-transmissie eigen aan de modellen met RS-logo. Mercedes-klanten moeten zich geen zorgen maken, voor 4.000 euro geniet je hetzelfde voordeel in de CLS 63 AMG, zoals in onze testwagen. In functie van de klimatologische omstandigheden, misschien geen overbodige luxe.

      Rustig …

      Zonder de scheut gas bij vertrek zou je het sportieve potentieel van de twee concurrenten bijna niet vermoeden, zo zacht zijn hun pneumatische ophangingen. Het werkingscomfort is opmerkelijk goed en staat lichtjaren verwijderd van een Lamborghini of om het even welke supercar met meer dan 500 pk. Door het grote koppel volstaat het om een kleine dot gas te geven terwijl de automatische transmissies (acht versnellingen bij Audi en zeven bij Mercedes) discreet hun werk doen.  Aan dit tempo verbruikt de RS7 Sportback iets minder dan de CLS 63 AMG 4Matic (9,5 l/100 km tegenover ongeveer 10,5 l/100 km) dankzij de modus waarbij slechts vier cilinders actief zijn. De versnellingsbak lijkt ook iets zachter.

      … of wild?

      De minste duw op het gaspedaal brengt je naar een andere wereld. De prestaties zijn die van een raket waardig en in het interieur overheerst een schitterend, schor geluid. De oude atmosferische 6.3 V8 van de 63 AMG duwde geleidelijker en wilder bij hogere toeren. Met de nieuwe 5.5 bi-turbo wordt het grof geschut bovengehaald zodra je het gaspedaal beroert. Het enige gebrek: in de manuele modus is er een vertraging tussen het bevel aan de schakelpaletten en de daadwerkelijke actie. Dit ‘detail’ helpt heel het sportieve gedrag van de CLS 63 AMG om zeep. Gelukkig beheert de automatische sportstand die latentietijd wél perfect. Ofwel laat je de schakelpaletten voor wat ze zijn ... ofwel stap je in de Audi.

      Hogesnelheidsauto’s

      In de Audi zijn de motor en de versnellingsbak beter op elkaar afgestemd. In manuele modus schakel je zoals in de autosport. Maar zowel manueel als automatisch zijn de acceleraties uitstekend. En wat een stabiliteit bij hoge snelheden. Op de Duitse Autobahn lijk je wel in een TGV te zitten.   

      Op rechte stukken mag je zo’n stabiliteit natuurlijk verwachten, maar het is op kleine bochtige wegen dat deze twee auto’s van een andere wereld echt verbazen. Met hun lengte van vijf meter en gewicht van twee ton kun je je moeilijk inbeelden dat ze wendbaar zijn. En toch. In de RS7 Sportback is het nog beter voelbaar (bijvoorbeeld bij het remmen). Hij haalt voordeel uit zijn optionele Sport Quattro-differentieel (stuurt meer koppel naar het buitenste achterwiel) om doeltreffend scherpe bochten te nemen.

      De feedback van de besturing lijkt wel natuurlijker in de CLS 63 AMG. In beide gevallen mag je echter geen mirakels verwachten: de remmen zitten snel aan hun limiet, zelfs met de optionele koolstof-keramische schijven. Met zo’n tempo wordt het verbruik even indrukwekkend als de prestaties … Reken op minstens 30 l/100 km.

      Conclusie 

      Beide auto’s zijn supersportievelingen die ofwel de kaart van wilde kracht en ongekende prestaties trekken ofwel die van comfort voor dagelijks gebruik. De prijs is toegankelijker dan bij de meeste supercars (die je bovendien niet dagelijks kunt inzetten); we zouden het haast een ‘rationele’ aankoop noemen. En als we zouden moeten kiezen tussen de twee? De RS7 heeft een licht voordeel door de samenwerking tussen de motor en de versnellingsbak.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km