Testen

Audi TT RS: als een duiveltje uit een doosje

Laat ons meteen met de deur in huis vallen: de Audi TT RS is een kleine R8. Hij accelereert niet alleen bijna even snel naar 100 km/u als de supercar, hij heeft ook een halve V10 onder de motorkap. Maar kruist deze TT RS voor de rest de juiste vakjes aan?
  • Bervoets Wim
  • 27 september 2017
  • Audi
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Geweldige soundtrack
  • Hyperefficiënt weggedrag
  • Motorkarakter
  • Rijcomfort bewaard met Magnetic Ride
  • Ergonomie vergt gewenning
  • Iets te agressieve looks?
  • Stevig prijskaartje
  • Toegang en ruimte achterin
  • Uithoudingsvermogen remmen

De vergelijking met de R8 trek je trouwens best niet te ver door: in tegenstelling tot de supercar heeft deze TT RS zijn motor nog steeds gewoon voorin, geeft zijn vierwielaandrijving de voorkeur aan de voorwielen en deelt de kleinere Audi zijn MQB-platform met… de A3 en de Volkswagen Golf.

Welke motor zit er onder de kap?

Een juweeltje: een volledig nieuwe aluminium vijfcilinder van 2,5 liter groot, die is gekoppeld aan een S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling. Audi heeft natuurlijk een lange geschiedenis van vijfcilindermotoren – 40 jaar dit jaar om precies te zijn – en haalt uit dit exemplaar heel wat paarden: 400 pk om precies te zijn. Het maximumkoppel bedraagt 480 Nm. Daardoor sprint deze TT RS naar 100 km/u in 3,7 seconden, en raast hij door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Tenzij je bijbetaalt, dan leggen de Duitse ingenieurs de begrenzer op 280 km/u.

Wat paste Audi aan het chassis aan?

Audi voorzag de TT RS niet alleen van grotere velgen (standaard 19-duimers, optioneel 20-duims), maar nam ook de dempers onder handen. Optioneel is er een aanpasbare Magnetic Ride-demping, die het koetswerk niet alleen nog eens 10 millimeter dichter bij het asfalt legt, maar die zijn instellingen koppelt aan de rijparameters van het Drive Select-systeem. Ten slotte kan je optioneel kiezen voor koolstofkeramische remschijven vooraan.

Hoeveel vuurwerk geeft dat?

Genoeg, zoveel is zeker. Tegenwoordig slagen zowat alle ingenieurs erin om een drukgevoede viercilinder goed te doen klinken, maar een cilinder meer maakt een wereld van verschil. De klank zwelt van een rauwe bariton onderin de toeren aan richting een krijsend metalig crescendo. Een optionele sportuitlaat geeft desgewenst nog wat extra decibels. De vijfcilinder duwt je stevig in de zetel en gaat onafgebroken door richting begrenzer, terwijl je de S-Tronic het best in manuele modus bedient met de schakelpeddels achter het stuur.

En de rijdynamiek?

Daar krijgt vooral brutale efficiëntie de bovenhand. De Audi stuurt direct en precies, en spreidt een degelijke balans tentoon die richting limiet lichtjes onderstuurd blijkt. De TT RS is het soort auto dat je meteen bij zijn nekvel kunt grijpen en de richting kunt uitsturen die jij wilt zonder dat hij je daarbij in je hand bijt. Geen listige reacties, geen armvol overstuur, maar een weggedrag dat nog het meest doet denken aan dat van een moderne hot hatch. Geen toeval dus dat Audi dezelfde 2.5 TFSI aanbiedt in de nieuwe RS3, die we binnenkort aan de tand voelen. Het enige minpunt? De (stalen) remmen op ons testexemplaar, die de tol leken te voelen van meer dan 10.000 intensieve testkilometers en bij gewone remmanoeuvres de uitlaat overstemden…

Rijdt deze TT RS ook comfortabel?

Dat valt verrassend goed mee. De optionele Magnetic Ride-dempers die op ons testexemplaar waren aangevinkt bieden een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek: ze houden het koetswerk stevig onder controle maar vijlen tegelijk de scherpe kanten van oneffenheden in het wegdek. Het plaatsaanbod is royaal voor twee: de Audi TT RS is een klassieke 2+2-zitter, waarbij de plaatsen op de achterbank voorbehouden blijven voor kleine kinderen of voor extra bagage die niet in de kleine kofferruimte achteraan past.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze TT RS een echte aandachtstrekker is. Niet alleen door zijn sound, maar ook door zijn looks: de uitgewerkte voorspoiler, 20-duimsvelgen, diffusor met dubbele uitlaat en vaste achtervleugel doen heel wat hoofden van voorbijgangers omdraaien. De visuele uitstraling is daardoor voor sommigen misschien iets te agressief. Ten slotte moet je wat wennen aan de ergonomie van het dashboard: de bediening van navigatie en radio verloopt volledig via de Virtual Cockpit op het instrumentenpaneel, en het ventilatiesysteem bedien je met knoppen die zijn ingewerkt in de ventilatiemonden. Starten doe je net als bij de R8 via een startknop op het stuur.

Hoeveel kost hij?

Audi zet zijn TT RS Coupé in de catalogus vanaf € 69.700. Een tweezitscabriolet is er ook, die kost € 72.000. Daarmee is hij net iets duurder dan de 350 pk sterke Porsche 718 Cayman S (€ 67.977,80). De 370 pk sterke BMW M2 Coupé met manuele versnellingsbak kost € 61.200, met automaat kost hij € 65.170. De Mercedes-AMG CLA 45, met 381 pk, kost ten slotte € 58.564. En de RS3, die dezelfde vijfcilinder deelt? Die begint vanaf € 56.000…

Besluit?

De Audi TT RS heeft heel wat weg van een pocket-R8: de punch van de vijfcilinder is indrukwekkend, zijn sound geeft je kippenvel. Toch is dit onderhuids een veel normalere auto, met de motor voorin en “klassieke” vierwielaandrijving. Zijn prijskaartje is aan de hoge kant, maar je krijgt er een duivels efficiënte auto voor in de plaats die tonnen rijplezier biedt en daarnaast dagelijks bruikbaar is. Die conclusie geldt ook voor zijn concurrenten, maar die hebben geen vijfcilinder onder de motorkap…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km